30 april 2002 | Anita van der Wal

Ik geef een 8

Veel ondernemingen hebben niets anders te verkopen dan hun medewerkers. Dus zou management erop gericht moeten zijn hen te enthousiasmeren en te stimuleren, zodat zij het beste van zichzelf geven in relatie tot de klant en zodat dit leidt tot financieel succes. Maister vroeg zich af of deze simpele redenering klopt. Hij heeft binnen 139 kantoren van 29 ondernemingen op het gebied van marketingcommunicatie in 15 landen onderzocht wat de primaire drijfveren zijn van financieel succes. Het klopt. De 20% beste kantoren scoren onevenredig goed op de overtuiging van de werknemers dat het 'management doet wat zij zegt'. Dus niet het zeggen, maar juist het doen telt zwaar. Het boek bevat, tussen de analysehoofdstukken door, casestudies van succesvolle ondernemingen. Treffend is het aantal lezenswaardige voorbeelden waaruit blijkt dat er gewoonweg praktisch gehandeld wordt. De aandacht voor (ontwikkeling van) werknemers hebben alle deze bedrijven hoog in het vaandel. Daarmee komt de factor 'mens' als een vaak onderbelichte en zachte factor eens in een heel ander perspectief te staan.

De laatste hoofdstukken zijn samenvattend. Hoewel u de lijsten met aanbevelingen soms van hun absolute karakter zult ontdoen, bieden ze een aardige opsomming van mogelijkheden en concrete handvatten. De vragenlijst in bijlage 3 is vanwege de directe toepasbaarheid in uw organisatie zeer interessant. Het boek leest zeer prettig en is overzichtelijk en luchtig van opzet en taalgebruik. Het geeft u wellicht genoeg aanknopingspunten om uw gedrag te spiegelen en verder te ontwikkelen. Een praktisch, overzichtelijk en bruikbaar boek.

30 april 2002 | Gert-Jan van Wijk

Ik geef een 7

David Maister heeft zijn status als topadviseur van professionele organisaties te danken aan zijn eerste twee boeken: 'Management van professionele organisaties' en 'Een echte professional'. Sindsdien heeft hij zich ten doel gesteld ieder jaar een boek te schrijven. In 'Maak waar wat je zegt' blijkt Maisters tempo van schrijven hoger te liggen dan de vernieuwing van zijn inzichten. In het begin van dit boek geeft hij zelf aan dat het boek 'vooral het bewijsmateriaal biedt voor belangrijke, maar mogelijk bekende conclusies'. Het boek is gebaseerd op een uitgebreide internationale studie in 29 succesvolle professionele organisaties. De conclusies zijn inderdaad herkenbaar uit de vorige boeken: een continue focus op kwalitatief hoogwaardig klantwerk en het belang van people management voor de ontwikkeling van professionaliteit en een cultuur van enthousiasme en betrokkenheid. De resultaten van het onderzoek worden beschreven en het is interessant om te zien hoe Maister de relatie aantoont tussen de houding van medewerkers ten aanzien van hun (professionele) organisatie en de financiële resultaten van het bedrijf. Tussen de onderzoeksresultaten door staan typisch Amerikaanse succesverhalen van de participerende bedrijven op basis van interviews van Maister. Een must voor wie zoekt naar het bewijs achter zijn eerdere betoog, maar weinig nieuws voor de managers van professionele organisaties.

30 april 2002 | Tim de Boer

Ik geef een 8-

De lessen van David Maister zijn van groot belang voor ons consultancy bedrijf. Jaarlijks vullen we de vragenlijsten van David trouw in om vervolgens de eigen antwoorden van ons bureau te vergelijken met het gemiddelde uit het wereldwijde netwerk. De prioriteiten in het jaarplan worden vervolgens sterk bepaald door de lessen die we trekken uit de jaarlijkse 'Maister Study'. Belangrijkste les daarbij is, dat het succes van een consultancy bedrijf sterk bepaald wordt door sociale aspecten als werkplezier, respect en een hoog normbesef ('maak waar wat je zegt') in plaats van focus op korte termijn financiële doelstellingen. De waarde van het laatste boek van David Maister ligt in de combinatie van gedetailleerde case studies met een wetenschappelijke onderbouwing van de validiteit van zijn eerdere lessen.

Inhoudelijk geef ik het boek het cijfer 9 of 10, maar de statistische analyse in hoofdstuk 9 is moeilijk toegankelijk als je niet bekend bent met Maisters aanpak. Bovendien zitten er in de Nederlandse vertaling een aantal storende slordigheden. Mijn advies is: lees de oorspronkelijke Engelse versie ('Practice what you preach') nadat je eerst zijn eerdere werk hebt bestudeerd (ondermeer 'Managing the professional service firm / Management van professionele organisaties'). Op indringende wijze presenteert Maister steeds weer een aantal praktische levenslessen die mij zowel zakelijk als in persoonlijke relaties goed hebben geholpen.