Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
30 december 2010 | Louis Thörig

Het blinde vertrouwen in ondernemingen en hun bestuurders heeft de laatste tijd een forse deuk opgelopen. In het bedrijfsleven bouwen steeds meer bestuurders bewust aan hun persoonlijke reputatie profiel. Dat is geen luxe maar bittere noodzaak, stelt Paul Stamsnijder in 'De vent is de tent'. Een sterke bestuurder durft immers de boodschap persoonlijk te versturen.

Het boek met de toepasselijke titel 'De vent is de tent', geschreven door Paul Stamsnijder, behandelt reputatiemanagement in de praktijk. Stamsnijder heeft het boek geschreven om een impuls te geven aan het professionaliseren van reputatiemanagement en het versterken van persoonlijk leiderschap, zodat bestuurders en hun communicatieprofessionals beter zijn toegerust om de regie op de beeldvorming over hun organisatie te vergroten en daarmee meer waarde te creëren. Daarin is de auteur mijns inziens voortreffelijk geslaagd.

Stamsnijder beschrijft het onderwerp reputatiemanagement van breed naar smal. Het eerste deel is gewijd aan trends en een algemene verkenning van de problematiek (kredietcrisis ontaardt in vertrouwenscrisis in financiële sector; de wetten van de social media; corporate autisme; mediacratie; niet de boodschap maar juist de boodschapper trekt de aandacht; de teloorgang van het gezag, publieke opinie draait steeds meer om personen; etcetera). Vervolgens komt de opkomst van reputatiemanagement aan bod met als voedingsbodem public relations, public affairs, crisis- / risicomanagement en crisiscommunicatie. Veel aandacht besteedt de auteur aan de impact die zichtbaar leiderschap van een organisatie – lees de reputatie van de CEO – kan hebben op de reputatie van een organisatie. Het tweede deel van zijn boek is meer praktisch van aard en gaat over hoe je reputatieleiderschap kunt verwerven.

Het is bekend: identiteit van een organisatie komt tot uiting in gedrag, symboliek en communicatie, imago is het beeld dat anderen van een organisatie hebben op grond van hun ervaringen, kennis en indrukken, een reputatie daarentegen kost een langere adem en deze moet je opbouwen, sterker nog – je moet hem verdienen. Stamsnijder hanteert de simpele definitie van reputatie: het aanzien van. En reputatiemanagement definieert de auteur als doelgericht en gestructureerd werken aan de goede naam en faam van de organisatie bij al haar stakeholders. Maar dit is niet eenvoudig. Reputatiemanagement is complex en kent een grote variatie aan uitingsvormen, die vaak op het snijvlak liggen van diverse disciplines als strategie, corporate branding, marketing, communicatie, investor relations en human resources. De laatste jaren is de belangstelling voor reputatiemanagement bij leidinggevenden explosief toegenomen en wordt door steeds meer organisaties gezien als een strategisch aandachtsgebied. Stamsnijder geeft in zijn boek talrijke actuele voorbeelden van situaties waarbij de reputatie van een organisatie ernstig in het geding is gekomen. Denk aan de ANWB, BP, de Nederlandsche Bank, Hogeschool InHolland, Nokia, de Staatsloterij en Toyota. Tegelijkertijd toont Stamsnijder aan dat organisaties met een goede reputatie aantrekkelijker zijn voor klanten, investeerders, eigen medewerkers, de politiek en de media. En dezelfde organisaties blijken zelfs beter in staat te zijn om crises te overleven. Bekende voorbeelden hiervan zijn: Albert Heijn, Van Gansewinkel Groep, McKinsey, Nationale-Nederlanden, Rabobank en TNT.

'De vent is de tent' is een praktisch boek dat de meest recente inzichten behandelt op gebied van positionering en identiteitsontwikkeling, sociale media, crisiscommunicatie, maatschappelijk verantwoord ondernemen en corporate storytelling. Stamsnijders boek is een aanrader voor bestuurders, managers, leidinggevenden en corporate / marketing communicatieprofessionals.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden