29 maart 2013 | Rick van Midde

Personal branding is iets waar veel professionals zich niet genoeg mee bezig houden. Een compact boek dat de potentiële waarde van online netwerken aantoont, je motiveert om op zoek te gaan naar jouw personal brand en je een opstapje geeft om jouw personal brand binnen de juiste netwerken uit te dragen zal ik dan ook altijd toejuichen. Volg je me nog?

Sociale media worden voornamelijk gebruikt voor het onderhouden van contact met strong ties, zoals je familie en je goede vrienden. Het grootste gedeelte van je contacten via online netwerken en sociale media bestaat echter uit weak ties, zoals kennissen, collega's en mensen die wat verder van je af staan. Via deze weak ties heb je volgens socioloog Gouman Gouman in potentie een enorm bereik. Maar om dit bereik optimaal te benutten zal je deze weak ties wel duidelijk moeten maken wat jij hen te bieden hebt.

Gouman beschrijft in het eerste deel van #Volgjemenog? wat 'sociale media' en 'online netwerken' precies inhouden en hoe je deze als professional op de juiste manier kunt benutten. In het tweede deel benadrukt Gouman het belang van personal branding en helpt je bij het vormen van je personal brand en een bijbehorende sociale media-strategie. Gouman sluit het boek af met een aantal praktische tips zodat je direct aan de slag kunt met het managen van je personal brand.

#Volgjemenog?
29 maart 2013 | Rick van Midde

Personal branding is iets waar veel professionals zich niet genoeg mee bezig houden. Een compact boek dat de potentiële waarde van online netwerken aantoont, je motiveert om op zoek te gaan naar jouw personal brand en je een opstapje geeft om jouw personal brand binnen de juiste netwerken uit te dragen zal ik dan ook altijd toejuichen. Volg je me nog? Sociale media worden voornamelijk gebruikt voor het onderhouden van contact met strong ties, zoals je familie en je goede vrienden. Het grootste gedeelte van je contacten via online netwerken en sociale media bestaat echter uit weak ties, zoals kennissen, collega's en mensen die wat verder van je af staan. Via deze weak ties heb je volgens socioloog Gouman Gouman in potentie een enorm bereik. Maar om dit bereik optimaal te benutten zal je deze weak ties wel duidelijk moeten maken wat jij hen te bieden hebt.

18 mei 2012 | Joris Arts

#Volgjemenog? is anders dan andere boeken over social media. Geen instructies hoe je je moet inschrijven op Facebook, geen vergelijking tussen Twitter en Yammer. Tom Gouman belicht juist een aantal (sociologische) onderwerpen die ik nog niet was tegengekomen in de toch al behoorlijke stapel boeken die ik in de kast heb staan over dit onderwerp. Niet onverwacht: de auteur is socioloog en organisatieadviseur.

Een tweetal onderwerpen is mij vooral bijgebleven uit het 100 pagina's tellende boek dat prettig doorleest.

Het eerste is de theorie van Open Space technologie. 'Een Open Space is een methodiek om met een groep mensen uit een organisatie een vraagstuk op te lossen. Samenwerking ontstaat als vanzelf doordat er een gezamenlijk belang bestaat om het vraagstuk op te lossen. Het samenwerken in een Open Space gebeurt horizontaal, niet verticaal. De traditionele hiërarchische structuur van de groep komt te vervallen en maakt plaats voor het principe dat de mensen die ergens verstand van hebben invloed kunnen uitoefenen. Dit kunnen dus ook andere mensen zijn dan degene die de leiding hebben in een organisatie.' Alhoewel de auteur een flink stuk uit 'Leren en veranderen in een open ruimte' van Carla Vliex citeert, is juist zijn toepassing op social media zeer herkenbaar en waardevol.

Het tweede onderwerp dat mij zeer aansprak, is het hoofdstuk over netwerkanalyse en de theorie achter weak ties en structural holes. De sociologische verklaring is wederom een eye-opener. Je netwerk is opgebouwd uit verschillende clusters, met groepen mensen die elkaar goed kennen en vaak dezelfde ideeën en meningen hebben. Leren, innovatie en creativiteit ontstaat juist doordat je contacten hebt met verschillende clusters. Hoe meer clusters, hoe groter de kans dus dat je met verschillende meningen en ideeën in aanraking komt en hoe groter de kans dat je jezelf ontwikkelt. Een leuke tool om je LinkedIn netwerk visueel op te delen in jouw verschillende clusters, is te vinden op http://inmaps.linkedinlabs.com/

Tel naast deze twee interessante onderwerpen nog wat hoofdstukken op over onder andere personal branding, social mediastrategie en reputatiemanagement en ik kan mij geen reden bedenken waarom je dit boek niet zou kopen. Een echte aanrader voor iedereen die meer wil weten over hoe social media werken!

#Volgjemenog?
18 mei 2012 | Joris Arts

#Volgjemenog? is anders dan andere boeken over social media. Geen instructies hoe je je moet inschrijven op Facebook, geen vergelijking tussen Twitter en Yammer. Tom Gouman belicht juist een aantal (sociologische) onderwerpen die ik nog niet was tegengekomen in de toch al behoorlijke stapel boeken die ik in de kast heb staan over dit onderwerp. Niet onverwacht: de auteur is socioloog en organisatieadviseur. Een tweetal onderwerpen is mij vooral bijgebleven uit het 100 pagina's tellende boek dat prettig doorleest.

14 maart 2012 | Ouassima el Haddioui

Ik ben een fervent gebruiker van social media. Ik heb een account op Facebook, Twitter en LinkedIn en er gaat geen dag voorbij zonder dat ik alle nieuwste updates lees. Ik gebruik social media vooral om in contact te blijven met vrienden, familie en kennissen. Dat was volgens mij ook het doel van social media totdat ik steeds meer verhalen in mijn omgeving hoorde van mensen die een baan kregen via Twitter bijvoorbeeld, en ik me begon te realiseren dat je ook op professioneel gebied veel kan met social media. Maar hoe begin je daarmee? Wat moet je doen als je social media wilt inzetten om jezelf als jonge adviseur te profileren? In mijn geval bij het lezen van het boek '#Volgjemenog? - Over de echte waarde van online netwerken' van Tom Gouman.

Social media zijn geen sociale netwerken maar worden gebruikt om sociale netwerken te faciliteren en zijn dus vooral hulpmiddelen. Online netwerken vervangen nooit de offline netwerken, maar vormen een aanvulling hierop. Goed om te weten voor mensen die bang zijn dat online netwerken de offline netwerken in de toekomst zullen vervangen. Bij het gebruik van social media is het vooral belangrijk om na te denken over waar je social media voor wil gebruiken en is personal branding cruciaal. Social media kunnen op veel fronten een toegevoegde waarde leveren, mits je weet hoe je ze goed en effectief inzet.

Dit alles wordt beschreven in '#Volgjemenog?' van Tom Gouman. Gouman neemt je op een luchtige wijze mee in de wereld van online netwerken door te beginnen bij een uitleg over netwerken, door te gaan op de wetenschappelijke theorieën over het belang van sociale netwerken en te eindigen over hoe je deze kennis kunt inzetten in de praktijk. Aanvullend noemt Gouman een aantal voorbeelden in zijn boek van mensen die social media op een succesvolle wijze inzetten ten behoeve van hun eigen professionele carrière.

Ik ben én van huis uit sociaal wetenschapper én een veelvuldig gebruiker van social media dus het eerste deel van het boek was voor mij al bekend. Ik was tijdens het lezen van het boek vooral aan het zoeken naar de praktische tips (dé reden waarom ik dit boek wilde lezen) die mij kunnen helpen om social media op een andere manier in te zetten. De tips komen er uiteindelijk wel, maar pas tegen het eind van het boek. De tips die Gouman dan geeft zijn prima en geven zeker stof tot nadenken. Ik weet nu in ieder geval dat ik in mijn Twitterbio niet moet vertellen wat voor werk ik doe en waar mijn ambities liggen op professioneel gebied, als ik vervolgens de hele dag ga twitteren over vertraagde treinen en de boodschappen die ik bij de Albert Heijn heb gedaan.

Het boek blijft af en toe (met name in het begin) aan de oppervlakte. Gelukkig wordt dat aan het eind gecompenseerd door de nuttige en relevante sites en tips die Gouman geeft over hoe je je eigen onlinereputatie kunt managen. Een belangrijk inzicht is dat je deze ook moét managen. Een slechte onlinereputatie kan je reputatie ook in 'real life' schade toe brengen.

Door de luchtigheid en de duidelijke schrijfstijl is dit boek zeer geschikt voor mensen die weinig weten over social media en hier meer mee willen (zowel privé als op professioneel gebied). Voor mensen die hier al veel vanaf weten en op zoek zijn naar meer praktische tips is dit boek naar mijn mening toch nog iets te oppervlakkig. Ik heb vooral geleerd dat je duidelijk moet hebben wat je wil met social media, dus het is eerste wat ik nu ga doen is mijn bio herschrijven. Oh ja; en misschien is twitteren over mijn nieuwste aankopen toch niet zo heel interessant…

Begeef je niet klakkeloos in social media
8 december 2011 | Paul Groothengel

Social media, we steken er steeds meer tijd in. We twitteren, houden nauwgezet onze profielen bij, en storten ons vol overgave in allerlei online communities. Maar halen we er wel uit wat er in zit, in die social media? Organisatieadviseur Tom Gouman beschrijft in zijn boek #Volg je me nog? hoe mensen sociale media kunnen inzetten bij het ontwikkelen van hun personal brand.

Gouman is 26, net afgestudeerd als socioloog en sindsdien werkzaam als adviseur bij Twynstra Gudde. Op basis van één artikel op frankwatching.com, over personal branding met social media, benaderde Sdu Uitgevers hem of hij over dat onderwerp een boek wilde schrijven.

In zin inleiding beschrijft Gouman ruiterlijk zijn verwondering: boeken worden toch geschreven door ‘oude wijze mensen’? Boeken over social media zijn tot nu toe geschreven door veertigers en vijftigers, bijna altijd vanuit de invalshoek van marketing of communicatie, schrijft veertiger Erwin Witteveen in het voorwoord (Witteveen schreeft samen met Martijn Aslander het boek Easycratie dat gaat over de toekomst van werken en organiseren). Op zich niks mis mee, reageert Gouman, maar daardoor gaat de aandacht nogal uit naar de middelen. Hij geeft er vanuit zijn achtergrond als socioloog een andere lading aan: hij benadert social media vanuit verschillende sociale netwerktheorieën. ‘It’s not about the tools, it’s about the mindset.’

Die benadering levert een origineel en inspirerend boek op. Dat een goede aanvulling is op de boeken die tot nu toe over dit onderwerp zijn gepubliceerd. Gouman kijkt naar de organisatie van de toekomst die straks bestuurd wordt door zijn generatie, de generatie Y. Deze twintigers hebben vanuit hun opvoeding meegekregen dat ze uniek, waardevol en bijzonder zijn. Die laten zich lastig binden aan een organisatie, kiezen meer dan ooit voor een zelfstandig bestaan. Voor een leven waarin ze zich voortdurend aan allerlei netwerken en netwerkorganisaties verbinden. Maar in zo’n netwerksamenleving moet men je wél goed kunnen vinden. En via social media direct een accuraat beeld krijgen van wie je bent en wat je kan.

Daarom wordt personal branding steeds belangrijker. Veel mensen duiken blanco in social media, zonder na te denken hoe ze deze moeten gebruiken, hoe ze er waarde uit moeten halen, stelt Gouman. Ze twitteren zich helemaal suf, over van alles en nog wat. Die berichten hebben grote invloed op de perceptie van anderen, zeker als die de persoon in kwestie in het echte leven niet kennen. Lang niet iedereen realiseert zich dat wat je online zegt, doet en plaatst, altijd invloed heeft op de wijze waarop anderen jou percipiëren.

Gouman haalt Simon Sinek aan: veel mensen weten wel wat ze doen en hoe, maar niet waarom. Dat geldt ook voor hun gedrag in social media. Daarom moeten ze voor zichzelf een heuse ‘social media strategie’ uitstippelen waarbij ze eerst moeten nadenken over de doelen die ze willen bereiken. Vervolgens moeten ze zichzelf als merk, dus als personal brand neerzetten, is Goumans stelling. Als voorbeeld geeft hij de slagzin van zijn eigen personal brand: ‘Tom. Realistisch en kansrijk!’

Dat lijkt een gemakkelijke, bijna ludieke kreet, maar Gouman is bloedserieus: zo’n slogan moet naadloos bij je passen. Wat is jouw essentie, waar ben je goed in, hoe wil je dat anderen jou zien? Handel daarnaar, zodat mensen via social media een duidelijk beeld van je krijgen.

Je zou er bijna huiverig van worden, maar Gouman laat zijn enthousiasme over de kansen die social media biedt, de boventoon voeren. Wat hij (terecht) mooi vindt: mensen worden in online communities beoordeeld op de bijdragen die ze leveren, daar waar in traditionele organisaties de functie en de formele positie veel zwaarder tellen.