10 november 2015 | Rob Lammers

Hét ultieme boek om inzicht te krijgen in het gedrag van mensen, óók dat van jezelf. Willem van der Does beschrijft – laagdrempelig en vooral plezierig – bijzondere gedragstypen, zodat je deze helder op je netvlies krijgt. De gedetailleerde beschrijvingen van de types worden ondersteund met treffende illustraties, die kenmerkend zijn voor het werk van Peter van Straaten.

Een ijzersterk boek, omdat het opvallende persoonlijkheidsstoornissen beschrijft (als zodanig bekend binnen de psychiatrie en psychologie) en hun karakteristieke kenmerken, die daarmee voor iedereen herkenbaar zijn. De schrijver staat uitvoerig stil bij de oorzaken van deze persoonlijkheids stijlen, die zowel bij mannen als vrouwen voorkomen. Hij beschrijft in welke omgeving deze bijzondere types vooral te vinden zijn, waardoor de herkenbaarheid nóg groter wordt. Per gedragstype geeft hij bruikbare tips over de praktische omgangsvormen die het beste bij dát type passen.

Tijdens het lezen sta je meer en meer stil bij je eigen gedrag. Het boek kan gezien worden als handboek voor omgang tussen mensen en zou bijna verplichte literatuur moeten zijn voor iedere Nederlander, te beginnen bij de schoolgaande jeugd. Ouders hebben met dit boek de mogelijkheid om bij hun kinderen extreem gedrag te voorkomen. Het nadeel van het boek is dat je zou kunnen denken dat de hele wereld van uitzonderingen aan elkaar hangt, maar de schrijver geeft op einde ook duidelijk aan dat dit niet zo is. Het zorgt gegarandeerd voor minder miscommunicatie en meer wederzijds begrip.

9 september 2004 | Remko van der Honing

Ik geef een 8,5!

Binnen de klinische psychologie en psychiatrie wordt een tiental persoonlijkheidsstoornissen onderkend. In het boek 'Zo ben ik nu eenmaal!' heeft auteur Van der Does de kenmerken, natuurlijke vindplaats en omgangsregels van deze tien beschreven. De bekende Peter van Straaten heeft het boek verrijkt met vele tekeningen, die vlijmscherp en humoristisch de kenmerken duidelijk en alledaags maken.

Willem van der Does is klinisch psycholoog en universitair hoofddocent van de Universiteit Leiden en verbonden aan het Leids Universitair Medisch Centrum. Vanuit zijn ervaring heeft hij de persoonlijkheidsstoornissen onderverdeeld in de categorieën lastpakken, angsthazen en buitenbeentjes. Zolang de vormen van de stoornissen mild zijn, kunnen deze als amusant of onderhoudend gezien worden. Dan spreekt de auteur ook liever over een persoonlijkheidsstijl, in plaats van -stoornis. De dramatische, hyperemotionele types worden onder de categorie lastpak geplaatst. Van angsthazen is sprake bij angstige, teruggetrokken types, en tenslotte de laatste roep zonderlinge, excentrieke types: de buitenbeentjes.

Het boekje is rijkelijk voorzien van tekeningen van Peter van Straaten. Deze zijn van grote toegevoegde waarde. Van der Does verwijst met behulp van nummers in de tekst naar de tekeningen. De situatie wordt met een tekening en één regel tekst volledig blootgelegd, prachtig!

De auteur geeft in de inleiding aan dat het boek geschikt is voor studenten psychologie, geneeskunde of anderen die het thema persoonlijkheid bestuderen. Verder wordt het gezien als nuttig voor iedereen die beroepsmatig of privé wel eens met een lastig te doorgronden individu te maken heeft. Managers worden niet aangemerkt als specifieke doelgroep, terwijl het boek daarvoor prima geschikt is. Vanwege de doelgroepkeuze van Van der Does zijn de voorbeelden in de tekst en tekeningen zeer divers, waarbij ook veel uit de huiselijke of relatiesfeer. Het zou als managementboek sterker zijn als dit beperkt blijft tot werksituaties. Verder worden bepaalde types naar mannen of vrouwen toegeschreven, soms omdat onder mannen de meeste narcisten te vinden zijn, maar deze causaliteit blijkt niet altijd.

Het sterkste punt van 'Zo ben ik nu eenmaal!' is de herkenbaarheid van de persoonlijkheidskenmerken in anderen en jezelf. Er wordt ook een waarschuwing bij geplaatst. De beschrijvingen zijn algemeen van aard, gebaseerd op de huidige inzichten rondom persoonlijkheden, terwijl deze nog steeds onderwerp van verandering zijn.

Het slothoofdstuk wordt door Van der Does aangegrepen om inzicht te geven in het omgaan en behandelen van persoonlijkheidstoornissen. Slechts weinig mensen hebben een persoonlijkheidsstoornis, maar trekjes van een of meerdere stoornissen heeft vrijwel iedereen. Van der Does geeft waarschuwingen mee: plaats mensen niet te snel in een hokje en benader ze niet op een manier die hen 'dwingt' het beeld van de persoonlijkheidsstoornis te bevestigen.

Boodschap van het verhaal: kijk kritisch naar jezelf, je collega of leidinggevende, lach erom en besef: Zo ben ik nu eenmaal!

9 september 2004 | Roel Nikkessen

Hoewel ik niet vaak de psychologie induik, werd ik door de titel nieuwsgierig naar dit boek. Vanwege de herkenbaarheid, de heldere schrijfstijl en de grappige tekeningen van Peter van Straaten, heb ik het in één avond uitgelezen. Er worden tien persoonlijkheidsstoornissen beschreven, zoals die bekend zijn volgens het classificatiesysteem in de klinische psychologie en de psychiatrie. Deze persoonlijkheidsstoornissen komen niet zo vaak voor, maar de zogenaamde persoonlijkheidsstijlen, trekken uit de beschreven types, herkent iedereen uit het dagelijkse leven. Het leuke van 'Zo ben ik nu eenmaal' is, dat je tijdens het lezen veel van de beschreven trekken denkt te herkennen bij personen uit je eigen kring. Daar begint het tenminste mee. Om op het einde de conclusie te moeten trekken dat bepaalde beschreven trekken natuurlijk ook op jezelf van toepassing zijn. Niet iets om je zorgen over te maken, want 'zo ben ik nu eenmaal'. Het boek is alleen al door de ijzersterke tekeningen en onderschriften van Peter van Straaten de moeite waard. Ik kan het zeker aanbevelen aan iedereen die wel eens wil weten op welke manier in de psychiatrie en psychologie naar persoonlijkheidstypes en -stoornissen wordt gekeken. Van der Does heeft een goede keuze gemaakt door het vakjargon grotendeels weg te laten. Hierdoor is het boek voor een brede lezerskring interessant: op het werk of binnen de familie- en vriendenkring wordt iedereen wel eens geconfronteerd met moeilijke en ongrijpbare personen. Door de omgangstips die aan het einde van ieder hoofdstuk zijn opgenomen, is het behalve een interessant, ook een praktisch boek.