Calimeromarketing light
28 februari 2011 | Ronald Buitenhuis

We kennen al Calimeromarketing en Calimeromarketing 2.0. En nu is er ook een heuse ‘Calimero’ variant: Calimeromarketing 2.0 in een eierdop. Een ‘light’ versie waar je in een uur doorheen bent. Omdat ondernemers geen tijd hebben om te lezen, zo stelt Karen Romme.

Jezelf ‘branden’, een merk maken van jezelf, dat is de belangrijkste boodschap die Karen Romme in haar boeken uitvent. Zelf is ze er goed in geslaagd een merk te worden. Zo schrijft zij tegenwoordig dankzij Twitter columns in Het Financieele Dagblad. Marketing hoef je deze ZZP’er dan ook niet bij te brengen. Slim als ze is, heeft ze nu dus een light versie gemaakt van iets dat er al was: Calimeromarketing 2.0 in een eierdop. Vergelijk het met de mini-Mars van Mars. Of de (hoe ironisch) kleine Magnum van Unilever de. Voor ieder wat wils dus.

Romme komt dus met een ‘Calimero versie’ van haar boek Calimeromarketing 2.0 uit 2009. Daarin kunnen we nogmaals lezen dat een klein ondernemer zich moet ontwikkelen tot een vuurtoren. Je moet niet gaan zoeken naar klanten omdat dat vaak zoeken is naar spelden in een hooiberg. Nee, klanten moeten als het ware automatisch op ‘jouw licht’ afkomen omdat je jezelf manifesteert. Dat kan bijvoorbeeld door les te gaan geven, artikelen te schrijven in vakbladen, op te treden op congressen, of, in het geval van Romme, door columns te schrijven in een gerenommeerde krant. Succes gegarandeerd.

In het toch al tamelijk dunne boekje wordt de lezer door forse ‘streamers’ telkens nog even op handige instrumenten gewezen om zichzelf boven het maaiveld te doen laten uitstijgen. De uitsmijter in hoofdstuk negen is bijzonder aardig: ‘Op internet is elk bedrijf even groot, namelijk de grootte van een beeldscherm.’ Een waarheid als een koe! Op websites kun jezelf groter maken dan je misschien wel bent. De entree van Unilever, de homepage dus, is ook maar één beeldscherm groot.

Nog een belangrijke en bruikbare tip: gebruik volop de diverse sociale media, maar alleen als dat bij je past. Romme zelf is het levende bewijs wat dat kan opleveren, in haar geval een column. Maar voor elke ZZP’er is ‘social media’ een perfect instrument om een merk te worden. Dat wisten we al uit eerdere boeken van Romme, en dit even handige als handzame boekje vormt daarop geen uitzondering. En bevestigt nogmaals het merk ‘Karen Romme’. Met de aantekening dat ze wel moet oppassen dat er niet te veel toch gelijksoortige eieren uit de legbatterij gaan komen.

6 maart 2005 | Jacqueline Niewerth

Aangezien ik zelf een Calimero ondernemer ben heb ik dit boekje met interesse gelezen. Zou ik mijn werkwijze er in herkennen? Zou ik er wat van kunnen opsteken om mijn marketingaanpak te verbeteren? En zou het een handig handboekje met direct te gebruiken tips zijn om mijn aanpak te verbeteren? Dat waren enkele vragen die ik mij stelde alvorens ik het 'Calimeromarketing' ging lezen. Alle vragen kan ik na het lezen ervan bevestigend beantwoorden. Of ik het zal doen hangt van mijzelf af.

Karen Romme geeft in haar boek aan dat het vanuit marketingoogpunt goed zou zijn om weer eens een boek te schrijven. Het blijkt een belangrijk marketingmiddel te zijn. Misschien is dat wel de belangrijkste tip van dit boek voor een Calimero: schrijf een boek over je eigen onderneming. Als je bij het schrijven ervan en het communiceren erover de tips van Romme gebruikt, dan kun je succesvol zijn als Calimero ondernemer. Ook als het niet gepubliceerd wordt. Je hebt je dan afgevraagd wat jouw specifieke meerwaarde is. Door het op te schrijven heb je expliciet gemaakt wat jouw product of dienst is voor verschillende doelgroepen, zodat je je goed kunt positioneren. Dit doe je ook als je een ondernemingsplan schrijft, maar Romme geeft in 'Calimeromarketing' aan hoe je op basis hiervan succesvol een verbinding tot stand kunt brengen met verschillende netwerken en met diverse klanten.

Haar top drie voor Calimeromarketeers: Public Relations, Relatiemarketing en Guerrillamarketing. Ze beschrijft deze top drie uitvoerig in haar boek en het is duidelijk dat zij dit doet vanuit eigen ervaring. Dat maakt haar geloofwaardig en het boek boeiend. Je krijgt door het lezen ervan een beeld van haar persoonlijkheid als Calimero ondernemer. Guerrillamarketing noemt zij een belangrijk onderdeel van Calimeromarketing. Het gaat uit van het slim en inventief inzetten van goedkope marketingmiddelen en het bedenken van nieuwe middelen die effectief zijn. Ze is er volgens mij een meester in. Het is vermakelijk om te lezen hoe zij het zelf met succes toepast.

Als je haar boek leest merk je dat guerrillamarketing het 'overall recept' is voor het optimaal benutten van alle ingrediënten in haar boek. Dat lijkt negatief, maar dat is het niet. Guerrillamarketing is een nogal negatieve term voor 'optimaal benutten wat zich voordoet en pro actief daar op voortborduren'. Uit eigen ervaring weet ik dat dit voor Calimero ondernemers een effectieve methode is om daadwerkelijk verbinding te maken met potentiële opdrachtgevers en zo opdrachten te verwerven.

Doordat het boek een beschrijving is van mogelijke actiepunten verlies je na verloop van tijd wel de aandacht om het te lezen. Vooral omdat elk punt aangetipt wordt en niet met concrete voorbeelden is uitgewerkt. Daardoor is het een soort lesboek geworden. Je kunt op basis van dit boek diverse cursussen bedenken voor het leren uitwerken of toepassen van bepaalde tips voor je eigen bedrijf. Ik kwam zelf tot de conclusie dat ik een aantal methodes niet benut, die wél zinvol zouden zijn, maar waarvoor ik nog niet competent ben.

Als guerrilla Calimero erken ik, na het lezen van Rommes boek, dat het schrijven van een boek een goede marketingstrategie is voor een Calimero ondernemer. Met het boek van Karen kun je het zelf proberen. Als je het niet praktisch gebruikt zal het in de boekenkast komen te staan en er niet zo snel meer uitkomen, omdat er geen verrassende voorbeelden in staan.