Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
Transparantie
14 mei 2009 | Nienke van Oeveren

Warren Bennis, Daniel Goleman, James O’Toole en Patricia Biederman bespreken in hun boek Transparantie de verschillende aspecten van openheid, en 'hoe je als leider openheid creëert’ zoals de ondertitel luidt. Een welkom boek, want transparantie lijkt één van de formules om de gevolgen van mismanagement te bezweren.

Door de hoge vlucht van de digitale technologie is Transparantie een belangrijk onderwerp geworden, stelt Warren Bennis. Informatie is veel toegankelijker door geavanceerde communicatietechnologie en internet, maar tegelijkertijd verwachten we ook dat informatie openbaar is. Onder transparantie en een cultuur van openheid verstaan de auteurs vrije informatie-uitwisseling binnen een organisatie en met haar stakeholders.

In drie essays bespreken de auteurs de aspecten van transparantie en geven hierbij heldere voorbeelden van invloedrijke bloggers, dappere klokkenluiders, schijntransparantie en doofpotten. Door zelf verontrustende informatie te accepteren, geven leiders het goede voorbeeld voor openheid van informatie. Tussen de regels door geven de auteurs meer tips voor het stimuleren van een open organisatiecultuur, maar verwacht geen stappenplan hiervoor.

Eerlijk zijn tegen machthebbers is één van de oudste ethische uitdagingen, aldus James O’Toole in het tweede essay. Zowel zeggen tegen je baas dat hij ongelijk heeft als zelf toegeven dat je een fout gemaakt hebt. Hiervoor heeft een medewerker het vertrouwen nodig dat zijn leidinggevende er goed mee omgaat. Een leidinggevende kan vertrouwen wekken door integer te zijn, de waarheid te spreken en mensen te betrekken bij zaken. Bovendien moet het management dit doortrekken in de organisatie: zorgen dat iedereen toegang heeft tot informatie, de brenger van slecht nieuws niet straffen en schijnloyaliteit niet belonen.

Hoewel het goed is voor de saamhorigheid om binnen het bedrijf of een afdeling kleine geheimen te hebben, toont onderzoek aan dat bedrijven die hoog scoren op het gebied van openheid ook in het algemeen betere resultaten boeken. Het lijkt in ieder geval de goede kant op te gaan met de transparantie.

5 mei 2009 | Christel Deckers

In 'Transparantie' onderzoeken Warren Bennis, Daniel Goleman, James O'Toole en Patricia Ward Biederman wat het betekent om een transparant leider te zijn, een transparante organisatie te creëren en wat het betekent om in een steeds transparantere wereldcultuur te leven. Vier bekende auteurs willen aan de hand van drie essays leiders inzichten verschaffen om helderder na te kunnen denken en doordachter te handelen als om het transparantie gaat. Elk van de essays is voorzien van vele voorbeelden; niet alleen uit de actualiteit maar zelfs uit de oudheid.

Transparantie: je hoeft de kranten er maar op na te slaan en het gaat over transparantie. Warren Bennis, Daniel Goleman, James O'Toole en Patricia Ward Biederman staan garant voor een enorme ervaring in het bedrijfsleven. Het drieluik 'Transparantie' heeft als doel om leiders aan te zetten tot nadenken over transparantie en doordachter handelen als het om transparantie gaat.

In het eerste essay staat openheid binnen organisaties centraal. De volgende onderwerpen aangestipt; wat is een cultuur van openheid, transparantie als keuze, de klokkenluiders van toen en nu, de opmars van transparantie en obstakels die transparantie in de weg staan. Vervolgens zoomen de auteurs in op interne transparantie en eindigen ze met het cultiveren van openheid in relatie tot de heersende cultuur. Centraal in dit essay staat China als voorbeeld.

De Grieken worstelde al met het probleem van transparantie. James O'Toole slaagt erin een verbinding te leggen tussen de tragedie van Sophocles, Antigone en het recente Enron schandaal. Hij laat in het tweede essay zien hoe transparantie gebaseerd is op de aanwezigheid van twee partijen; een eerlijke verteller en een eerlijke ontvanger. En hoe zowel de volgelingen als leiders hun voordeel kunnen doen met de vele historische, literaire en filosofische voorbeelden van degenen die eerlijk durfden te zijn tegen machthebbers. Zijn definitie van een transparant bedrijf luidt: 'een bedrijf zonder geheimen, waar elke medewerker toegang heeft tot alle financiële en managementinformatie van het bedrijf en waar elke medewerker geleerd wordt hoe die informatie geïnterpreteerd en toegepast kan worden, een bedrijf waarin elke medewerker de ruimte krijgt om de waarheid te spreken.'

De digitale revolutie is een tegenkracht die transparantie steeds minder afhankelijk maakt van de wil van de leiders, aldus Warren Bennis in het laatste essay. Hierdoor vindt er een machtsverschuiving plaats van de leiders naar de enkeling die door toegang tot de nieuwe technologie zich een weg naar de massa verschaft. Het gebruik van deze nieuwe technologie brengt ook nadelen met zich mee, zoals gebrek aan privacy en het gebrek aan toezicht op informatie. We worden volgens Warren Bennis geconfronteerd met een overvloed aan valse kennis. Aan ons dus de taak om de jaloezieën in onze glazen huizen neer te laten, al was het alleen maar in ons hoofd.

Transparantie is dus iets van alle dagen en tijden; crisis of geen crisis. In de oudheid worstelden de leiders al met dit begrip; wat vertel je wel, aan wie en op welk moment. Zolang de kreet 'kennis is macht' nog steeds opgang doet - en in organisatie een vereiste is om bijvoorbeeld partner te kunnen worden-, zal transparantie moeilijk zijn weg kunnen vinden. Toch, in weerwil van wat de leiders besluiten, speelt de opkomst van de nieuwe technologieën een belangrijke rol in het creëren van transparantie. Immers een blog is zo opgesteld en je kunt daarmee in redelijke anonimiteit de wereld laten delen in je kennis. In dit boek maken de auteurs duidelijk welke belangrijke rol is weggelegd voor die nieuwe media; we kunnen er niet omheen en als leider kun je daar, moet je daar zelfs een visie op hebben.

De kracht van 'Transparantie' is de schat aan voorbeelden. Het boek is helder geschreven en daardoor voor iedereen, zowel leider alsook medewerker, toegankelijk. De veelheid aan noten geeft bovendien de ruimte om u verder in de materie te verdiepen.

Het boek kan mijns inziens aan kracht winnen door naast een voorwoord ook een uitleiding te bevatten, waarin de verbinding tussen de essays wordt gelegd. Het boek zet zeker aan tot nadenken over hoe open ik zelf ben in de praktijk, maar bevat geen concrete handvatten om dit te verbeteren. Het blijft steken op het niveau van het benoemen van ingrediënten die kunnen leiden tot transparantie.

Warren Bennis, Daniel Goleman, James O'Toole
Transparantie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden