Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
19 augustus 2014 | Marleen van Langen

‘The next CPO’ van Han Hendriks en Joost Scheepens is een boek over de veranderende rol van de CPO, waarin goed wordt gekeken naar sociale en gedragsmatige aspecten. Het fijne aan dit boek is dat het tevens geschikt is voor managers, professionals die met CPO’s samenwerken.

‘The next CPO’ trok mijn aandacht door de ondertitel, want wat is een schaap met 9 poten? Een schaap met vijf poten kennen we allemaal, dat is de uitdrukking die in Nederland gebruikt wordt voor iemand die alles kan. Maar als CPO heb je aan vijf poten niet voldoende. In het boek worden negen rollen geschetst die de CPO van de toekomst moet beheersen en waartussen hij of zij makkelijk moet kunnen schakelen. Denk hierbij aan rollen zoals: de leider, de waakhond of de samenwerker. Daarnaast worden er door middel van praktijkvoorbeelden adviezen gegeven waarmee je meteen aan de slag kunt om jezelf te ontwikkelen tot 'The next CPO'.

Het boek begint met een stuk historie en de opkomst van de CPO, waarna het overgaat in een aantal trends en ontwikkelingen gericht op de toekomst. Er is tevens aandacht voor het gedrag van de mens en nieuwe manieren van denken, handelen, zodat ondernemingen op de lange termijn steeds meer maatschappelijke en financiële impact hebben. Beschreven wordt hoe de inkoper van de toekomst nog relevanter kan zijn voor zijn organisatie en omgeving. In het laatste hoofdstuk worden de CPO’s voorgesteld die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan dit boek. Het afgelopen jaar hebben namelijk maar liefst 50 Chief Procurement Officers van organisaties als Philips, Johnson & Johnson, Ahold en Schiphol een belangrijke rol gehad in de totstandkoming van dit boek. Erg boeiend zijn de diverse bedrijfs- en persoonlijke profielen van deze CPO’s inclusief foto’s van de desbetreffende personen.

In ‘The next CPO’ wordt duidelijk dat het inkoopvak sterk aan het veranderen is. De focus op financiële waarde alleen is in een tijd als deze niet meer voldoende, naast winst speelt sociaal ondernemerschap een steeds belangrijkere rol. Hoe ga jij hier met jouw onderneming mee om? De inkoper van de toekomst zal een steeds belangrijkere rol spelen voor zijn organisatie en omgeving. Er moeten producten en diensten gevonden worden in de markt en samen opgebouwd dienen te worden. Dit vereist een hoge mate van acceptatie en andere competenties.

Een van de zinnen uit het boek die ik echt wel het vermelden waard vind: ‘The next CPO als leider is geen incrowd, je bent een ooievaar in een populatie van reigers en wordt gewaardeerd om wie je bent en niet om wat je doet’. En dat is precies waar ik dagelijks mee bezig ben: het gezamenlijk een doel halen, elkaar aanvullen en inspireren. ‘The next CPO’ is voor mij een waardevol boek, dit komt mede door de praktische inzichten waarmee je direct aan de slag kunt en de beschrijvingen over welke kwaliteiten toekomstig talent zal moeten beschikken. Daarnaast komt er duidelijk naar voren hoe belangrijk het is om samen te werken en te handelen vanuit het grotere belang en het belang voor de ander. Iedereen weet tenslotte dat je alleen sneller gaat, maar samen verder komt.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden