Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Claim it! - 'Een goed overzicht van de betekeniseconomie'
12 december 2018 | Elly Stroo Cloeck

Heb jij je purpose al gevonden? Wat geeft jouw leven betekenis? Nieuwe schoenen? Duur horloge? Status? En hoe zit het met je organisatie? Waar streeft het naar? Winstmaximalisatie zeker? Of is een enkeling daar al op zoek naar de waarde die het bedrijf toevoegt aan de maatschappij?

Voor die zoekenden onder ons, de koplopers, die in beweging willen komen, niet willen polderen maar innoveren is dit interessante boek geschreven: Claim It door Ralph Zebregs en Ron van Es. Claim wat? Je purpose dus! Niet alleen maar roepen, maar actie, doorpakken!

Purpose verwijst vaak naar abstracte zaken als doelen en intenties, terwijl het natuurlijk om het feitelijk gedrag moet gaan. Als je als onderneming precies hetzelfde blijft doen en de purpose alleen in je marketing tot uitdrukking komt, spreek je over purpose-washing. Een onderzoek van Harvard Business Review geeft een leuk inkijkje: een kleine 500 respondenten waren vrijwel eensgezind (80%) over de positieve invloed van purpose op werknemerstevredenheid, kwaliteitsniveau en klantloyaliteit. Tegelijkertijd gaf maar de helft aan dat in de eigen organisatie purpose de strategie bepaalde en slechts een derde dat het businessmodel van de organisatie ook ondersteunend was aan de purpose. Werken vanuit purpose blijkt in de dagelijkse praktijk nog niet zo makkelijk te zijn.

Hoe pakken we dit aan? Daar is dit boek dus voor, overzichtelijk, prettig leesbaar en erg gevarieerd, theorie en praktijk wisselen elkaar af. Naast de vele ‘goede voorbeelden’ die worden genoemd (de bekende namen Tony’s Chocolonely en Plastic Bank ontbreken ook hier niet) zijn er langere interviews opgenomen met Michael van Loenen (van boekhandel YouBeDo), Remco Kok (vleesverwerker Stegeman), en Han Hendriks (sociaal ondernemer). De theorie heeft een duidelijke top-down structuur: het start met twee algemene hoofdstukken over wat Purpose nu eigenlijk is, daarna twee hoofdstukken over de toepassing ervan in organisaties en sluit af met een ‘aan de slag’ hoofdstuk.

In het eerste hoofdstuk al staat een leuk, maar ook tot nadenken stemmend stukje. We weten dat het anders moet, dat we sociaal moeten zijn, samen moeten werken en aan onze maatschappij moeten denken, maar we doen het niet. Misschien kunnen we iets leren van de dieren die wij zo makkelijk vertrappen, mieren? Wist je dat mieren twee magen hebben? Oke, een koe heeft er vier, maar wel allevier voor zichzelf. Mieren hebben die tweede maag voor andere mieren die ze onderweg tegenkomen en die honger hebben. Een wandelende voedselbank. Mieren kunnen niet zwemmen, maar vormen samen een grote bol en lopen zo de rivier over. Dat is niet alleen samenwerking, maar uiterste onderlinge afhankelijkheid. Mieren houden van hun vaste routes, maar er zijn ook specifieke verkenners, die nieuwe gebieden opzoeken als hun nest verplaatst moet worden. Als die verkenners een leuke, nieuwe warme plek gevonden hebben, pakken ze een tegenstribbelende, behoudende mier op en brengen ze die naar de nieuwe plek (niks geen gepolder!). Die ontvoerde mier raakt enthousiast, en pakt zelf ook een mier op om die mooie plek te laten zien. Als snel zijn alle mieren verhuis-klaar en wordt het nest dennennaald voor dennennaald verplaatst. Zouden wij niet kunnen wat mieren wel kunnen?

In hoofdstuk vier wordt hierbij concrete hulp geboden. Elk bedrijf kent wel een ‘koploper’ (jij misschien?) die ideeën heeft hoe vanuit de Betekenis te werken, maar het in zijn eentje niet redt. Die kan dan als kapstok de 10 cultuurwaarden gebruiken, die een organisatie in staat moeten stellen de koploper te volgen: 1. Ken het verhaal, de roots van de organisatie. 2. Ga niet voor winstmaximalisatie. 3. Kijk naar buiten, verbind je met de wereld. 4. Werk aan goede relaties. 5. Laat kwetsbaarheid toe. 6. Durf ergens voor te staan, zichtbaar te zijn. 7. Oprecht leiderschap. 8. Zoek en geef niet op. 9. Geef alle medewerkers impactvolle ruimte. 10. Maak van de organisatie een veilige plek, een tweede thuis.

Het boek is bedoeld voor ‘hen die de eersten willen zijn’, die niet willen polderen maar innoveren, zo stellen de auteurs. De koplopers en de ‘early adopters’ (in het boek ook wel adaptors en adoptors genoemd, goed voor een tweede glimlach na de mieren). Maar ook andere geïnteresseerden, die iets meer van het fenomeen Betekeniseconomie of Purpose Economy willen weten, zullen geïnspireerd raken. Omdat het een mengeling is van zeer concrete uitgangspunten (zoals ‘Winst maken moet, want alleen een bedrijf met continuïteit kan impact hebben. Winstmaximalisatie is echter expliciet niet het doel.’) en meer filosofische onderdelen (zoals systemisch werken in het onderdeel ‘Organisatie als veilige plek, tweede huis’) is het geschikt voor lezers met verschillende achtergronden.

De schrijfstijl is erg prettig, met veel ‘lijstjes’, ontleend aan het werk van bekende Purpose-schrijvers en andere managementgoeroes. Claim It is een vrij compact boek wat een heel goed overzicht geeft van de verschillende componenten van de Betekenis-economie, en wat handvatten geeft voor verdere verdieping door veel boeken te noemen waar inspiratie aan ontleend kan worden.

Elly Stroo Cloeck is specialist op het gebied van GRC en Internal Audit. Daarnaast schrijft ze samenvattingen en recensies van managementboeken. Ze ontving dit boek van SMO om te recenseren.


Ralph Zebregs, Ron van Es
Claim it!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden