29 september 2011 | José Otte

Het nieuwste Nederlandse boek over Appreciative Inquiry (AI) heet Appreciative Inquiry - Het basiswerk. Het is geen vertaling van een Engelstalig boek, maar een boek geschreven door Nederlandstalige AI-pioniers die hun sporen verdiend hebben; Frank Barrett, Ron Fry en Herman Wittockx.

Omdat ik alle boeken over AI heb gelezen die verkrijgbaar zijn, dacht ik eigenlijk dat Appreciative Inquiry een vertaling was van het handboek Appreciative Inquiry - A Positive Revolution in Change. Dit handboek wordt gezien als de bijbel in AI-land.

Met het werk van Frank Barrett, Ron Fry en Herman Wittockx krijgt de Nederlandse (en Vlaamse) AI-professional veel meer dan een basiswerk. De auteurs gaan uit van een goede basiskennis over de filosofie en methode van AI. En dan krijg je diepgang! Prachtige nieuwe inzichten en ervaringen die worden gedeeld. Wat dat betreft is AI een mooi voorbeeld van Open Source. Alle ervaringen worden gedeeld.

Wat ik het prettigst heb gevonden aan dit boek is de manier waarop de basisprincipes nog eens worden uitgelegd, maar op een weer heel andere manier dan ik dat tot nu toe had gelezen. Met ander woordgebruik en met aandacht voor het belang ervan, zoals het hoort binnen AI. En dit aangevuld met prachtige voorbeelden, die zoveel verder gaan dan de gebruikelijke beschrijvingen van de te doorlopen fasen.

Toch zijn de voorbeelden soms heel basaal; over een organisatie die zijn secretaresses assistenten ging noemen. En dat er toen evenwicht of gelijkwaardigheid ontstond. Heel mooi en het laat treffend zien wat AI kan doen. Een ander mooi voorbeeld is het verhaal van de Rabobank. Hier zien we dat een AI-traject niet altijd snel en groot hoeft te zijn, zoals een AI-bijeenkomst (AI-summit) vaak wordt ingezet. Bij de Rabobank is het een proces van jaren geweest en is Appreciative Inquiry regelmatig ingezet op steeds andere vraagstukken. Heel mooi om te lezen. Het enthousiasme spat van de bladzijden.

Al met al is dit een boek voor de AI-facilitator die op zoek is naar andere woorden. Maar ook is het een boek voor leiders die nieuwe manieren zoeken om hun organisatie aan te pakken. AI is een prachtige manier om cultuuromslag, team building, ontwikkeling en innovatie op te pakken. Met dit boek hebben we een goede Nederlandse uitgave die waarde toevoegt.

Frank Barrett, Ron Fry, Herman Wittockx
Appreciative inquiry