26 april 2010 | José Otte

In hoeverre en op welke wijze heeft de mens invloed op zijn eigen levensomstandigheden? Marinus Knoope is van huis uit fysicus en jaren lang, eigenlijk van af zijn jonge jeugd, is hij gefascineerd door deze vraag. In 'De creatiespiraal' laat hij zien hoe we in ieder geval op natuurlijke weg onze eigen wensen realiseren.

Marinus Knoope beschrijft in 'De creatiespiraal' het verhaal achter zijn fascinatie. Of misschien moet ik wel zeggen, het verhaal achter zijn eigen wens. Het mooie van dit verhaal is dat het een puur en authentiek verhaal is - de fascinatie van Knoope naar het hoe en waarom van de eigen levensomstandigheden vraag spettert er van het begin vanaf. Ik deel de fascinatie van Knoope en daarom was dit boek een weldaad om te lezen.

In alle eenvoud vertelt Marinus Knoope hoe zijn levensweg verlopen is en hoe het komt dat hij de Creatiespiraal heeft ontwikkeld. Hieruit maken we onmiddellijk op hoe belangrijk de spiraal is voor Knoope en hoe authentiek zijn verhaal is. Geen snelle en 'Amerikaanse' manier van schrijven of verhalen, maar een echte en mooie manier. Onmiddellijk voel ik zelf de rust over me heen komen.

Om de twaalf stappen van de Creatiespiraal zijn prachtige kleine verhalen verweven. Hierdoor leest het boek gemakkelijk weg en nodigt het uit tot onmiddellijke actie. Het boek staat vol met bijna open deuren. Maar door de manier waarop we meegenomen worden in het verhaal komen ze allemaal toch weer even duidelijk aan.

Zo is er het verhaal van het geven van een doos bonbons aan een vriendin. Op prachtige wijze leren we waarom we voor een kado dat we met liefde willen geven graag iets meer betalen. Knoope laat ons het verschil zien tussen de bonbons die de Hema verkoopt en van een Bonbonnerie. Hij adviseert ons dat als we willen dat mensen naar ons toekomen wanneer ze in een vrijgevige stemming zijn, we dat moeten uitstralen en dat we duidelijk moeten laten merken dat we genieten van het 'krijgen'. Zo mooi om dit te lezen! Want in Nederland hebben we toch wel de neiging om met een bepaalde blik te kijken naar mensen die het goed gaat.

Door het lezen van 'De creatiespiraal' heb ik geleerd dat als ik leef vanuit gedachten van overvloed, ik die overvloed ook zal krijgen. En voordat u als echte Nederlander weer de neus ophaalt, zou ik u willen aanraden om dit boek toch te kopen en lezen. En er mee aan de slag te gaan. Vraag u niet af wat u terug moet geven; ontvangen wat u krijgt, verplicht tot niets. Vraag u ook niet af waar u het aan verdiend heeft. Als u tegen een roos zegt hoe mooi ze wel niet is, hoeft ze zich toch ook niet te verantwoorden voor de moeite die ze er voor gedaan heeft! U bent gewoon de complimenten, liefde en geschenken waard omdat u bent wie u bent, precies zoals u bent.

In plaats van een 'snel en handig' boek blijkt 'De creatiespiraal' vol te zitten met diepe wijsheden. Zo vertelt Knoope over zijn verveeld zijn. En hoe hij met het gevoel van verveling ging spelen. En hoe hij toen ontdekte dat zijn verveling eigenlijk een verdrongen behoefte aan stilte en inkeer bleek te zijn. Prachtig puur verteld.

Ik merk bij het lezen van dit boek dat ik het steeds vaker oppak en dan begin te lezen op de bladzijde die openvalt. En meestal staan daar dingen die ik precies nodig lijk te hebben. Bijzonder.

De creatiespiraal
26 april 2010 | José Otte

In hoeverre en op welke wijze heeft de mens invloed op zijn eigen levensomstandigheden? Marinus Knoope is van huis uit fysicus en jaren lang, eigenlijk van af zijn jonge jeugd, is hij gefascineerd door deze vraag. In 'De creatiespiraal' laat hij zien hoe we in ieder geval op natuurlijke weg onze eigen wensen realiseren. Marinus Knoope beschrijft in 'De creatiespiraal' het verhaal achter zijn fascinatie. Of misschien moet ik wel zeggen, het verhaal achter zijn eigen wens. Het mooie van dit verhaal is dat het een puur en authentiek verhaal is - de fascinatie van Knoope naar het hoe en waarom van de eigen levensomstandigheden vraag spettert er van het begin vanaf. Ik deel de fascinatie van Knoope en daarom was dit boek een weldaad om te lezen.

24 mei 2002 | Gérard Hendriks

Marinus Knoope (1947) in vogelvlucht: fysicus, wetenschappelijk medewerker, leraar, kroegbaas en trainer. Iemand van 12 ambachten en 13 ongelukken. Na een forse crisis 'ontdekt' hij In 1989 de creatiespiraal: een beschrijving van de natuurlijke weg waarlangs de mens zijn eigen wensen realiseert. Sindsdien organiseert hij cursussen over de creatiespiraal en geeft hij lezingen en workshops door het hele land over het realiseren van wensen en wat mensen daarin tegenhoudt.

'De creatiespiraal' is interessant voor iedereen die wensen heeft en die graag verwezenlijkt; voor iedereen dus. Opvallend is dat Knoope het niet heeft over de wens die je wilt realiseren, maar over de wens die in je leeft: 'Zoals de bloesem in de lente een voorbode is van het fruit in de zomer, zo zijn wensen en verlangens van mensen een voorbode van hetgeen ze later kunnen realiseren.'

Knoope beschrijft in twaalf stappen de weg van wens naar werkelijkheid: wensen, verbeelden, geloven, uiten, onderzoeken, plannen, beslissen, handelen, volharden, ontvangen, waarderen en ontspannen. Elke stap in de spiraal wordt toegelicht en gelardeerd met anekdotes en tips, bijvoorbeeld over het gebruik van visualisaties en affirmatietechnieken.

Knoope beschrijft ook de negatieve creatiespiraal en de eindeloze creatiecirkel. De negatieve spiraal zorgt ervoor dat je angsten ook daadwerkelijk uitkomen. De eindeloze creatiecirkel zorgt ervoor dat je blijft steken in je ontwikkeling. Je opvattingen over jezelf en (voor)oordelen over anderen houden je gevangen in wat je al weet en kunt.
Een kenmerkende uitspraak van Knoope: 'Een pessimist heeft gelijk en een optimist succes. Het is maar net wat je het liefste hebt.' De creatiespiraal is de routebeschrijving van een natuurlijk creatieproces. Het is geen trucje voor snel succes.

'De Creatiespiraal' is een toegankelijk en boeiend geschreven boek over richting geven aan je leven. Knoope gebruikt veel herkenbare en inzichtgevende voorbeelden uit eigen ervaring. Het boek heeft weliswaar een hoog tsjakka-gehalte ('Aan een appelboom groeien geen peren'), maar het krijgt innerlijke samenhang en diepgang omdat alle anekdotes bijdragen aan de uitleg van de creatiespiraal. Overigens had het boek eenderde korter gemogen: op gegeven moment gaat de staccato anekdotische stijl van schrijven tegenstaan. De spiraal wordt enigszins 'uitgemolken' door chakra's, levensloop, culturen en vakgebieden geforceerd een plaats te moeten geven.

De creatiespiraal
24 mei 2002 | Gérard Hendriks

Marinus Knoope (1947) in vogelvlucht: fysicus, wetenschappelijk medewerker, leraar, kroegbaas en trainer. Iemand van 12 ambachten en 13 ongelukken. Na een forse crisis 'ontdekt' hij In 1989 de creatiespiraal: een beschrijving van de natuurlijke weg waarlangs de mens zijn eigen wensen realiseert. Sindsdien organiseert hij cursussen over de creatiespiraal en geeft hij lezingen en workshops door het hele land over het realiseren van wensen en wat mensen daarin tegenhoudt. 'De creatiespiraal' is interessant voor iedereen die wensen heeft en die graag verwezenlijkt; voor iedereen dus. Opvallend is dat Knoope het niet heeft over de wens die je wilt realiseren, maar over de wens die in je leeft: 'Zoals de bloesem in de lente een voorbode is van het fruit in de zomer, zo zijn wensen en verlangens van mensen een voorbode van hetgeen ze later kunnen realiseren.'