Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
21 oktober 2014 | Eric van Arendonk RM

Het marketingvak staat de laatste jaren niet stil. Nieuwe technologieën bieden volop mogelijkheden om marketingbedrijven steeds verder uit te breiden. Vooral op het gebied van gericht communiceren. Terwijl weer andere technieken ons nieuwe inzichten verschaffen zoals bij big data en neurowetenschappen. Als marketeers moeten we flink aan de bak om bij te blijven in ons vakgebied. Gelukkig helpen boeken ons daarbij.

Steven van Belleghem is een van de moderne marketingauteurs waar je op kunt vertrouwen. Zijn eerdere boek De conversatiemanager heeft mij de nodige kennis en inzichten gebracht. Met dit in mijn achterhoofd ben ik zijn nieuwe boek gaan lezen en ik moet zeggen dat mijn vertrouwen niet is beschaamd. Dit boek is wat breder opgezet dan zijn vorige werken maar zeker niet minder interessant. Al bij de eerste bladzijdes heeft hij mij te pakken door de kern van marketing weer te geven, namelijk: creëren van waarde waarbij de klant centraal staat. Daar omheen staat de waardecreatie voor interne en externe stakeholders, en daar weer omheen de waarde voor de organisatie.

Een van de nieuwe principes met betrekking tot marketing geeft de auteur mooi weer in een tabel waarin hij traditionele marketing vergelijkt met de digitale consument. Het wordt je dan meteen duidelijk dat traditionele marketing eigenlijk niet meer van deze tijd is en dat we als marketeers anders over ons vak moeten gaan denken. Om twee voorbeelden te noemen: traditionele marketing ‘roeptoetert’ over zijn product, terwijl de digitale consument de conversatie wil aangaan. Daarnaast gebruikt de traditionele marketing over het algemeen rationele argumenten. De digitale consument daarentegen is meer emotioneel gedreven. Deze twee staan haaks op elkaar.

Mooi vond ik ook de zogenaamde activatiepiramide. Dit gaat over het activeren van je doelgroep. Steven van Belleghem heeft hier een zogenaamde drietrapsraket van gemaakt die start met het ontvangen van een boodschap door de doelgroep, gevolgd door het laten verspreiden van deze boodschap door de doelgroep zelf, terwijl de laatste trede van deze activeringspiramide bestaat het creëren van informatie, wederom door de doelgroep zelf.

Een opmerkelijke quote met betrekking tot observeren zette mij echt aan het denken. Hans Schmeits, vicepresident Global Marketing Service van het farmaceutische bedrijf UCB, zegt: ‘Observeren biedt mij antwoorden op vragen die ik niet heb.’ Voor mij een zeer herkenbare uitspraak. Ga nooit observeren om een bevestigend antwoord op je vraag te krijgen, want je zal dan alleen zien wat je wilt zien, of beter gezegd, als bevestiging interpreteren. Maar als je alleen maar observeert en probeert te begrijpen wat je ziet, geeft dat zo veel meer inzicht.

Het boek is prettig leesbaar, theorie en praktijkvoorbeelden wisselen elkaar af en versterken elkaar. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met conclusies in maximaal 140 karakters. Je zou het zo kunnen sms’en of twitteren, maar het is ook handig om het boek later nog even snel te kunnen scannen. Voor mij is dit boek een aanrader voor iedereen die werkzaam is als marketeer. Het geeft je een goede update van ons vak. Maar realiseer je dat de ontwikkelingen waar we als marketeer gebruik van kunnen en moeten maken, razendsnel gaan.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden