Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
#Contentrecht - 'Leuk en nuttig'
7 januari 2020 | Jeanine Dijkhuis

Voorwaarden, contracten, aansprakelijkheid, licenties; marketeers zijn er over het algemeen niet echt dol op. Nauwelijks bekomen van de AVG wetgeving en bijbehorende processen, is er overgegaan tot de orde van de marketingdag.

Toch is het raadzaam om, nu we steeds meer content produceren ons te verdiepen in de (on)geschreven regels van de rechten en plichten als contentmaker en content (her-)gebruiker. Gelukkig is er nu het boek #contentrecht. Een ‘Eerste Hulp bij'-boek dat voorziet in een onbewuste behoefte.

We posten, reposten en delen er op los en accepteren de voorwaarden van affiliate partners en platforms ongelezen.  Bij grote bedrijven is er een Bedrijfsjurist om te raadplegen en dat wordt gedaan zodra we aanvoelen dat we een risico nemen. Terwijl contentrecht voor de afdeling Juridische zaken waarschijnlijk niet de hoogste prioriteit heeft. Voor kleinere organisaties is er nog moeilijker om scherp te zijn op geoorloofd gebruik. Er zijn risico's en het boek #contentrecht biedt nu een naslagwerk waarmee de eerste twijfels en buikgevoelens kunnen worden weggenomen.

Auteur en jurist Charlotte Meindersma wordt ook wel ‘de social media jurist van Nederland' genoemd. Veelvuldig deelt ze haar kennis over recht op sociale media, veelal in begrijpelijke taal en video's. Ze maakt regelgeving over online content snackable en gaat uit van mogelijkheden in plaats van beperkingen.

Het boek: #contentrecht beschrijft in 10 hoofdstukken hoe je content kunt beschermen en gebruiken zonder risico. Aan de hand van waargebeurde verhalen, aansprekende voorbeelden, cases die we kennen uit de media en/of met bekende Nederlanders met soms smeuïge details. De (on)geschreven regels bij content worden uitgelegd en de rechten van zowel makers als gebruikers worden besproken. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met de belangrijkste weetjes op een rij. De snelle zoekfunctie had wel wat beter gekund in het boek. Er is geen woordenlijst, waardoor je bent aangewezen op de inhoudsopgave. Wel wordt er verwezen naar de website, waarop checklists nageslagen kunnen worden.

Hoe bekwaam en geïnformeerd zijn we eigenlijk als het gaat om bijvoorbeeld de keuze om te embedden mét of zonder foto. Wat mag je nu wel downloaden, uploaden, bewaren en hoe zit het dan met een bronverwijzing waarvan ondertussen de bron zelf verwijderd is? Een fout is snel gemaakt. Vooral voor ondernemers zonder juridische afdeling, ZZP-ers, hostingpartijen en platforms is het aan te raden je te verdiepen in contentrecht. Dit boek stelt je in de gelegenheid om zelf alvast een kijkje te nemen in vergelijkbare jurisprudentie, alvorens direct advies op maat in te huren.

Mocht je denken dat het creatieve communicatievak minder leuk wordt door deze regelgeving, dan is het goed om tenminste een keer de regels over grappen erop na te lezen. Gelukkig is er gewoon ruimte voor humor in contentmanagement. Verder wordt het toch echt wel tijd dat we weten wat legaal is en wat niet... Denk bijvoorbeeld aan portretrecht voor de eigen medewerkers. Mag je zomaar kerstkaarten versturen met je team erop afgebeeld, al dan niet met gevraagde toestemming? En stel dat iemand uit dat team al weg is? Moet je dan die foto van je website verwijderen nu die persoon uit dienst is?

Al me al heeft Meindersma een mooi boek geschreven in een lichte stijl. Zo noemt de auteur de excuses van inbreukmakers: ‘auteursrechtsmoesjesbingo'. Dat triggert toch om zo'n boek te lezen?!  Dat maakt zelfstudie over contentrecht nog leuk ook.

Dit is een nuttig boek voor iedereen in de marketingcommunicatie die zelf schrijft, gebruik maakt van tekstschrijvers, content en foto's deelt, etc.. Contentmarketeers, storytellers, marketingmanagers; zorg dat je dit boek tot je beschikking hebt om te controleren of je zelf niet over de schreef gaat maar zeker ook als eigenaar van een organisatie, merk en verveelvuldiging van je eigen content om te weten waar je recht op hebt.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden