Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
#Contentrecht - 'Leuk en nuttig'
7 januari 2020 | Jeanine Dijkhuis

Voorwaarden, contracten, aansprakelijkheid, licenties; marketeers zijn er over het algemeen niet echt dol op. Nauwelijks bekomen van de AVG wetgeving en bijbehorende processen, is er overgegaan tot de orde van de marketingdag.

Toch is het raadzaam om, nu we steeds meer content produceren ons te verdiepen in de (on)geschreven regels van de rechten en plichten als contentmaker en content (her-)gebruiker. Gelukkig is er nu het boek #contentrecht. Een ‘Eerste Hulp bij'-boek dat voorziet in een onbewuste behoefte.

We posten, reposten en delen er op los en accepteren de voorwaarden van affiliate partners en platforms ongelezen.  Bij grote bedrijven is er een Bedrijfsjurist om te raadplegen en dat wordt gedaan zodra we aanvoelen dat we een risico nemen. Terwijl contentrecht voor de afdeling Juridische zaken waarschijnlijk niet de hoogste prioriteit heeft. Voor kleinere organisaties is er nog moeilijker om scherp te zijn op geoorloofd gebruik. Er zijn risico's en het boek #contentrecht biedt nu een naslagwerk waarmee de eerste twijfels en buikgevoelens kunnen worden weggenomen.

Auteur en jurist Charlotte Meindersma wordt ook wel ‘de social media jurist van Nederland' genoemd. Veelvuldig deelt ze haar kennis over recht op sociale media, veelal in begrijpelijke taal en video's. Ze maakt regelgeving over online content snackable en gaat uit van mogelijkheden in plaats van beperkingen.

Het boek: #contentrecht beschrijft in 10 hoofdstukken hoe je content kunt beschermen en gebruiken zonder risico. Aan de hand van waargebeurde verhalen, aansprekende voorbeelden, cases die we kennen uit de media en/of met bekende Nederlanders met soms smeuïge details. De (on)geschreven regels bij content worden uitgelegd en de rechten van zowel makers als gebruikers worden besproken. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met de belangrijkste weetjes op een rij. De snelle zoekfunctie had wel wat beter gekund in het boek. Er is geen woordenlijst, waardoor je bent aangewezen op de inhoudsopgave. Wel wordt er verwezen naar de website, waarop checklists nageslagen kunnen worden.

Hoe bekwaam en geïnformeerd zijn we eigenlijk als het gaat om bijvoorbeeld de keuze om te embedden mét of zonder foto. Wat mag je nu wel downloaden, uploaden, bewaren en hoe zit het dan met een bronverwijzing waarvan ondertussen de bron zelf verwijderd is? Een fout is snel gemaakt. Vooral voor ondernemers zonder juridische afdeling, ZZP-ers, hostingpartijen en platforms is het aan te raden je te verdiepen in contentrecht. Dit boek stelt je in de gelegenheid om zelf alvast een kijkje te nemen in vergelijkbare jurisprudentie, alvorens direct advies op maat in te huren.

Mocht je denken dat het creatieve communicatievak minder leuk wordt door deze regelgeving, dan is het goed om tenminste een keer de regels over grappen erop na te lezen. Gelukkig is er gewoon ruimte voor humor in contentmanagement. Verder wordt het toch echt wel tijd dat we weten wat legaal is en wat niet... Denk bijvoorbeeld aan portretrecht voor de eigen medewerkers. Mag je zomaar kerstkaarten versturen met je team erop afgebeeld, al dan niet met gevraagde toestemming? En stel dat iemand uit dat team al weg is? Moet je dan die foto van je website verwijderen nu die persoon uit dienst is?

Al me al heeft Meindersma een mooi boek geschreven in een lichte stijl. Zo noemt de auteur de excuses van inbreukmakers: ‘auteursrechtsmoesjesbingo'. Dat triggert toch om zo'n boek te lezen?!  Dat maakt zelfstudie over contentrecht nog leuk ook.

Dit is een nuttig boek voor iedereen in de marketingcommunicatie die zelf schrijft, gebruik maakt van tekstschrijvers, content en foto's deelt, etc.. Contentmarketeers, storytellers, marketingmanagers; zorg dat je dit boek tot je beschikking hebt om te controleren of je zelf niet over de schreef gaat maar zeker ook als eigenaar van een organisatie, merk en verveelvuldiging van je eigen content om te weten waar je recht op hebt.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.


9 november 2016 | Rein Hof

Ik heb in mij studie Toegepaste Communicatie & Public Relations onder andere wat colleges Recht mogen volgen. Wat ik mij mij herinner is dat dit niet mij favoriete colleges waren en de stof toch echt droge kost vond.

Bij elk voorbeeld vroeg ik mij ernstig af: ‘Wanneer ga ik hiermee te maken krijgen?’ Oftewel: wat moet ik hier mee? Het was dat de docent een aantal boeiende voorbeelden kon vertellen uit de zaken van zijn vader, in die tijd Onderzoeksrechter in Gent (BE), waardoor het geheel nog wat interessanter werd. Echter waren dit vaak de hilarische voorbeelden uit strafrechtzaken en niet zozeer de materie waar je als PR-medewerker mee geconfronteerd wordt.

En dan ga je bloggen!

Ook ik heb de stoute schoenen aangetrokken en schrijf zo nu en dan een stukje. Ik ben dus ook een blogger en schrijf artikelen die vervolgens op het web terecht komen en worden (door)gedeeld.

In alle eerlijkheid; ik heb mij daarbij nooit afgevraagd of ik – bij het vermelden van zaken in mijn blog – een wet aan het overtreden was. En dan lees je een boek met als titel Wetboek voor Bloggers. Studie editie..

Charlotte Meindersmaschreef dit boek. Zij legt in zeer heldere en begrijpelijke taal uit waar je rekening mee moet houden als je aan het bloggen slaat. Of wat je moet regelen vóórdat je daarmee aan de slag gaat. 18 hoofdstukken bevat het boek met hoofdtitels als

- Recht op naam

- Recht op techniek

- Recht opbBranding en vormgeving

- Recht op inhoud

- Citaatrecht..

- Bescherm je content

- Rechten van derden

- Recht op privacy

Wow. Als je gaat lezen welke regels/wetgeving van toepassing is op bepaalde onderdelen, dan schrik je. Het stemt tot nadenken en het roept vragen op. Is alles wat ik schrijf eigenlijk wel wettelijk toegestaan?

Nu is het niet mijn bedoeling om je van het bloggen af te brengen. Wat vitale en extra informatie en kennis is misschien niet verkeerd als je blogt. Nog een mooie uitleg van Charlotte over wat dat nu eigenlijk allemaal inhoudt: Wetgeving en Bloggen.

Bedenk wat je doet!

Als ik het boek doorlees besef ik steeds meer dat heel veel zaken die ik schrijf – en in mijn overtuiging menig ander blogger ook – niet wettelijk zijn gekaderd. Wat mag ik zo maar gebruiken of kopiëren? Teksten die ik ergens op het web of in een boek tegenkom; zijn er regels voor bronvermelding?

Mag ik alle foto’s, video’s en presentaties die ik kan vinden op het web gebruiken voor mijn blog? Is bronvermelding dan een must? Moet ik aan meer zaken denken? Charlotte legt het allemaal uit. Met praktische voorbeelden en zonder terug te vallen op “droge wet-kennis”.

Interview

Elk hoofdstuk wordt afgesloten met minimaal één interview. Een vraaggesprek met een expert op het zojuist beschreven onderwerp. Om een paar namen te noemen: Coen Koppen, Laura Brouwers, Ruben Bunskoeke, Monique van Loon. Ook hier geldt dat het vlot en begrijpelijk geschreven is.

Leesboek of naslagwerk?

Ik zeg: Naslagwerk! Het is absoluut een zeer leesbaar geheel. En daarnaast geloof ik er ook in dat je zaken moet bekijken en checken wanneer ze nodig zijn. Ik ben niet van plan om een expert te worden op het gebied van wetgeving rondom bloggen, dus uit mijn hoofd leren lijkt mij niet noodzakelijk. Maar wanneer je aan het nadenken bent over het beginnen van een Blog, doet aan Content Creation, is dit boek een aanrader.

Zoek de relevante onderdelen op en controleer of je voldoet aan de bestaande wetgeving. Dat kan veel – onverwachte – ellende voorkomen. Alleen daarom al vind ik de aanschaf van dit boek de moeite waard.

Heb ik het goed gedaan?

Heb ik wetten overtreden tijdens het schrijven van dit verhaal? Zo ja: welke zijn dat dan? Hoe ernstig is dit? En – veel belangrijker – had ik deze kunnen voorkomen? Lees het boek, gebruik het handige trefwoordenregister en je vindt ongetwijfeld het juiste antwoord.

 


17 maart 2016 | Don Zuiderman

Het ‘Wetboek voor bloggers’ is geschreven door Charlotte Meindersma, als jurist gespecialiseerd in het informatierecht (onder meer auteursrecht, merkenrecht, reclamerecht en privacy). Het boek, met als subtitel ‘De (on)geschreven regels voor succesvolle online schrijvers’ is een poging in twintig hoofdstukken alle facetten van het bloggen te behandelen.

Daarmee is het boek behoorlijk ambitieus opgezet. Het behandelt zeer diverse onderwerpen zoals de geschiedenis van het bloggen, het opstarten van een eigen blog, branding en vormgeving, privacy, planning, bescherming, reclame en marketing. Eigenlijk alles wat je als serieus blogger zou moeten weten.

Het boek is vlot geschreven met korte hoofdstukken en paragrafen. Charlotte hanteert een prettige informele schrijfstijl. Uit het hele boek blijkt haar gedegen expertise en ze maakt de (soms) taaie onderwerpen, zoals auteursrecht, SEO en content curatie goed toegankelijk.

Af en toe lijkt het boek vooral commercieel georiënteerd te zijn. Het gaat er vanuit dat je als blogger succesvol wilt zijn. Het is natuurlijk fijn om een groot publiek te bereiken en dit boek legt de lat hoog. Dat is op zich geen verkeerd uitgangspunt. Zeker als je je als blogger wilt professionaliseren. Charlotte nuanceert dit beeld gelukkig wel in andere vormen van bloggen, zoals collegiaal of persoonlijk bloggen.

Echter, wat soms in het boek ontbreekt is de fun van het bloggen. Onderwerpen worden soms best serieus behandeld, zoals de noodzaak voor een goed ontworpen huisstijl en een eigen manifest. Dat kan sommigen misschien afschrikken om te beginnen met bloggen. Hoewel een goede voorbereiding vaak belangrijk is, is bloggen mijns inziens ook bij uitstek iets waar je gedurende het proces steeds beter in kunt worden. Laagdrempelig beginnen en langzamerhand jezelf verbeteren is hierbij een heel normaal proces. Misschien moeten startende bloggers beginnen bij hoofdstuk 8 (Schrijven; blijf bloggen!) en later het begin van het boek als nog goed doorlezen...

Het boek is behoorlijk tekstueel en had af en toe best wat meer afbeeldingen mogen gebruiken als ondersteuning van de tekst. Sommige onderwerpen zoals ontwerp, layout en structuur lenen zich erg goed om visueel ondersteund te worden. Wel is het erg prettig dat er regelmatig concrete casussen zijn toegevoegd om de transfer naar de praktijk te maken.

Als afronding van elk hoofdstuk staan er interessante interviews met allerlei bloggers opgenomen, zoals Raymond Snijders, Kirsten Jassies en Cynthia Schultz. Zo zijn er veel externe experts die inhoudelijk bijdragen aan het boek. Dat geeft vaak fijne inkijkjes in een specifiek onderwerp en belicht het net weer op een andere manier. Sommige interviews zijn heel verhelderend, sommige blijven wat oppervlakkig. Al met al zijn de interviews een waardevolle toevoeging aan het boek.

Concluderend stel ik dat Charlotte er in geslaagd is om een compleet en toegankelijk boek over bloggen te schrijven. Het is met name fijn om als naslagwerk te kunnen raadplegen. Het is ook zeker niet nodig om het hele boek eerst van kaft tot kaft uit te lezen voordat je concreet aan de slag kunt. Neem liever Charlottes eigen raad ter harte: ‘Ga het gewoon doen. Schrijf. Druk op die publiceer-knop. Wees niet bang.’


Wetboek voor bloggers
18 november 2015 | Ingelise de Vries

‘Het is bijna tien jaar geleden dat ik begon met bloggen en ruim veertien jaar geleden dat ik mijn eerste website bouwde. Dan ken je alle in’s en out’s van het bloggen wel, zou je denken. Alle regels, de tips, de tricks. Maar is dat wel zo? Het Wetboek voor bloggers van Charlotte Meindersma laat zien dat dat misschien toch niet zo is.

'Wetboek' is misschien niet helemaal de juiste term voor het boek dat Meindersma heeft geschreven. Het Wetboek voor bloggers is meer een handboek voor bloggers. Natuurlijk besteed Meindersma ruimte aan juridische zaken, maar een groot gedeelte van het boek bestaat uit tips om je blog op te zetten, weer een boost te geven en als je, zoals ik, al erg lang blogt, ‘m even goed onder de loep te nemen.

Wanneer een boek meerdere doelgroepen kent, in dit geval de beginnende blogger, de ervaren blogger en de zakelijke blogger, is het belangrijk dat het duidelijk opgebouwd is. Je wil immers dat de lezers niet afhaken omdat ze dingen al denken te weten. Meindersma heeft ervoor gekozen het boek op te bouwen als een soort stappenplan. Bloggen van begin tot eind, in twintig hoofdstukken word je opgeleid tot volwaardig blogger die de belangrijkste dingen tot in detail weet. En die duidelijke opbouw is belangrijk: als ervaren blogger weet je precies waar je moet instappen. Bijvoorbeeld om je doelgroep weer eens opnieuw te bepalen, of juist om te kijken of je dingen juridisch gezien wel goed doet. En misschien blijkt het wel al jaren tijd voor een nieuw platform of een heel nieuw plan van aanpak. Als je al een tijd blogt, is de kans dat je vastzit in je eigen stramien groot, en dat is niet echt handig in een wereld die zó snel verandert.

Een leuke toevoeging voor vooral beginnende bloggers, zijn de interviews. Verschillende bloggers, redacteuren en experts vertellen je over hun ervaring met bloggen en geven je tips. Voor de ervaren blogger niet altijd even interessant, hoewel degenen die geïnterviewd zijn dan wel weer het volgen waard zijn, mocht je dat nog niet doen.

Het Wetboek voor Bloggers zou op iedere online werkplek moeten liggen. Zowel bij bloggers als online redacteuren en journalisten. Voor elk (juridisch) probleem is wel een oplossing te vinden en ook als je even zonder inspiratie zit, heeft Meindersma een oplossing. Het is geen boek dat je even lekker gaat lezen, wel een boek dat je er heel vaak even bij pakt om iets te checken. Vooral omdat je zo makkelijk het juiste hoofdstuk open slaat. In de twee weken dat het boek hier ligt, heb ik ‘m in ieder geval al heel erg vaak even open geslagen.’

Ingelise de Vries is freelance journalist en tekstschrijver.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden