Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Vliegen zonder te zweven – Emoties hanteren in roerige tijden
24 september 2020 | Franca Gribnau

In deze uitzonderlijke periode, waar zoveel op ons afkomt, is het belangrijker dan ooit om goed te zorgen voor je vitaliteit en veerkracht. En precies op dit moment verschijnt Vliegen zonder te zweven: een boek over balans houden in roerige tijden en omgaan met emoties. 

Weet jij überhaupt wat bij jezelf blijven betekent? Verrassend is de link, die Ester de Vos legt: ga reizen! Reizen ziet Ester de Vos als de manier om jezelf te leren kennen. In haar boek schrijft ze over haar persoonlijke (reis)verhalen en cases uit haar psychologie- en yogapraktijk: ‘Reizen heeft ervoor gezorgd dat ik me beter verbonden voel met mezelf, door weer te voelen wie ik ben en wat ik wil in het leven.’ Afstand van dagelijkse drukte schept ruimte en rust. Dat geldt voor reizen, maar ook voor andere zaken die je uit je blikveld halen. Als tips geeft ze bijvoorbeeld: vaker kiezen voor stilte om je heen, de natuur opzoeken, een dagje of weekendje weg, regelmatig tijd en ruimte voor jezelf en jezelf uitdagen. Kies wat je past.

Stress haalt je uit verbinding
Spanning, hoofdpijn, kort lontje etc. Vaak gaat het daarover in artikelen over emoties en stress. Ik waardeer de benadering van Ester de Vos: stress haalt je uit verbinding. Druk, druk, druk, raas je maar door en raak je het contact kwijt met jezelf en anderen. Yoga betekent letterlijk verbinding, tussen lichaam en geest. Uit verbinding zijn door stress, herken je aan een stroom van negatieve emoties en gedachten. Je denken tot rust brengen, kan met yoga (zie de yogahoudingen achterin).

Ester de Vos put uit de chakrapsychologie. Mocht dat geen dagelijkse kost voor je zijn, het is de moeite waard om met een open houding te lezen. Ze legt uit dat het lichaam bestaat uit zeven chakra’s, zgn. energiecentra. Voor balans is het nodig dat energie vrij kan stromen. Als je uit balans raakt, ontstaan blokkades en kan dat tot geestelijke en lichamelijke klachten leiden. Yogahoudingen zijn geschikt om blokkades te doorbreken en de balans te herstellen. De yogaseries hangen ermee samen. Sprekend vind ik de korte uitleg per serie. Zoals Aarden: meer aanwezig zijn in het hier en nu. Oefeningen waarbij je contact maakt met de grond. Of: Kracht en zelfvertrouwen. Met poses voor je core, waarbij je stevig moet staan.

Gezond omgaan met emoties in vier stappen
Als dit boek je iets duidelijk maakt, is het dat emoties er niet voor niets zijn. Volgens Jung kun je ze gebruiken als bron van bewustwording. Verdriet is een teken dat iets je raakt. Boosheid: het gaat niet zoals je wilt. Boosheid leert je wat je wel of niet wilt. Vaak ben je buiten jouw grenzen gegaan. Ester de Vos behandelt de vier basisemoties boosheid, angst, verdriet en blijheid. Met die kennis leer je meer luisteren naar je gevoel. Al moet je drempels over, in vier stappen kom je uit bij wat goed voelt voor jou: stilstaan bij wat je voelt, de signalen van je lichaam opmerken (bodyscan), je emoties herkennen en interpreteren (emotiescan) en bepalen wat je met de emotie wilt doen. Kiezen wat je nodig hebt om ermee om te gaan. Vaak maak je dan andere, betere keuzes voor jezelf.

Ga je bewust met emoties om, dan neem je het heft in handen om beter in balans en weerbaar te blijven. Het reflectieve perspectief spreekt mij aan. Ester de Vos geeft tips voor thuis en werk (als werknemer of leidinggevende). Vliegen zonder te zweven stipt veel onderwerpen aan. Gebruik het als kennismaking, waarin je ziet hoe belangrijk aandacht voor je gevoel is - naast focus, actie en resultaat.

Franca Gribnau heeft een achtergrond in marketing, communicatie en (project)organisatie. Ervaring in onder meer onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke initiatieven.

Vliegen zonder te zweven - 'Nuchter aan de slag met gevoel en emoties'
10 september 2020 | Liesbeth Tettero

Voor veel mensen is het lichaam een handig vervoermiddel om hun hoofd van A naar B te brengen voor het nodige denkwerk. Emoties zijn het ondergeschoven kindje, hoogst vervelend en op het werk bijzonder onprofessioneel. Psycholoog en yogadocent Ester de Vos pleit in Vliegen zonder te zweven voor een herwaardering van gevoel en emoties.

‘Ik ben niet zo van het zweverige hoor’ meldt een coachee me bij de intake. Even niet beginnen over chakra’s, denk ik dan. Maar ook: ‘waar is ze bang voor?’ Uit haar hele verhaal spreekt onzekerheid, maar ze wil van mij gewoon concrete tips. Hup, aan de slag. In Vliegen zonder te zweven beschrijft De Vos cases uit haar praktijk waaruit blijkt wat er mis kan gaan als mensen niet mogen voelen van zichzelf. Omdat dat vroeger thuis niet mocht, omdat ze erop afgerekend werden op het werk, er kan van alles achter zitten. En dan blijkt vaak dat de wal het schip keert: onderdrukte emoties slaan naar binnen en zorgen voor stress en burn-outs.

Brok in je keel?
De Vos werkt wel met chakrapsychologie, de theorie over energiepunten in het lichaam, afkomstig uit de eeuwenoude yogatraditie. Door deze theorie in de praktijk toe te passen en te koppelen aan moderne psychologische inzichten, blijkt er niets zweverigs aan te zijn. Dat blijkt trouwens ook uit ons dagelijks taalgebruik; talloze gezegden zijn moeiteloos te koppelen aan de zeven chakra’s en wat er gebeurt in ons lijf en met onze emoties. Een brok in je keel? Dan moet er iets met de energie in het vijfde, het keelchakra: wat wil er uitgesproken worden? Lood in de schoenen? Werken met het eerste chakra, de basis, helpt je om je veiliger te voelen.

Chakra’s en emoties
Vliegen zonder te zweven gaat vooral over emoties. Het nut ervan: ze sturen ons brein aan en zetten ons angst-, jaag- of kalmeringssysteem aan. De Vos werkt de vier basisemoties bang, boos, blij en bedroefd uit aan de hand van voorbeelden: wat gebeurt er als deze emotie onderdrukt wordt en wat als de emotie juist uit de bocht vliegt? Bijzonder toch dat drie van de vier basisemoties negatief van aard zijn. En bij de emotie ‘blij’ beschrijft De Vos opvallend genoeg voorbeelden van cliënten die blij deden, maar ondertussen toch bang, boos of bedroefd bleken te zijn. De boodschap van De Vos is dat blijdschap meer kans krijgt als de andere emoties er ook mogen zijn. Yin en yang, zoals ze zelf ook schrijft. Maar ik was ook benieuwd hoe het zou zijn als je blijdschap niet mag laten zien. Of als je juist oprecht extreem blij bent. Hoewel je met dat laatste waarschijnlijk niet bij een coach terecht komt.

Tips voor op reis
De Vos heeft haar boek geschreven aan de hand van eigen ervaringen. Dat geeft het een persoonlijk tintje, dat ik helaas een beetje vind afleiden. De inhoud is op zich al interessant genoeg. De Vos houdt van reizen, dat is duidelijk. De ondertitel is: ‘de reisgids waarmee je de sprong van denken naar voelen maakt’. En zoals het hoort bij een reisgids, zijn er volop praktische tips. Bijvoorbeeld over omgaan met emoties op het werk: wat als je zelf emotioneel wordt en wat als je als leidinggevende te maken hebt met een emotionele medewerker? En om de chakrapsychologie praktisch toe te passen, zijn in Vliegen zonder te zweven zeven yogaseries opgenomen die helpen bij het werken op het niveau van de zeven chakra’s. Zoals uit haar casebeschrijvingen blijkt: ze helpen echt!

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en voor ambitieuze vrouwen (feminsterie.nl)

Vliegen zonder te zweven - 'Ik gun iedereen de kansen die dit boek biedt'
26 augustus 2020 | Bert van Dijk

In haar boek Vliegen zonder te zweven maakt Ester de Vos ons wegwijs in een aantal wezenlijke elementen voor groei en transformatie van gestresste, reactieve (te) harde werkers naar ontspannen, proactieve levensreizigers.

Vliegen zonder te zweven is een bijzonder goed leesbaar en praktisch toepasbaar boek. Een boek vol kansen voor iedereen die zoekt naar meer balans in zijn of haar leven.

Het is ook een heel persoonlijk boek. Ester de Vos schreef het deels vanuit haar ervaringen in het buitenland en dan met name Bali. Ze maakte daar dingen mee die haar diep doorvoelde informatie gaven over zichzelf en van daaruit over de processen van de mensen die ze als coach en yogadocent begeleidt. Dat maakt het tot een authentieke (reis)gids die de weg wijst naar een leven in balans. Ik heb het met veel plezier gelezen, vooral het eerste deel.

Daarin legt Ester de chakrapsychologie op een ongekend eenvoudige manier uit, waardoor het ontdaan wordt van alle zweverigheid die er vaak omheen hangt. De titel doet ze daarmee volledig recht aan. Zweverigheid in de zin van: het is een mysterie, eigenlijk alleen toegankelijk voor new-age achtige types, die er vooral heel mooi over kunnen praten en zwijmelen. Dat is nou precies wat deze auteur niet doet. Ze vertelt kort en praktisch hoe de chakra's zich verhouden tot het menselijk lichaam en de ontwikkelingspsychologie. Daar kun je als lezer iets mee. Ester is zelf psycholoog en ik vind het een verademing dat iemand die academisch is opgeleid een taal kan vinden die voor iedereen goed te begrijpen en - vooral - aan te voelen is. Ook in de hoofdstukken over stress en emoties zet ze deze stijl voort. Door de heldere structuur van het stuk over emoties krijgt het een eigen gezicht, naast de talloze geschriften die over Bang, Blij, Bedroefd en Boos al geschreven zijn sinds de RET in ons land tot gemeengoed is geworden. Knap en een welkome toevoeging aan alle zelfhulpboeken die we al kennen. 

Bijzonder fraai vind ik de inhoudsopgave aan het begin van het boek. In twee pagina's naast elkaar staat het hele boek samengevat. Dat maakte me nieuwsgierig en door het tipje van de sluier dat is opgelicht, ben ik al een beetje in de stemming. Een vondst! 

Hetzelfde geldt voor de illustraties, met name die bij het verhaal over de chakra's. Ze voegen iets toe aan te tekst. 

Bij het lezen van hoofdstuk 5 verslapte mijn aandacht. Het voelt als een heel korte en slordige samenvatting van een onderwerp waar je makkelijk (nou ja....) nog zo'n boek over kunt schrijven. Slordig, bijvoorbeeld: waar in hoofdstuk 4 nog terecht onderscheid werd gemaakt tussen emoties en gevoelens, husselt Ester ze in hoofdstuk 5 vrolijk door elkaar. Dat vind ik jammer want het onderscheid is erg belangrijk. Lees bijvoorbeeld het werk van Antonio Damasio. Liever had ik dat onderwerp wat meer uitgewerkt willen zien. Ik heb bij hoofdstuk 5 sowieso de indruk dat het er een beetje achteraan geplakt is. Het is veel minder helder en kort beschreven en wordt eerlijk gezegd veel beter en diepgaander beschreven in talloze andere boeken. Mijn advies zou zijn geweest om daar eventueel naar te verwijzen, maar beter nog dit hele verhaal weg te laten. De overgang naar de yoga-oefeningen zou dan wat mij betreft veel logischer geweest zijn. 

Een ander punt van kritiek op het boek gaat over de subtitel: 'reisgids waarmee je de sprong van denken naar voelen maakt'. Ik vind helemaal niet dat je een sprong van denken naar voelen kunt maken, want denken en voelen kun je onmogelijk los van elkaar zien. Ze zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Wat je denkt heeft onmiddellijk effect op wat je voelt en omgekeerd. Handelen is er het effect van. Dat vindt de auteur ook, lees ik door alles heen, maar helaas wekt ze de indruk dat je pas in balans komt als je van denken naar voelen gaat. En ik denk (!) dat helder denken cruciaal is om echt aandacht te kunnen hebben voor wat je voelt. 

Ik vind dat ook een paar andere begrippen niet helemaal tot hun recht komen: 

- mindfulness is geen 'onderdeel van yoga, gestoken in een modern jasje', het is een meer dan 2500 jaar oud onderdeel van de boeddhistische beoefening. Dat de new-age industrie ermee aan de haal is gegaan is iets anders. Ik denk dat Ester daarop doelt met haar definitie.

- kwetsbaarheid is juist geen kwetsbaarheid, openheid van wat je voelt naar anderen is kracht. Zo beschrijft Brené Brown het ook en zo bedoelt Ester het ook, daar ben ik van overtuigd. Maar het staat er wel. Dat vind ik nou clichés die je beter kunt vermijden.  

Het zijn wat mij betreft kleine slordigheden, die mij opvallen omdat ik mij erg thuis voel in het onderwerp waarover dit boek gaat. Ze zijn niet heel belangrijk hoor. Het totale verhaal is  krachtig, toegankelijk en mooi persoonlijk geschreven en dat is het belangrijkste. 

Ik kan het boek aanraden aan elke professional, die het kan gebruiken om zijn of haar eigen werk aan te vullen en aan iedereen die meer balans zoekt in het leven. Ik gun het iedereen om de kansen die Vliegen zonder te zweven biedt met beide handen aan te grijpen. 

Bert van Dijk is auteur van onder andere de bestseller Beïnvloed anderen, begin bij jezelf. Hij is gespecialiseerd in het beïnvloeden van interactiepatronen bij individuen en in teams, oprichter van NOBTRA en opleider van trainers. Begin bij jezelf is zijn nieuwste boek.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden