1 mei 2013 | Dick Bos

'De ondernemende professional' van Frank Kwakman en Cris Zomerdijk is een boek dat je als ondernemer helpt de juiste accenten te leggen. Of je nu begint of al onderweg bent. Aandacht wordt ook besteed aan schuivende markten en de wijze waarop je daarop in kunt spelen. Hoewel het een boek is dat gelardeerd wordt met voorbeelden uit de praktijk is het soms 'gortdroog' om doorheen te komen.

Voor een geïnteresseerde professional/ondernemer is het boek 'De ondernemende professional' van Frank Kwakman en Cris Zomerdijk een bijzonder naslagwerk. Jarenlange ervaring van beide schrijvers werd in dit boek verwerkt. Het boek werd voorzien van een groot aantal casussen vanuit de praktijk en dat geeft het boek meer dynamiek.

Het boek volgt de volgende lijnen: het schetst de eisen die markt stelt aan de professional, zoals het feit dat de klantengroep gedifferentieerd is, dat je continu moet innoveren om interessant te zijn en te blijven of dat de klantrelatie zich steeds meer ontwikkelt van een fysieke relatie naar een meer online relatie.

In andere hoofdstukken wordt aandacht besteed aan bijvoorbeeld de acquisitie. Daaronder vallen het opsporen van nieuwe klanten, maar ook het samen werken met klanten aan gezamenlijke producten die later ook afzonderlijk in de markt gezet kunnen worden. Het is daarbij belangrijk dat de drijfveer niet alleen het geld is, maar dat je je ook als professional laat zien aan je klant. Als iemand die zowel de markt goed kent, beschikt over de juiste kwaliteiten en iemand die de vraag van de klant goed kan interpreteren.

Daarmee loop je bijna automatisch over in Hoofdstuk 3, waarin de lezer wordt geattendeerd op de strategische impact van relatiemanagement. Het is geen uitgemaakte zaak dat een tevreden klant een ambassadeur van je wordt, dat vraagt om onderhouden van je contacten maar ook om de juiste keuzes te maken, de juiste klanten te kiezen. Terecht wijzen beide auteurs er op dat relatiemanagement alleen werkt als het hele bureau daarop is ingericht. Het is wat zuur een met moeite binnengehaalde klant vervolgens te confronteren met een stokkende uitvoering als het gaat om het leveren van zijn aangekochte product of dienst.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik bij het lezen van dit hoofdstuk en de daarop volgende hoofdstukken over marketing en waardecreatie wel zoiets had als: “Wat een open deuren, wat had je anders verwacht?” Mijn interesse liep weg toen het ging over onder andere het fenomeen 'branden', het creëren van ambassadeurs, het binden van strategische klanten als partners, etc., omdat het meer van hetzelfde is. Dat ligt dus meer aan mij dan aan de bedoeling van de schrijvers.

Al met al is het voor een professional die voor het eerst een dergelijk boek aankoopt over een onderwerp als dit 'het creëren van waarde in een veranderende markt', een zinvolle aankoop met tal van voorbeelden. Tja en mocht je dan aan het lezen slaan lees dan ter aanvulling ook bijvoorbeeld 'Eckart's notes', 'Fuck de regels' van Ben Kuiken, 'Heb je even' van Ton Mierlo en Reinwout Schram of 'Ondernemen met Lef' van Arko van Brakel. Ach, er zijn zo veel meer interessante boeken die het lezen meer dan waard zijn.

De ondernemende professional
1 mei 2013 | Dick Bos

'De ondernemende professional' van Frank Kwakman en Cris Zomerdijk is een boek dat je als ondernemer helpt de juiste accenten te leggen. Of je nu begint of al onderweg bent. Aandacht wordt ook besteed aan schuivende markten en de wijze waarop je daarop in kunt spelen. Hoewel het een boek is dat gelardeerd wordt met voorbeelden uit de praktijk is het soms 'gortdroog' om doorheen te komen. Voor een geïnteresseerde professional/ondernemer is het boek 'De ondernemende professional' van Frank Kwakman en Cris Zomerdijk een bijzonder naslagwerk. Jarenlange ervaring van beide schrijvers werd in dit boek verwerkt. Het boek werd voorzien van een groot aantal casussen vanuit de praktijk en dat geeft het boek meer dynamiek.

12 maart 2013 | Daniëlle de Jonge

De boeken van Frank Kwakman heb ik al vaker met veel plezier gelezen. Inspirerend en een uitstekende manier om weer eens goed naar je eigen handelen als professional te kijken. Naar het boek 'De ondernemende professional' – dat Kwakman samen met Chris Zomerdijk heeft geschreven – was ik dan ook heel benieuwd.

'De ondernemende professional' biedt een complete update van relevante informatie, bezien vanuit de huidige markt. Want een eigentijdse manier van werken is met alle offline en online mogelijkheden pure noodzaak. Net als het anders aankijken tegen verdienmodellen en het verder vormgeven van een bedrijf. Dit boek gaat op deze en vele andere aspecten in.

Mijn klanten en alle anderen die ik in mijn netwerk of tijdens lezingen spreek, hebben mij al vaker horen zeggen dat het bij het zakendoen vooral gaat om waarde toevoegen. Werken volgens het uurtje-factuurtje-principe heeft de langste tijd gehad en bovendien is er ontzettend veel gratis informatie beschikbaar op internet. Essentieel dus, om er voor te zorgen dat u onderscheidend bent en daadwerkelijk iets toevoegt als u klanten helpt. Er zijn vele mogelijkheden die grotendeels ook in dit boek terug te vinden zijn. Voor de auteurs daarop ingaan, staan zij allereerst stil bij de veranderende markt. De markt die het speelveld is voor ondernemende mensen en vraagt om creativiteit om (blijvend) succesvol te zijn. De verschillende branches van zakelijke dienstverlening komen daarbij aan bod, met de uitdagingen en een overzicht van het type professional dat u bent.

Vervolgens wordt de stap gezet naar acquisitie, relatiemanagement en marketing. Praktische tips, achtergronden en voorbeeldcases laten zien hoe u in de huidige markt omgaat met deze drie onderdelen van uw bedrijfsvoering. Juist die afwisseling maakt het lezen van dit boek interessant. Soms is meer diepgang wenselijk, omdat u dan beter inzicht heeft in de reden waarom u iets kunt doen. Andere keren merkt u dat u een duidelijke richting zoekt en daar zijn de tips handig voor. Met hier en daar een open deur, hoewel het niet erg is om die weer eens terug te zien. In deze onderdelen van het boek is er ook aandacht voor de online mogelijkheden die tot uw beschikking staan.

De cases die door het boek te vinden zijn, komen veelal van grotere organisaties. Als kleiner bedrijf geeft het u inspiratie en is het aan u om te bepalen wat u kunt toepassen. Het boek leest over het algemeen prettig en schema's geven sommige theoretische delen meer lucht. Met bijna 400 pagina's een goed naslagwerk voor elke professional die zijn of haar werk serieus neemt.

De ondernemende professional
12 maart 2013 | Daniëlle de Jonge

De boeken van Frank Kwakman heb ik al vaker met veel plezier gelezen. Inspirerend en een uitstekende manier om weer eens goed naar je eigen handelen als professional te kijken. Naar het boek 'De ondernemende professional' – dat Kwakman samen met Chris Zomerdijk heeft geschreven – was ik dan ook heel benieuwd. 'De ondernemende professional' biedt een complete update van relevante informatie, bezien vanuit de huidige markt. Want een eigentijdse manier van werken is met alle offline en online mogelijkheden pure noodzaak. Net als het anders aankijken tegen verdienmodellen en het verder vormgeven van een bedrijf. Dit boek gaat op deze en vele andere aspecten in.