Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
24 juli 2013 | Carla Verwijs

Wie heeft niet het drama rondom de Fyra-hogesnelheidstreinen gevolgd? Deze trein moest reizers snel tussen Amsterdam en Brussel vervoeren. Een nieuw ontworpen trein, opgeleverd met veel vertraging. Dat was niet het enige probleem: de leverancier bleek onervaren, er waren beveiligingsproblemen, defect materieel deed treinen stranden en de kosten werden flink overschreden. Eind mei 2013 besluit de NS definitief te stoppen met het laten rijden van de Fyra-treinen.

Sjors van Leeuwen haalt het voorbeeld van de Fyra aan als een van de vele innovatieblunders in zijn 'Innovatieblunders'. Dit voorbeeld is heel actueel, maar u herinnert zich vast nog wel Windows Vista, Omo Power, Second Life of Buckler. Er zijn zoveel producten of diensten, allemaal goede ideeën die het om verschillende redenen nooit echt hebben gemaakt. Wat kunt u leren van deze mislukkingen? Dat zijn de lessen die Van Leeuwen in 'Innovatieblunders' beschrijft.

25 Korte hoofdstukken beschrijven 25 verschillende succes- en faalfactoren van innovatie en nog veel meer voorbeelden uit de praktijk. Elk hoofdstuk begint met een quote en eindigt met een 'take away'. Dit zijn de 'lessons learned' waar u mee aan de slag kunt. Een voorbeeld is: 'Zorg voor een voldoende budget en een rendabel verdienmodel. Pas het verdienmodel snel genoeg aan als de situatie daar om vraagt.' De innovatiescorecard is een handig hulpmiddel om de slaagkans van een innovatie in te schatten.

Veel faalfactoren hebben met de klant te maken. Weet u wel wat de klant echt wil? 'Vertrouw niet op wat de klant zegt (in marktonderzoek, bijvoorbeeld), maar kijk vooral naar wat de klant doet' , is een les die sommige bedrijven op harde wijze hebben geleerd. De toekomstige gebruiker observeren of thuis volgen, zoals marketeers van Unilever doen, geeft wellicht heel nieuwe inzichten. Zo wordt duidelijk of er überhaupt een behoefte is bij de klant. Dat is een andere mogelijke faalfactor: oplossingen verwarren met klantbehoeften. Een voorbeeld waar ik nog nooit van had gehoord, is de Deo Parfume Candy, een suikervrij snoepje dat zorgt voor een zes uur lange rozengeur op de huid. Een grappig idee, maar is er behoefte aan iets dergelijks? Ook wordt vaak een technische mogelijkheid verward met een marktvraag. Dat het technisch kan, wil niet zeggen dat er vraag naar is. Of er is gewoon te weinig klantvoordeel. Uit onderzoek is gebleken dat het voordeel voor de klant gemiddeld negen keer groter moet zijn dan het door de klant waargenomen nadeel. Geen wonder dat zo lastig kan zijn om klanten te laten overstappen op iets nieuws! TomTom is een voorbeeld waar het klantvoordeel overduidelijk is.

Timing is een belangrijke factor die succes of falen bepaalt. U kunt te vroeg zijn met uw nieuwe product of dienst, of te laat en de concurrentie heeft de markt al bepaald. Het kan soms verstandig zijn om niet als eerste op de markt te komen met een nieuw product of dienst. 'Succesvol innoveren lukt alleen vanuit een langetermijnvisie en met voldoende uithoudingsvermogen. Weet dat het first mover advantage niet altijd opgaat en dat het vaak beter is om fast second te zijn.'

Het aardige van dit boek(je) is dat Sjors van Leeuwen samenvat wat elders uitgebreid wordt behandeld en deze lessen aanvult met vele voorbeelden. En mocht u meer over een blunder willen lezen dan kunt u terecht bij een van de bronvermeldingen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden