StoryBrand - Inspirerende methode
18 oktober 2021 | Jeanine Dijkhuis

Hoe bouw je een StoryBrand? Simpelweg door storytelling toe te voegen aan merkbouw? Eigenlijk wel. En auteur Donald Miller koos hiervoor een originele invalshoek. Die van het filmscript. Het levert een helder en compact framework op.

Het van oorsprong Amerikaanse boek van Donald Miller is nu naar het Nederlands vertaald, met medewerking van Daan Schmidt, die dit zelf het beste marketingboek ooit vindt. Dat gaat wel erg ver, er bestaan al veel meer methodes en modellen die ook zeer goed toepasbaar zijn om het merkverhaal te vertellen. Toch kan het StoryBrand Framework wel degelijk vakgenoten in marketingcommunicatie helpen om op consistente wijze lijn te brengen in het uitdragen van hun boodschap.

Analogie

Het bouwen van een StoryBrand trekt een analogie naar een film. Het verhaal heeft een spanningsboog, problemen (van de klant in dit geval) die opgelost moeten worden en de tegenslagen die de hoofdpersoon hierin onderweg tegenkomt, tot een gids (jij bent de oplossing) op het pad van de hoofdpersoon komt en ervoor zorgt dat die als held alles overwint. Wat wil de held bereiken, wie of wat weerhoudt de held van dit doel en hoe zou het leven van de held eruitzien als hij dit doel bereikt? Marketeers en merkbouwers herkennen hierin de manier waarop je vanuit het klantverlangen komt tot een geslaagde transactie zonder cognitieve dissonantie achteraf.

Boodschap

In zeven heldere stappen die toepasbaar zijn op merk-/divisie- of productniveau kun je een sterke boodschap overbrengen die de organisatie laat groeien, zo is de belofte. Hierin is de oorspronkelijke ondertitel Clarify your message so your customers will listen in het Nederlands jammer genoeg getransformeerd naar Hoe een heldere boodschap je bedrijf laat groeien. Terwijl de filosofie in het boek wel degelijk de klant als uitgangspunt neemt. De klant is je held, niet het merk. Dat is StoryBrand principe 1. Dat de auteur dit een paradigmaverschuiving noemt, gaat in Nederland al lang niet meer op. Ook het bieden van een canvas, om de 7 stappen op 1 A4-tje bijeen te brengen, zien we vaker in marketing. Wat het niet minder toepasbaar maakt, trouwens.

Inspirerende methode

Volgens de auteur kun je elk aspect uit het StoryBrand BrandScript stap na stap uitvoeren over langere tijd, terwijl het naar mijn idee ook prima een snel proces zou kunnen zijn. Waarna je het kunt implementeren in al je sales en marketinguitingen om groei te realiseren. Het is een doe-boek voor organisaties die nog te veel vanuit het product of de organisatie ‘praten’ en behoefte hebben aan een helder eigen verhaal met de klant als middelpunt. En daarmee ook geschikt voor communicatieprofessionals van alle niveau’s, die aan een inspirerende methode toe zijn.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Storybrand // Direct toepasbaar model
22 juni 2021 | Henk Jan Kamsteeg

In Storybrand introduceert auteur Donald Miller een direct toepasbaar model op het gebied van storytelling. Niet wereldschokkend vernieuwend, wel direct te gebruiken voor bedrijven die hun verhaal beter willen leren vertellen.

Twee dagen zat ik te stuiteren op mijn stoel. De training storytelling die ik mocht volgen in Washington DC van trainer Donald Miller was precies wat ik nodig had. Niet dat zijn model Storybrand Brandscript zo wereldschokkend vernieuwend is, maar praktisch is het zeker wel. En dus probeerde ik tijdens de nachtvlucht naar huis dit keer niet wat slaap te pakken, maar herschreef ik aan de hand van het model mijn complete website. Eenmaal thuis gingen we bij International Justice Mission (IJM), waar ik storyteller ben, direct met de principes aan de slag en breidde ik de trainingen storytelling van mijn eigen bureau Proistamenos uit met mijn nieuwe opgedane kennis.

Blij dus dat er eindelijk een Nederlandse vertaling van Building a Storybrand is uitgekomen. Dank aan uitgeverij Van Duuren Management en aan Daan Schmidt, die in zijn enthousiasme een Nederlandse tak van StoryBrand oprichtte.

Goed, vanwaar mijn enthousiasme? Een aantal redenen. Allereerst geloof ik als storyteller in het vertellen van aanstekelijke verhalen. Of dit nu als leidinggevende, politicus of ondernemer is, of als bedrijf, politieke partij of stichting. Onze toehoorders willen worden meegenomen in het verhaal. Of, zoals ik van Miller leerde, willen de held zijn van het verhaal dat wij vertellen.

Tweede reden van mijn enthousiasme is dat ik heilig geloof in simpele modellen die direct toepasbaar zijn. Niet voor niets ben ik bijvoorbeeld fan van het situationeel leiderschapsmodel. Geen hogere wiskunde, maar wel direct in de dagelijkse praktijk te gebruiken. Hetzelfde geldt voor het Storybrand Brandscript dat Miller in zijn boek Storybrand introduceert. Zeven simpele stappen waaruit elke boodschap zou moeten bestaan. Of dit nu op de website is, in speeches, in brochures of bijvoorbeeld in een pitch.

De kernboodschap van Miller is de volgende: ‘If you confuse, you lose.’ In andere woorden: houd je boodschap kort en simpel.  Miller: ‘Zou een holbewoner bij het bekijken van je website direct goedkeurend grommen als hij ziet wat je te bieden hebt?’ Zien bezoekers van je website direct:

1) wat je te bieden hebt,

2) op welke manier jij zijn leven kan verbeteren,

3) wat hij moet doen om je product te kopen of diensten in te schakelen?

Alleen het bij langslopen van deze drie vragen, moeten we helaas surfend over het internet tot de conclusie komen dat maar weinig bedrijven en stichtingen deze boodschap begrepen hebben. Een wereld te winnen dus nog met Storybrand.

Het Storybrand Brandscript is een versimpelde versie van de 17 stappen van Joseph Campbell’s reis van de held. Miller stelt dat we:

1) moeten weten wie de held is (en nee, dat zijn wij niet zelf, maar dat zijn degenen die we willen dienen),

2) wat zijn of haar probleem is,

3) hoe wij een gids kunnen zijn om dit probleem op te lossen,

4) welk plan wij hem aanbieden,

5) welke call to action wij doen,

6) hoe dit leidt tot succes en,

7) welke mislukking dit voorkomt.

Simpele vragen, die wel het nodige huiswerk vereisen. Storybrand is dus niet een boek dat je na het lezen in de kast zet, maar waar je hoofdstuk voor hoofdstuk mee aan de slag gaat met als doel de boodschap van je bedrijf of organisatie te verhelderen.

Henk Jan Kamsteeg (LinkedIn) is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl. Inclusief leiderschap is zijn laatste boek.