5 juni 2012 | Joost van Driessen

De Vlamingen Luk Dewulf en Guiso Vangronsveld hebben het boek 'Help ! Mijn batterijen lopen leeg' geschreven over energieverlies en de overtreffende trap daarvan: burn-out. Het boek heeft twee passende ondertitels waarmee gelijk ook de kern van het boek weergegeven is: 'Een burn-out krijg je niet alleen' (om het relationele aspect van het ontstaan van een burn-out te benadrukken) en 'Kies voor je talent' (waarmee de weg uit een burn-out aangegeven wordt).

In de inleiding staat dat het een praktijkboek is, voor mensen die energieverlies ervaren of een burn-out hebben. Dat maakt mij niet echt een lid van de doelgroep. Gelukkig bijkt de doelgroep breder. De schrijvers geven aan dat burn-out voornamelijk een relationeel probleem is. Dat maakt het ook voor managers die zelf geen energieverlies ervaren een interessant boek om te lezen. Iedere manager kent in zijn werkomgeving immers wel mensen meegemaakt die met burn-out te maken kregen, of die in de risicozone komen. Iedere manager, want het blijkt ongeveer 1 op de 10 werknemers te betreffen. Managers die zich in deze materie inlezen kunnen hun rol als (bege)leider beter invullen en vooral ook preventief optreden.

Een burn-out heeft volgens Dewulf en Vangronsveld per definitie te maken met werk. Daar zien ze het verschil met een depressie, wat een stemmingsstoornis is die het leven in de breedte bevat. Vandaar dat het dus een boek voor medewerkers én managers is. Het gaat immers om werkgerelateerde problemen. Ligt de oorzaak van het energieverlies buiten het werk, dan biedt het boek daar geen oplossing voor. Daar is niets mis mee, maar het is goed om te beseffen als je de aankoop van het boek overweegt.

Het wapen tegen energieverlies op het werk is de inzet van 'talent' als hernieuwbare energiebron. Maar: Om volledig van je talent te kunnen profiteren, moeten je 'hefboomvaardigheden' goed ontwikkeld zijn. Die vaardigheden helpen om je talent beter in te zetten. Het vervelende is dat juist die vaardigheden energie slurpen als je onder druk staat. Je talent komt daarmee in de verdrukking en burn-out is het gevolg. Om uit die negatieve dynamiek te komen geven de schrijvers in hoofdstuk 3 vijf stappen. Dat zijn moeilijke stappen. De moeilijkste van de vijf lijkt me 'contact te maken met wie je bent en met je toekomstdromen'. Dat is waar de talenten in kaart gebracht moeten worden.

Ik had verwacht dat het hoofdstuk daarna zou inzoomen op de stappen uit de burn-out, in het bijzonder het ontdekken van talenten en hefboomvaardigheden. Dat is maar ten dele waar. Hoofdstuk 4 gaat nog wat dieper in op de burn-out, maar dan vanuit systeemperspectief. Hoofdstuk 5 biedt wel handvatten voor de medewerker én voor de organisatie, maar ik had meer verwacht over talentontwikkeling. Talentontwikkeling helpt immers niet alleen medewerkers, maar geeft ook de organisatie een sterkere immuniteit voor burn-out. Er lijkt sprake te zijn van cross-selling. Over talentontwikkeling heeft Luk Dewulf andere boeken geschreven, zoals 'Ik kies voor mijn talent'. Slim gedaan, maar het had eigenlijk in dit boek moeten staan.

Toch blijf ik van mening dat het voor elke manager goed is zich te verdiepen in het verschijnsel burn-out. Vooral omdat het beste moment om burn-out 'aan te pakken' ruim voor het optreden ervan is. Preventie dus, door (zoals Dewulf en Vangronsveld zeggen) goed op te letten waar de angels zitten. Dit boek is een eerste stap op die weg.

4 juni 2012 | Richard van der Lee

Burn-out en talentontwikkeling. Het leek mij in boekvorm een boeiende combinatie om te recenseren. Het is in ieder geval een combinatie, die na het lezen van het boek 'Help! Mijn batterijen lopen leeg' van Luk Dewulf en Guido Vangronsveld, aanzet tot nadenken over de verspilling van talent en de uiteindelijke gevolgen hiervan voor mens en organisaties. Het boek is een absolute aanrader en een must read voor de lezer die het maximale uit zijn talenten wil halen zonder daarbij de passie te verliezen. Kortom, eigenlijk voor iedereen die binnen een profit of non-profit organisatie werkzaam is.

'Help! Mijn batterijen lopen leeg' is leest heerlijk weg. De voorbeelden zijn sprekend en de onderbouwing vanuit de literatuur is goed maar niet te 'zwaar' aangezet. Bovendien geven de auteurs tips waar organisaties en ook werknemers echt iets aan hebben. De tips hebben als doel burn-outs te voorkomen of tussentijds te interveniëren en de uiteindelijke schade te beperken. Wat duidelijk terugkomt is dat beide auteurs een passie hebben voor dit onderwerp en hier ook vanuit de praktijk veel ervaring mee op hebben gedaan.

Een belangrijke rode draad in het boek is dat talentontwikkeling loont. Het maakt passie los en daarmee worden burn-outs voorkomen. Het belang van het ontwikkelen van talent sluit ook aan op mijn eigen visie op talent en het gedachtegoed van veel experts, maar ook mensen van de werkvloer die binnen of buiten het bedrijfsleven werkzaam zijn. Jammer genoeg is dit besef binnen veel organisaties nog niet doorgedrongen. Vaak is er nog sprake van 'gedwongen' ontwikkeling van vaardigheden waar werknemers niet goed in zijn, omdat dit nu eenmaal in het vermaledijde functieprofiel staat en omdat het gewoon makkelijk is voor de leidinggevenden.

Daarnaast worden werknemers die anders denken of handelen nog te vaak gezien als bedreiging van het systeem en uiteindelijk buitengesloten. En de werknemers zelf blijven in dit kader vaak als makke schapen in de wei staan. Kortom, de kracht en passie, die voortkomt uit de combinatie van diversiteit en talent, wordt niet benut. Gevolg is dat passie vervliegt en zoals de auteurs stellen gaan door deze problematiek miljoenen Euro's verloren. Dit laatste mede door te voorkomen ziekteverzuim en improductiviteit. De aanvulling is wat mij betreft het verstrekkende gevolg voor de relaties tussen organisaties en klanten. De optimale match tussen talent en continue veranderende klantbehoefte is niet mogelijk wanneer talent niet tot bloei mag komen en mensen wegvallen. Klanten zijn daardoor sneller geneigd zijn om naar een concurrent over te stappen. Kortom, weg passie, weg klant, weg profits en dit alles door op een verkeerde wijze om te gaan met talent.

Wat de auteurs ook zeer duidelijk hebben beschreven zijn de diverse fasen die behoren bij het beeld van een burn-out en de gevolgen hiervan op de werkvloer maar ook thuis. Vanuit mijn rol als manager en ook als werknemer kan ik niet anders dan volmondig beamen dat deze zaken herkenbaar zijn. Hierbij spelen de context en organisatiecultuur een belangrijke rol. Neem als voorbeeld de hiërarchische cultuur met veel bureaucratie en regels. Sommige mensen zullen zich hierin thuisvoelen maar velen zullen dit als verstikkend ervaren wegens de het feit dat niet 'buiten de hokjes' gedacht mag worden. Binnen en buiten de BV Nederland valt op dit gebied dan ook nog veel te doen.

Leesadvies: Ik vind dat de auteurs van 'Help! Mijn batterijen lopen leeg' een fantastisch en leerzaam boek hebben geschreven over de relatie tussen burn-out, passie en talentontwikkeling. Het is wat mij betreft een 'must read' en zou in het middelbaar en hoger onderwijs als verplichte literatuur mogen dienen voor toekomstige werknemers.