Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Act Human - 'Zet je in de juiste modus'
19 april 2021 | Eric van Arendonk RM

Vaarwel marketeer, welkom human activator, prijkt op de cover van Act human van Karel Demeester, Sarah Steenhaut en Jan Callebaut. Een boek dat het einde van mijn vak aankondigt? Het moet niet gekker worden!

De ondertitel van Act human stelt me iets gerust; ‘Waarom succesvolle organisaties investeren in langdurige relaties'. Kijk daar kan ik meer mee, want dat betekent niet het einde van het vak marketing, maar juist een verrijking. Naast de roep om meer naar de klant te luisteren gaan de auteurs nu een stap verder met het aangaan van langdurige relaties. De basis voor de laatste fase van de customer journey volgens mij.

Alle moderne technieken die er nu al zijn en die nog op ons afkomen hebben één groot gebrek volgens de auteurs, namelijk echt menselijk contact. De computerchats kunnen handig zijn, maar leggen het volledig af bij een persoonlijk contact. Hiermee tonen ze mijns inziens aan dat eigenlijk niets zo sterk is als emoties. Die zijn aanstekelijk en verbinden. Computers die emoties kunnen aanvoelen zijn er al wel, maar nu nog zorgen dat ze die ook echt kunnen uiten. Niets is zo dodelijk als nepemoties. De auteurs verwoorden dit mooi in hoofdstuk 8; Marketing communicatie in een hybride wereld, waarbij social media wordt weggezet als sociologie en psychologie en juist meer is dan alleen technologie. Het gaat om de dubbele uitdaging van de technologische en menselijke transformatie. Deze combinatie is ijzersterk. De technologie komt weer terug op zijn plaats, namelijk als een hulpmiddel. De marketeer mag weer in de huid van zijn doelgroep kruipen om vandaaruit zijn klanten te begrijpen en zijn aanbod daarop af te stemmen. Eigenlijk zoals marketing bedoeld is.

Act Human is verrassend en zet je als marketeer weer even in de juiste modus. De techniek is mooi en helpt ons als marketeer zeker, maar met mensen werken blijft mensenwerk en de techniek kan ons daar enorm mee helpen. Maar het mooiste voor een klant is dat hij het gevoel heeft echt begrepen te worden; daar heb je nog steeds marketeers voor nodig.

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.


Act human - Must read voor elke marketeer
10 februari 2021 | Stefan Stremersch

Act human is een sterke aanrader voor iedereen die met Marketing te maken heeft, in welke vorm ook. Het is een verfrissend boek dat een scherpe hedendaagse maatschappelijke visie op Marketing neerzet.

Als hoogleraar Marketing, ervaar ik te vaak dat Marketing als term misbruikt wordt voor platte commercie, waardoor veel potentieel verloren gaat. De auteurs verheerlijken Marketing terecht als een democratische manier om mensen diensten en producten te laten (her)ontdekken en hen uit te nodigen deze te ervaren. Spreken over HUMAN ACTIVATORS ipv over ‘marketeers' is een interessante piste om het juiste accent te leggen. Het laat, zowel de commerciële als de niet-commerciële marketeers toe, de innovatieve digitale mogelijkheden van de discipline te ontdekken om mensen te motiveren en te betrekken.

Act human is een erg origineel werk geworden dat vele nieuwe inzichten bevat, alsook oude inzichten een make-over geeft en in een hedendaags jasje steekt. Hierdoor verwacht ik dat het boek potentieel een diepe impact zal hebben op hoe we over Marketing denken. Act Human is ook CONCREET. Het blijft niet louter steken in theorie maar steunt op de concrete ervaring en cases van 25 leidende HUMAN ACTIVATORS uit de meest uiteenlopende disciplines: van Coca-Cola tot Kom Op Tegen Kanker (= Vlaamse SIRE), van Autodealers tot mobiliteitssolutions, van ex-Microsoft tot een nieuwe digitale banken app CAKE. Vanuit mijn eigen academische werk aan de ERASMUS Universiteit en mijn adviespraktijk in het domein Innovatie erken ik de toegevoegde waarde die de auteurs bieden met hun inzichten omtrent persoonlijke motivatie en maatschappelijke betrokkenheid.

Collega prof. Dr. Sarah Steenhaut doceert Digitale Marketing Strategie aan de Universiteit Gent en wordt alom gewaardeerd in de wetenschappelijke gemeenschap voor haar scherpe inzichten. Jan Callebaut heeft  in Nederland en wereldwijd zijn sporen verdiend als een van de oprichters van het marktonderzoeksbureau Censydiam. Censydiam is een wereldwijd succesverhaal geworden en Jan heeft decennia lang de wereldwijde marketingbenadering van Heineken, Coca Cola of Unilever, vormgegeven. Karel Demeester heeft management EN DIGITAL ervaring bij onder andere Danone en Coca-Cola opgebouwd. Dit unieke auteursteam brengt de perfecte balans tussen theorie en praktijk die Act Human kenmerkt. ACT HUMAN = A MUST READ voor elke marketeer!

Stefan Stremersch (1972) is één van de meest bekroonde hoogleraren in management en economie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij heeft ook een leerstoel op IESE Business School (Spanje), dat steevast in de mondiale top 10 van zakenscholen staat. In de adviespraktijk die hij oprichtte als spin-off van zijn academische activiteiten, MTI2, heeft hij wereldwijd samengewerkt op topniveau.


Karel Demeester, Sarah Steenhaut, Jan Callebaut
Act human

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden