De digitale butler - 'Een heldere uitleg'
16 november 2018 | Peter Streefkerk

Begonnen we het jaar 2018 met blockchain als trending topic, het jaar eindigen we met het overal aanwezige onderwerp Artificial Intelligence. In de volksmond, misschien wel vanwege de moeilijkere uitspraak, vaak afgekort tot AI.

Auteur Jarno Duursma noemt het in zijn boek De digitale butler kunstmatige intelligentie (KI) en dan zonder hoofdletters. Het is een onderwerp dat onze serieuze aandacht vraagt, omdat het door de steeds sneller ontwikkelende digitalisering meer en meer gevolgen gaat hebben voor de maatschappij en alles wat daar mee samenhangt. In het boek De digitale butler komen de mogelijkheden en de gevolgen daarvan aan bod.

Kunstmatige intelligentie kent al een lange geschiedenis

Kunstmatige intelligentie bestaat al langer dan de dag van vandaag. Het vormde in het verleden al een bron van inspiratie voor schrijvers, filmmakers en niet in de laatste plaats ontwikkelaars van computers en bijbehorende software. Wie herinnert zich niet de strijd tussen de schaakcomputer Deep Blue en de toenmalige wereldkampioen schaken Gary Kasparov? Het ongeloof toen bleek dat Deep Blue na een aantal pogingen in staat was de beste schaker ter wereld te verslaan. In 1998 (20 jaar geleden) drukte het ons al met de neus op de feiten, dat computers weleens slimmer konden worden en inmiddels zijn dan mensen.

Elon Musk ziet kunstmatige intelligentie als een bedreiging

Als er iemand is die zich er goed van bewust is dat computers slimmer kunnen worden dan mensen en welke gevolgen dat met zich meebrengt, is het wel Elon Musk, oprichter en eigenaar van Tesla en SpaceX en vanuit die hoedanigheid al bezig met kunstmatige intelligentie. Hij weet dus waar hij het over heeft. Hij ziet kunstmatige intelligentie zelfs als de grootste bedreiging voor de mensheid en verkondigt die boodschap geregeld en met volle overtuiging. Nu vertoont Elon Musk daarnaast bijzonder en afwijkend gedrag, waardoor je de indruk zou kunnen krijgen dat hij, eufemistisch uitgedrukt, niet helemaal goed bij zijn hoofd is. Toch zijn er steeds meer deskundigen die zijn mening delen en die waarschuwende boodschap eveneens verspreiden. Het toont eens te meer de relevantie van het onderwerp en de hierover geschreven boeken aan.

Boek gezien als ‘work in progress’

In hoofdstuk 1 start Jarno Duursma op een hoog abstractieniveau met een begrijpelijke uitleg over wat kunstmatige intelligentie precies is, wat de succesfactoren zijn en waarom de techniek de laatste jaren zo’n enorme vlucht heeft genomen. Het geeft je een beeld om de informatie in de volgende hoofdstukken tot je te nemen en op waarde te kunnen inschatten. Zoals Jarno Duursma zelf aangeeft, heeft hij niet de pretentie gehad om een volledig en zeer uitgebreid boek over kunstmatige intelligentie te schrijven. Hij beschouwt het boek als ‘work in progress’ en nodigt de lezers uit om te reageren met aanvullingen en mogelijke correcties. Gegeven de snelle ontwikkelingen op dit gebied is dat een hele logische en pragmatische benadering die meer auteurs als invalshoek zouden moeten nemen.

Techniek die breed inzetbaar is

Om het onderwerp begrijpelijk en beeldend te maken beschrijft Jarno Duursma een groot aantal praktische toepassingen in de hoofdstukken 2 en 3. Met name de voorbeelden in hoofdstuk 2 spreken tot de verbeelding omdat ze dicht bij onszelf als mens staan en momenteel al door ons gebruikt worden. De virtual personal assistents in je telefoon en je auto die je antwoord geven op de ingesproken vragen, de gesprekken die je nu al kunt voeren met chatbots van bijvoorbeeld energiemaatschappijen en verzekeringsbedrijven en niet van ‘normale’ gesprekken met een helpdeskmedewerker zijn te onderscheiden. Het is techniek die breed inzetbaar is en meer alom aanwezig is dan we ons misschien realiseren.

We staan pas aan het begin

Dat we nog pas aan het begin staan van de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie blijkt al uit het grote aantal mogelijke toekomstige toepassingen die Jarno Duursma vervolgens in hoofdstuk 4 beschrijft. De voorbeelden zijn af en toe ‘mind blowing’ en laten je beseffen dat wat betreft kunstmatige intelligentie de mogelijkheden ongelimiteerd zijn. Daar schuilt dan ook precies het gevaar in waar mensen als Elon Musk en de zeer gerespecteerde onlangs overleden Stephen Hawking ons voor waarschuwen. Een waarschuwing die je eveneens terugvindt in dit boek. Het zijn de waarschuwingen die we tijdens de ontwikkeling van de atoombom ook te horen kregen en die voor een deel toen in de wind werden geslagen.

Invloed op de arbeidsmarkt

Dat kunstmatige intelligentie zijn invloed zal hebben op de arbeidsmarkt is geen punt van discussie. Alleen de snelheid waarmee de veranderingen tot ons komen vormt een vraagteken. Het ligt daarbij niet aan de stand van de techniek en de ontwikkelingen die daarin plaatsvinden, maar meer aan het adaptatievermogen van organisaties en, nog belangrijker, de mensen die ermee te maken krijgen. Tegenhouden kun je deze ontwikkelingen niet, je kunt ze maar beter voor zijn en dat betekent dat je zult moeten doorgronden hoe kunstmatige intelligentie in elkaar zit, wat de mogelijkheden én de beperkingen zijn en wat dat betekent voor de dagelijkse werkzaamheden. Met zijn beschrijvingen proef je de passie en het enthousiasme bij auteur Jarno Duursma die de kansen ziet, maar zeker zijn ogen niet sluit voor de bedreigingen.

Eindoordeel

Als je de mensen om je heen zou vragen wat kunstmatige intelligentie precies inhoudt en waar je het in terug kunt vinden, zal het grootste deel van die mensen je het antwoord schuldig moeten blijven. Juist voor die mensen heeft Jarno Duursma dit boek geschreven, in duidelijk en begrijpelijk Nederlands waarbij ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een korte samenvatting. Alleen al om die reden is dit boek een aanrader voor mensen die zich dit moeilijke onderwerp snel eigen willen maken.

Een heldere uitleg over de huidige én toekomstige toepassingsmogelijkheden, de kansen én de bedreigingen en de impact op de arbeidsmarkt, de onderwerpen komen allemaal aan bod in dit 176 pagina’s tellende boek. Voordat je het weet heb je De digitale butler uit en ben je bijna ongemerkt heel wat wijzer geworden over het onderwerp kunstmatige intelligentie. Voor wie dat niet genoeg is, vind je achterin in het boek een lijst met bronnen en verwijzingen. Wie daarna zijn nieuwsgierigheid naar het onderwerp nog niet voldoende heeft bevredigd, kan ten slotte terecht op de website van Jarno Duursma.

Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Zijn recensies verschenen eerder op www.inkopers-cafe.nl

De digitale butler - 'De moeite waard'
20 februari 2018 | Ger van den Buijs

Jarno Duursma, de auteur van De digitale butler, is duidelijk een gedreven futurist, met een fascinatie voor de technische ontwikkelingen.

Dat de ‘Gartner hype cycle for Emerging Technologies 2017’ artificiële intelligentie en machine learning hoog in de hype curve heeft staan, en deze technieken dus eerst nog flink op hun snufferd moeten gaan, vermeldt Duursma op bescheiden manier met een veelgebruikt citaat uit Silicon Valley: ‘Never mistake a clear view for a short distance.’

Duursma geeft in het eerste hoofdstuk een goede uiteenzetting van de gelaagdheid van het begrip artificiële intelligentie. Dat is prettig, want het begrip blijkt heel diffuus te zijn. De simpelste AI-systemen zijn eigenlijk niet meer dan slimme algoritmes, geprogrammeerd voor een bepaalde klus. De toppers zijn zelflerende systemen, ook nog op één taak. Hij legt ook de verschillende manieren waarop systemen kunnen leren uit. Echte Artificial General Intelligence systemen zijn er nog niet, maar Duursma schetst een toekomstbeeld hiervan, doorspekt met voorbeelden van innovatieve investeringen.

Duursma vertelt over een groot aantal praktische toepassingen. Sommige zijn al operationeel, sommige zitten nog in de pilot- of experimentfase. De voorbeelden grijpen in op verschillende aspecten van ons leven en werk, zodat je al een beeld krijgt wat er zoal gaat veranderen. Daarbij is Duursma niet blind voor de risico’s en kanttekeningen. Hij benoemt ze, maar kan nog geen beeld schetsen waar die balans zal komen te liggen tussen gemak versus privacy, excellente taakuitvoering versus verantwoordelijkheid voor onverwachte consequenties en innovatie versus de macht van de innovatieve IT-grootmachten.

Duursma noemt het zelf een ‘boek in progress’ en dat is een mooie beschrijving. Aan het einde van het boek weet je nog steeds niet of je nu blij mag zijn met deze artificiële intelligentie of dat je er bang voor moet zijn. De digitale butler deelt wel een groot aantal mooie citaten over hoe we naar de toekomst kunnen kijken. De mooiste vond ik die van Sidney Harris: ‘Het echte gevaar is niet dat computers gaan denken zoals mensen, maar dat mensen gaan denken als computers’. Dit boek is de moeite waard en krijgt ongetwijfeld een spannende ‘Episode 2’.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

De Digitale Butler - 'Een goed beeld van het speelveld van Kunstmatige Intelligentie'
18 januari 2018 | Sjors van Leeuwen

Het duurt niet lang meer of chatbots, virtual personal assistents en intelligent agents openen een compleet nieuwe wereld vol mogelijkheden. Dat schrijft trendwatcher Jarno Duursma in zijn boek De Digitale Butler.

De technologie dendert voort en een van de meest intrigerende ontwikkelingen is die van kunstmatige intelligentie. Slimme computersystemen worden zelflerend en beschikken over vaardigheden die tot voor kort alleen waren voorbehouden aan mensen, zoals kijken, luisteren, leren en praten. Het duurt niet lang meer of computers zijn slimmer dan de mens en nemen een groot deel van ons werk over. Sneller dan je denkt zullen slimme bots tegen ons praten en voor ons bedenken wat we op dat moment nodig hebben. Dat stelt Jarno Duursma, trendwatcher, spreker en auteur over digitale  technologie. In zijn boek De Digitale Butler legt hij uit wat kunstmatige intelligentie (KI) is, hoe je ervan kunt profiteren en wat de consequenties en risico’s kunnen zijn.

De Digitale Butler bestaat uit zeven hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk komt de ontwikkeling van KI aan bod. Met de verschillende soorten KI (rule based, weak, strong) en machine learning (zoals deep learning en supervised learning) en de succesfactoren van KI. Gevolgd door hoofdstuk twee waarin een aantal hedendaagse toepassingen wordt beschreven, want er zijn al allerlei vormen van KI om ons heen. Denk aan Google Translate dat onze teksten steeds beter weet te vertalen, Apple’s Siri dat onze spraakopdrachten steeds beter begrijpt, de opkomst van zelfrijdende auto’s of Amazon’s Echo. Dit is een slimme speaker waar je tegen kunt praten (via de Alexa spraakassistent) en die je kunt gebruiken om smarthome-apparatuur te bedienen, vragen te stellen, muziek te spelen en dingen te kopen. Zo’n tien miljoen Amerikaanse huishoudens hebben al een Echo in huis waarvan zo’n drie miljoen Amerikaanse huishoudens producten kopen door tegen de Echo te praten. Alle intelligentie is voor de consument onzichtbaar en zit weggestopt in achterliggende systemen, processen, automatisering en algoritmen. De auteur schetst in dit tweede hoofdstuk vooral KI-voorbeelden op het terrein van klantenservice, marketing, transport, financiële dienstverlening, controle en creatieve sector. Ik voeg daar graag de gezondheidszorg aan toe als een werkveld waar KI gebruikt wordt en een grote impact zal gaan hebben.

Hoofdstuk drie gaat over de interactie tussen mens en KI via chatbots, virtual personal assistents en intelligent agents. Denk aan de chatbots die bedrijven inzetten voor klantenservicedoeleinden. In hoofdstuk vier neemt de auteur een kijkje in de toekomst waarin sprake zal zijn van o.a. ‘KI als een service’ (in de cloud), ‘computer brain interfaces’ en ‘kwantumcomputers’. De auteur staat in hoofdstuk vijf stil bij de risico’s voor de mensheid als slimme computers voor ons gaan beslissen, want snappen we wel precies hoe die algoritmen in elkaar steken en hoe zelflerende computers tot hun beslissingen komen? Om over privacy nog maar niet te spreken. De mogelijke impact op de arbeidsmarkt komt in hoofdstuk zes aan bod, want dat banen verdwijnen, ontstaan, maar vooral gaan veranderen is wel duidelijk. Hoe groot is de kans dat KI impact heeft op jouw baan? De auteur sluit het boek af met zijn conclusies, maar vooral vermoedens over verdwijnen en veranderen van banen, ontstaan van nieuwe verdienmodellen, betere dienstverlening doordat bedrijven hun klanten beter gaan kennen en meer gemak, tijdsbesparing en welvaart voor de consument.

De auteur spreekt in navolging van Amazon’s Jeff Bezos over de gouden eeuw van kunstmatige intelligentie en daar kun je je maar beter op voorbereiden en van meeprofiteren. De Digitale Butler is daarvoor een prima introductie met veel praktijkvoorbeelden die het abstracte KI tastbaar maken en rijkelijk voorzien van inspirerende spreuken van zieners, denkers en doeners.

De Digitale Butler geeft een goed beeld van het speelveld, de stand van zaken en de ontwikkelingen naar de toekomst toe. Daarbij bekijkt de auteur het KI-onderwerp breder dan de titel van het boek doet vermoeden. Zo voorspellen onderzoekers dat KI de komende veertig jaar de mens in veel taken de baas zal worden: vertalen in 2024, besturen van vrachtauto’s in 2027, werken in de retail in 2031, schrijven van een bestseller in 2049 en werken als een chirurg in 2053. Maar het is zoals Mark Twain ooit zei: ‘voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat’.

De auteur geeft in zijn voorwoord mee dat je het boek dient te beschouwen als ‘work in progress’. Een terechte opmerking want de wereld van KI is groot en de ontwikkelingen gaan snel. Om maar aan te geven hoe snel het gaat, zo lezen we in het boek: rond 2020 zullen virtual agents bij de meeste commerciële handelingen tussen mensen en bedrijven een rol spelen. Of zoals KI-expert Andrew Ng concludeert: ‘Net zoals elektriciteit bijna honderd jaar geleden alles heeft veranderd, vind ik het nu lastig om me een bedrijfstak voor te stellen die KI niét zal veranderen in de komende jaren’.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie? Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.