Online trainen - 'De nodige inspiratie en vakkennis'
5 maart 2021 | Annett Keizer

Voor wie als trainer, met alle restricties van afgelopen jaar, aan het werk wilde blijven, was de overstap van trainen in een zaal naar online bijeenkomsten onvermijdelijk. Maar live trainen is anders dan van achter een pc met een groep aan de slag te gaan.

Het boek Online trainen van Karin de Galan is - zeker in de huidige omstandigheden actueel - een bron van informatie om online trainingen vorm te geven en contact met je deelnemers te optimaliseren.

Online trainen heeft zo zijn voor- én nadelen ten opzichte van trainen in een zaal. De techniek laat het afweten, deelnemers zijn met andere dingen bezig dan de lesstof of verdwijnen gewoon uit beeld om koffie te halen. Ook ik dacht dat online trainen (van coachings- en communicatieve vaardigheden) heel lastig en misschien wel onmogelijk was. Gelukkig las ik op tijd het boek van De Galan, waardoor ik een stuk zelfverzekerder werd over de (on)mogelijkheden van online trainen.

Online en offline heeft dezelfde basis

In haar boek start De Galan met een uitgebreid verhaal over het motiveren van je deelnemers. Net als bij offline trainen, gaat het daarbij vooral om de juiste opzet en didactische methode die je inzet. Als doel en opzet van je training helder zijn, is het halve werk gedaan. Hoofdstuk 1 brengt daarin niet specifiek iets voor online trainen en met een knipoog leidt De Galan dan ook de laatste paragraaf in met het kopje 'Huh, maar dat is toch niet typisch voor online trainen?' Het antwoord daarop is inderdaad dat online en offline dezelfde basis hebben. Het verschil zit hem vooral in werkvormen, die je online deelnemers kunnen boeien, en de technische mogelijkheden van Zoom, Teams, Kahoot, Mural of welk programma je ook gebruikt. Daar zoomt De Galan op haar volgende ruim tweehonderd pagina's uitgebreid op in.

Handige tips voor opzet en uitvoering

Naast uitgebreide uitleg over de opzet en het draaiboek voor een online training, beschrijft De Galan ook handige werkvormen en praktijkopdrachten. Deze worden afgewisseld door verhalen van trainers uit de praktijk en zijn geïllustreerd door vrolijke en verhelderende tekeningen.
Wat ik zelf enorm waardeerde waren de technische tips voor oefeningen en interactie met deelnemers. Wanneer en waarom laat je deelnemers hun geluid en beeld aan of uit zetten? Hoe begeleid je subgroepjes die in ‘rooms' uit elkaar gaan? Met welke tools en technieken vergroot je de betrokkenheid van alle deelnemers? De Galan is zeer gul in het geven van zeer praktische tips. Dat doet ze vanuit eigen ervaring en ervaringen van andere trainers. Zo is ze heerlijk eerlijk over hoe presentatie en techniek in Zoom elkaar flink kunnen bijten. Op een foto in haar boek is te zien dat De Galan's groene blouse geheel verdwijnt op het ‘green screen', waardoor ze als zwevend hoofd in beeld verschijnt.

Wie slim is...

Net als Karin De Galan denk ik dat online trainen, net als vergaderen, overleggen, coachen, in de toekomst niet meer weg te denken is en dat elke trainer er vroeg of laat aan moet geloven om (deels) online te gaan. Natuurlijk kun je dan het wiel zelf gaan uitvinden om een online training in elkaar te sleutelen. Óf je pakt Online trainen van Karin de Galan erbij en leest een dagje flink door voor de nodige inspiratie en vakkennis.

Annett Keizer is communicatiecoach en -trainer. Met Keizer&Co helpt ze professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken.

Online trainen van Karin de Galan - 'Didactisch goed opgebouwd'
15 februari 2021 | Peter de Roode

In Online trainen deelt trainster Karin de Galan haar visie op online trainen. Wie bekend is met haar werk, zal veel zaken herkennen als ‘de glijbaan' en het ervaren van ‘pijn'.

Online trainen van Karin de Galan is vooral gericht op vaardigheden en wat minder op trainingen waarbij kennisoverdracht centraal staat. Wie daar geen moeite mee heeft, kan gebruik maken van de aanpak en de vele nuttige tips van de auteur.

In Trainingen ontwerpen, een eerder boek van De Galan,  legde ze al heel duidelijk uit hoe haar didactisch model er uitziet. Een glijbaan waarbij de lerende eerst te maken krijgt met: confronteren, reflecteren en introduceren en vervolgens met: weten, snappen en kunnen. Parallel met deze laatste drie vaardigheden liepen de volgende oefeningen: uitleg, tussenoefening en kernoefening.

Ik was verrast dat De Galan deze glijbaan opnieuw introduceerde in haar nieuwe boek Online trainen. Verrast in de zin van: totaal niet aan gedacht. Ik moet zeggen dat structuur bij online trainen van het grootste belang is en dat het model van De Galan daar een goed middel voor kan zijn.

In Online trainen krijgt de lezer het didactisch model uitvoerig uitgelegd en worden de links gelegd naar het online trainen, hoewel niet uitvoerig. Ik was aangenaam verrast dat het niet ging over allerlei software en knoppentrainingen zoals: hoe je je scherm kunt delen. Nee, in dit boek staat de didactiek centraal. Voor de mensen die al bekend zijn met het didactisch model van De Galan kan er sprake zijn van de nodige herhaling. Zelf ik heb het ervaren als opfrisser.

Wat echter voor mij minder werkte was de nadruk in het boek op de vaardighedentraining. De auteur laat staat steeds checklists maken en vandaaruit worden allerlei oefeningen ontwikkeld. Ook de rollenspelen en het bekijken van bijbehorende videofragmenten waren om die reden voor mij niet interessant. Dat is wel belangrijk voor de lezer die verwacht een online kennistraining te gaan ontwikkelen: daar is dit boek duidelijk minder geschikt voor. Niet dat het er helemaal niet over gaat maar het kennisgerichte is duidelijk ondervertegenwoordigd.

Maar wie wel ondersteuning zoekt bij online vaardighedentrainingen zit met dit boek goed. De uitleg is duidelijk en wetenschappelijk onderbouwd. Een voorbeeld van dat laatste is dat De Galan kaders plaatst over een kleine wetenschappelijke verhandeling, bijvoorbeeld ‘Een checklist verhoogt het leren', waarin ze de essentie ervan optekent en voorziet van een grafiek over de onderzoeksresultaten.

Opvallend in het boek zijn de mensen die aan het woord komen. Trainers en deelnemers wisselen hun ervaringen uit in kleine stukjes tekst waardoor de lezer een verscheidenheid aan beelden en meningen tot zich krijgt.

De opbouw van het boek verloopt volgens het didactisch model van de auteur en kent drie aanvullende hoofdstukken: transfer van praktijkopdrachten, algemene trainersvaardigheden en tips.

Wie zou denken dat de tips twee bladzijden zijn met zo'n tien tips vergist zich. In ruim dertig bladzijden neemt De Galan haar lezers mee in allerlei wetenswaardigheden waar eenieder zijn voordeel mee kan doen. De tip die ik eruit haalde was een muziekstandaard gebruiken, daar een A3-blok opzetten zodat je ook teksten kunt schrijven zonder te typen. Heel praktisch dus.

Al met al is Online trainen een goed bruikbaar boek dat vooral gericht is op vaardighedentrainingen en dat didactisch goed is opgebouwd.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggenWerkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Online trainen - 'Een feest om te lezen'
4 februari 2021 | Amber Zwartbol

Het nieuwste boek van Karin de Galan, trainer van het jaar 2020/2021, gaat over online trainingen. Heel specifiek, live online trainingen waarbij de trainer en de deelnemers op het zelfde moment aanwezig zijn.

Voor wie al meer van Karin de Galan heeft gelezen of mogen ervaren zal het boek veel herkenning bieden: checklist, kernoefeningen, glijbanen ... ze komen allemaal weer voorbij. In Online trainen worden de mogelijkheden besproken om de kracht van het trainersmodel waar De Galan al jaren succesvol mee is  ook online in te zetten. Zo wordt als voorbeeld een online training beschreven, met daarin de herkenbare elementen van haar al bestaande trainersmodel. Ook worden er verschillende online vormen besproken van de zogenoemde tussenoefeningen en online werkvormen en hoe je deze als trainer kunt begeleiden. Ook geeft De Galan specifieke tips voor situaties die online meer aandacht vragen. Denk hierbij aan instructie geven en het begeleiden van subgroepjes.

De Galan sluit haar boek af met een voorbeeld van een draaiboek voor een online training en met antwoorden op vaak gestelde vragen omtrent online trainen. Bijvoorbeeld: hoe krijg ik echt contact met mijn deelnemers? Of, hoe kan ik echt diepgang creëren tijdens de training en welke technische mogelijkheden moet ik allemaal beheersen als trainer? Zowel het draaiboek als de vaak gestelde vragen zijn zeer waardevol. Zou het zijn, omdat online trainen nog steeds wel een beetje spannend voelt? Of, is het gewoon prettig om van een trainingsprofessional wat praktische tips te krijgen? Ik denk van beiden een beetje.

Doelgroep
Ben je als trainer al bekend met de methode van De Galan en op zoek naar hoe je online trainingen net zo succesvol kunnen zijn als je klassikale trainingen, dan is Online Trainen hét boek dat je moet lezen. De theorie van haar didactisch model zal bekend zijn, en je kunt dan wellicht wat sneller delen van het boek heen bladeren. Wat De Galan goed doet: Bij alle stappen in haar didactisch model beschrijft ze de online mogelijkheden, op een direct bruikbare manier.

Ben je nog een beginnend trainer en heb je nog niet veel ervaring met de methode van Karin de Galan, dan is Online Trainen ook zeker een aanrader. Mijn advies zou wel zijn om daarnaast ook een aantal eerdere boeken van De Galan te lezen, om meer feeling te krijgen met haar ontworpen trainingsmethode, de taal en de achterliggende ontwerpprincipes van haar methode.

Layout
Zoals alle boeken van De Galan is Online trainen een feest om te lezen. Duidelijke taal, prettig kleurgebruik, en een mooie opmaak en lay out die de leesbaarheid en het leesplezier vergroten. De tekst wordt afgewisseld met foto's, illustraties en kaders, wat de bruikbaarheid van het boek ten goede komt. Niks dan lof voor Online Leren. Na het gelezen te hebben ben ik direct aan de slag gegaan met de tips om onze al bestaande trainingen (nog meer) online-proof te maken en onze De Galan-methode op het werk nog verder te vorm te geven.

Amber Zwartbol is onderwijskundige bij UWV.

Online trainen - 'Grondig aangepakt'
20 januari 2021 | Bert van Dijk

Karin de Galan heeft in haar boek Online trainen gedaan wat gedaan moest worden in deze tijd van ingrijpende veranderingen in de uitoefening van het beroep trainer. En, zoals we van haar gewend zijn, dat heeft ze grondig aangepakt.

Karin de Galan bouwt haar boek Online trainen geheel op in lijn met haar beproefde en glasheldere glijbaan-methode, die voor elke (beginnende) trainer het houvast biedt dat nodig is om een goede training te ontwerpen en geven. Deze glasheldere methode heeft collega Liesbeth Tetteroo in een eerdere recensie over dit boek terecht geprezen en samengevat. Daar heb ik niets aan toe te voegen. Maar wat dan wel?

Laat ik beginnen met mijn eigen context. Ik heb in mijn carrière als trainer van meet af aan de didactiek gemist die de belangrijkste onderliggende discipline is in dit boek. Ik ben - in de jaren 90 - opgeleid om in het hier-en-nu te improviseren, mijzelf als instrument in te zetten en veel aandacht te besteden aan de context waarbinnen de deelnemer de resultaten van de training moet gaan inzetten. Maar hoe je een training didactisch goed in elkaar zet, daar heb ik destijds vrijwel geen les in gehad. Misschien dat ik daarom ook zo eager ben om dit boek - en eerder de Trainingsachtbaan van Arie Speksnijder - te recenseren.

Niet voor niets zijn Karin en Arie nummer 1 en 2 Trainer van het jaar op dit moment. Zij voorzien in een behoefte, die NOBTRA terecht erkent als de basis van elke trainer: een gedegen methode voor het ontwerpen en geven van een training.

Ik leer terwijl ik lees en ik heb, terwijl ik dat doe, momenten van schaamte (oeps, dat heb ik altijd onhandig aangepakt) en herkenning (ja, dat klopt, zo werkt dat veel beter). Ik ben wat dat betreft een autodidact en dat gaat nu eenmaal gepaard met veel vallen en moeizaam, met de groep als proeftuin, opstaan. De harde weg dus. Gelukkig is er nu een veel zachtere. Als een beroep meer en meer als beroep wordt erkend, staan er mensen op die de beoefenaren een gedegen opleiding bieden, de professoren, zeg maar.

Deze professoren houden het beroep ook levend. Ze passen het aan aan de maatschappelijke ontwikkelingen. Dit leerboek voegt het trainen op afstand toe. Dat is hard nodig, want de beoefenaren voelen weerstand. Ik dacht in maart: ‘dat wil ik niet, dat doe ik niet en dat kan ook niet!' en ik was vast niet de enige. Onterecht, zo blijkt nu. Met goed voorbereide en doordachte aanpassingen kun je dezelfde manier kwaliteit bieden als altijd, is het geven van een onlinetraining goed te doen en - volgens de auteur - zelfs ontzettend leuk. Door de andere manier ontstaan er andere mogelijkheden. Het siert de trainer van het jaar dat juist zij, mooi op tijd, dit noodzakelijke boek heeft gepubliceerd. En omdat het over trainen gaat, biedt ze terecht workshops aan om - ook nu weer - het geleerde in de praktijk toe te kunnen passen.

Ik heb ook een kanttekening. Hoe volledig dit boek ook is, dat is het als leerboek voor het uitoefenen van een ambacht. Het vak ‘trainen' gaat over het aanleren van vaardigheden door middel van oefenen in een laboratoriumsituatie (de training) en vervolgens in het echt (de praktijk). Dat deden we altijd in een zaaltje (het laboratorium), nu dus breiden we dat uit met leren op afstand. Maar hoe we het ook doen, het gaat over gedrag. Rollenspellen, feedback (leren) geven, voorbeeldgedrag, oefenen met nieuw gedrag, het gaat over het uiteinde van een proces, de zichtbare top van een ijsberg. Aan het gedrag gaat immers een wereld van denken en voelen vooraf. Dat aspect valt niet of nauwelijks binnen het aandachtsgebied van dit boek. Dat is prima, want daardoor is het helder en overzichtelijk. Maar tegelijkertijd sluipt wellicht een gevaar naar binnen: het idee dat je door middel van draaiboeken, checklisten, een uitstekend trainingsdesign en de juiste vaardigheden en hulpmiddelen een goede training kunt geven. Een comfortabele, maar onjuiste opvatting, die ons terug kan brengen naar een situatie die we nu juist bezig zijn te verlaten. En dat zou ik heel erg jammer vinden. Als professioneel trainer moet je het totale proces van denken (overtuigingen, aannames, veroordelingen, meningen, herinneringen, verwachtingen, enz. enz.) en voelen (onzekerheden, irritaties, verdriet) van jezelf goed kennen en van daaruit kunnen begrijpen en beïnvloeden bij je deelnemers.

Ik zie Online trainen van Karin de Galan dan ook als een belangrijke bijdrage aan de actualisering van ons vak in relatie tot de maatschappelijke ontwikkelingen, maar met name voor het ambachtelijk deel. Niets minder, maar ook niet meer.

Bert van Dijk is auteur van onder andere de bestseller Beïnvloed anderen, begin bij jezelf. Hij is gespecialiseerd in het beïnvloeden van interactiepatronen bij individuen en in teams, oprichter van NOBTRA en opleider van trainers. Begin bij jezelf is zijn nieuwste boek.

Online trainen - 'Praktische handvatten voor succesvol online trainen'
4 januari 2021 | Liesbeth Tettero

In 2020 hebben veel trainers zelf een stijle leercurve ondervonden: veel van ons werk verplaatste zich van zaaltjes naar online systemen. Karin de Galan, trainer van het jaar 2020 en al jaren gerenommeerd opleider van trainers, schreef er een boek over: Online trainen.

Online trainen van Karin de Galan is een complete handleiding om ook online deelnemers een leerzame én plezierige training te bieden. Die bevat aangepaste werkvormen en tips voor de techniek, maar De Galan vertaalt vooral haar glasheldere trainingmethodiek naar de nieuwe werkelijkheid.

Kern: de praktijk
Kern van Online trainen is De Galans wetenschappelijk onderbouwde methodiek met de glijbaan, de tussen- en de kernoefening. Meteen de praktijk van de deelnemers centraal stellen en met een heldere checklist op basis van relevante theorie de praktijk ‘te lijf': toepassen, oefenen en successen ervaren! Theorie kun je de deelnemers van tevoren laten lezen, dat scheelt weer schermtijd. Zo maak je alle onderdelen van je training boeiend en relevant. Haar methodiek blijft ook online goed overeind. Met aangepaste werkvormen, slim gebruik van de techniek en met de chat, mail, whatsapp en telefoon als parallelkanalen is er volop interactie te organiseren.

Tips en valkuilen
De Galan beschrijft werkvormen die passen binnen haar methodiek en geeft daarbij tips en varianten om alles zo goed mogelijk online uit te voeren en op maat te kunnen maken. Rollenspellen met de successpiraal bijvoorbeeld, waarmee je deelnemers laat oefenen tot ze een belangrijke tip met succes toepassen, die je ook als ‘Siamese' of soufflerende demo kunt toepassen. Maar ze geeft ook valkuilen aan, zoals te snel reageren als deelnemers nog reacties in de chat invoeren. Vaak zijn de valkuilen echter niet specifiek voor online werken, zoals rollenspellen te lang laten doorgaan of je als trainer verliezen in een tegenrol. Zo veel verschilt online werken dus ook niet van trainen op locatie!

Veel blijft gelijk
Best veel dingen die wij als trainers gewend zijn, blijken ook online prima te werken. Ik denk dat de verkoop van muziekstandaards door de tip van De Galan stijgt, omdat die met een A3blok erop prima de flip-over kunnen vervangen. Door net als op locatie te tekenen en te schrijven in plaats van powerpoints te presenteren, blijf je je deelnemers in beeld houden en houd je de dynamiek erin. En subgroepen werken ook online prima, zeker als je er als trainer langsgaat om waar nodig nog tips te geven. De resultaten van hun werk kunnen ze naar jou als trainer mailen, waarna jij er weer plenair op kunt terugkomen. Ook werken met een acteur kan prima, bijvoorbeeld om de successpiraal toe te passen.

Zelfzorg voor de trainer
Zie je op tegen online trainen? Begin dan bij het laatste hoofdstuk, de algemene tips. Voor diepgang, contact, regie en de techniek. Bij energiemanagement geeft De Galan zelfzorgtips voor de trainer. Ook voor ons is online werken intensief. Train daarom dagdelen of zorg voor een lange pauze waarin je beweegt en uitrust. Dus niet even je mail bijwerken! En: accepteer technisch gedoe. Deelnemers worden soms uit systemen gegooid. Camera's en microfoons kunnen haperen. Kleine aanvullend tip: als je eigen systeem het lijkt op te geven, controleer dan of je microfoon niet toch nog aanstaat. Mijn deelnemers konden tot grote hilariteit volop meegenieten van mijn frustratie. Een mooi moment om de tip ‘lach om jezelf' toe te passen...

Fan van online
De Galan is fan geworden van online trainen. We kunnen veel leren van haar kennis en ervaringen, maar ook van die van de andere trainers die in het boek aan het woord komen én van deelnemers aan online trainingen. Ik begon dit voorjaar zelf sceptisch met online trainen. Maar na flink experimenteren en nu met de methodiek en tips uit Online trainen blijkt het prima mogelijk en, sterker nog, hartstikke leuk!

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en voor ambitieuze vrouwen (feminsterie.nl)