4 september 2018 | Peter de Roode

Deze dialoogkaarten zijn gebaseerd op het model ‘Professionele Identiteit’ dat beschreven is in het boek ‘Je binnenste buiten’.

Dat model kent onder andere het onderscheid tussen de ik en de wij kant van de professional. Daarmee kunnen mogelijkheden worden gecreëerd om bijvoorbeeld een link te leggen met de waarden van Spiral Dynamics waarbij het onderscheid ik en wij centraal staat.

Toch is het niet vereist om eerst het boek gelezen te hebben. Dat komt omdat er een beknopte handleiding is waarin het model wordt uitgelegd en de lezer een goed overzicht krijgt geboden van de mogelijkheden die dit model biedt. De auteurs geven verschillende handreikingen om als werkvorm te gebruiken. Maar ze willen nergens dwingend zijn en moedigen de lezer aan om ook zelf werkvormen te bedenken.

De kaarten zijn aan twee kanten bedrukt. De ene kant kent foto’s, de andere kant vragen die behoren bij het model. Daar is goed over nagedacht waardoor beide kanten van de kaarten gebruikt kunnen worden. Vaak zie je dat bij kaarten een kant niet bedrukt is.

Het model ‘Professionele Identiteit’ is geen gemakkelijk model en het is daarom logisch om dit model in je vingers te krijgen door erover in gesprek te gaan met behulp van deze dialoogkaarten. Ik denk dat het een goede zet is van de auteurs. Alle vragen die in het boek zijn voorbijgekomen, zijn nu terug te vinden op de kaarten. Door te werken met kleuren en een code zie je als lezer heel snel welke vraag hoort bij welk onderdeel in het model.

Het geheel zit goed in elkaar, biedt mogelijkheden voor variatie en kent de nodige diepgang.

2 juli 2015 | Nico Jong

Deze set van 70 dialoogkaarten hoort bij het boek ‘Je binnenste buiten’, en is bedoeld om met anderen het gesprek over professionele identiteit op gang te brengen. Iedere kaart heeft een afbeelding aan de ene kant en een vraag aan de andere. De 65 fotokaarten bevatten een neutrale en een prikkelende vraag. Bij elkaar bevatten zij alle componenten van het professionele identiteit model. De overige vijf kaarten vatten dat model samen en bevatten vragen gericht op je kern als professional. De dialoogkaarten zijn een prima hulpmiddel om het gesprek over het onwennige onderwerp professionele identiteit te starten.