Management in Singularity - In 2035 is het zover
16 september 2016 | Sjors van Leeuwen

De wereld verandert snel. Technologische doorbraken zijn aan de orde van de dag. Het duurt niet lang meer of machines zijn intelligenter dan de mens. Blommaert, van den Broek en Kolthof laten in Management in Singularity zien wat dat betekent voor het managen van bedrijven en organisaties.

De technologische ontwikkelingen gaan snel. Denk aan zelfrijdende auto’s, robotica, nanotechnologie, 3D/4D-printen, slimme algoritmen (big data), blockchain-technologie, internet of things (IOT), kunstmatige intelligentie en supercomputers zoals IBMs Dr. Watson. Het duurt niet lang meer of zelflerende machines, robots en computers worden slimmer dan mensen. Ze zijn zelflerend, passen zich autonoom aan en nemen zelf (betere) beslissingen. Een uniek moment in de geschiedenis dat ‘singularity’ wordt genoemd. Trendwatchers verwachten dat singularity rond 2035 een feit is.

Voor de mensheid, de maatschappij en organisaties betekent dat nogal wat. Het vraagt in ieder geval een hele andere manier van managen van organisaties: van lineair naar exponentieel management. Tjeu Blommaerts (hoogleraar bedrijfseconomie), Stephen van den Broek (adviseur in opportunity & riskmanagement) en Erik Kolthof (adviseur accountants en business) schrijven dit in hun boek Management in Singularity – van lineair naar exponentieel management.

Management in Singularity opent met een hoofdstuk over ‘Wat is singularity?’. Daarin wordt niet alleen het begrip singularity uitgelegd, ook stellen de auteurs de prikkelende vraag of wij straks wel begrijpen hoe al die zelflerende machines precies werken en waarom ze doen wat ze doen?

Daarna passeren een ‘vision statement’ en twintig korte hoofdstukken waarin verschillende exponentiele ontwikkelingen (doorbraaktechnologieën) de revue passeren evenals de impact van deze ontwikkelingen op verschillende managementthema’s. Zo moeten we leren om niet meer lineair te denken, maar exponentieel. Lastig want onze hersenen zijn daar niet zo goed in. Verder werkt de Deming-cyclus met plan-do-check-act vooral in stabiele lineaire omgevingen en vragen turbulente exponentiele omgevingen een heel andere aanpak. Die van connect, respond, trust en accelerate. En in turbulente omgevingen is het vooral belangrijk om feeling te houden met de buitenwereld en dat kan door je te verbinden aan innovatieve ecosystemen, kennisinstituten, incubator labs, klanten, etc.

Ook moeten organisaties hun innovatieproces en time to market versnellen en omschakelen van langdurige processen met ‘vragen om toestemming’ naar actiegericht handelen met ‘vragen om vergeving’. Risicomanagement en business control gaat van het ‘organiseren van wantrouwen’ naar het ‘organiseren van vertrouwen’. Rode draad door alle hoofdstukken heen is dat organisaties sneller, flexibeler en wendbaarder moeten worden. Uiteraard komt ook het cultuuraspect aan bod want managen in tijden van singularity vraagt een andere mindset en een andere manier van leidinggeven. Ieder hoofdstuk sluit af met een aantal vragen die je kunt gebruiken voor een discussie met collega’s.

Het boek geeft inzicht in belangrijke technologische ontwikkelingen en geeft in grove schetsen aan wat er op managementgebied moet veranderen in organisaties. Het boek geeft een introductie van het begrip singularity en geeft globaal aan wat dat betekent voor het managen van organisaties. Echte diepgang ontbreekt waardoor het boek niet zo veel toevoegt aan de stroom boeken die al verschenen zijn over het nieuwe normaal, singularity, agility, platformen en exponentiele organisaties.

2035 klinkt ver weg, maar dat is al over twintig jaar. Singularity is dichterbij dan je denkt. Dus stellen de auteurs terecht de vraag: hebben jullie als management een gemeenschappelijk gedragen beeld bij singularity? Voor een eerste kennismaking en discussie kan dit boek je helpen.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?

Management in Singularity - Van lineair naar exponentieel management
7 juli 2016 | Peter van der Wel

Als futuroloog, toekomstverkenner en organisatieadviseur heb ik al vele boeken voor Managementboek mogen recenseren. Het boek Management in Singularity van Tjeu Blommaert en Stephan van den Broek springt er echter uit. Een absolute aanrader zowel wat betreft de inhoud als wat betreft de manier waarop die inhoud wordt gebracht.

Singularity is weer zo’n nieuw buzzword. Iedereen heeft het erover, maar niemand weet precies wat het betekent. Dan kan ook wel kloppen want er is ook niet één betekenis. Sommigen menen dat het te maken heeft met het moment waarop computers zich zelf gaan programmeren en verbeteren en wij mensen niet meer nodig zijn. Anderen hebben het over het moment waarop een aantal exponentiële technologische ontwikkelingen samen gaan komen en elkaar wederzijds gaan versnellen. Nog weer andere hebben het over een gemeenschap van toekomstdenkers die een prachtige toekomst voor de mensheid in het verschiet zien liggen.

Al deze denkrichtingen hebben echter één ding gemeenschappelijk. De technologische ontwikkelingen versnellen steeds verder en dit begint steeds meer gevolgen te krijgen voor de manier waarop bedrijven en andere organisaties opereren. En dat is precies waarover het boek Management in Singularity van Tjeu Blommaert en Stephan van den Broek gaat. Hoe kun je als management omgaan met die versnellende versnelling?

Het boek begint met enkele hoofdstukken over de singulariteit en de versnellende technische ontwikkelingen en hun exponentiële gevolgen voor organisaties, voor mensen en voor ons denken. En dan volgen tien, stuk voor stuk, prachtige hoofdstukken waarin zo’n beetje alle recente managementparadigma’s en managementtechnieken tegen het licht van de exponentiële ontwikkelingen worden gehouden. Dat gebeurt op een zeer doordachte wijze.

Kort, krachtig en met waar nodig mooie concrete voorbeelden. Dus zonder al die ‘leuke’ anekdotes en ‘persoonlijke’ ervaringen die veel, vooral Amerikaanse managementliteratuur zo vaak moeten opleuken. De belangrijkste modellen en begrippen worden dan ook nog eens gevisualiseerd in duidelijke figuren en aan het eind van ieder hoofdstuk volgen dan nog enkele confronterende vragen voor een discussie binnen het management van jouw organisatie. In deze prikkelende opzet is duidelijk de ontstaanswijze van het boek te herkennen; de masterclasses ‘Best in Finance’ van de auteurs.

In die inhoudelijke hoofdstukken maken de auteurs aannemelijk dat allerlei oude dogma’s, bijvoorbeeld over schaalvoordelen of planningscycli vaak niet meer opgaan. Zij geven ook alternatieven, ook al geven zij zelf al aan dat er geen simpele oplossingen meer bestaan. Zo sprak bijvoorbeeld het hoofdstuk over ‘tweesporen management’ mij zeer aan. Geen idealistische verreikende vergezichten, maar gewoon ‘down to earth’ inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zonder je oude schoenen weg te gooien, voordat je nieuwe hebt.

Natuurlijk zijn er ook wel wat minpuntjes te geven. Op bijna elke bladzijde is een alinea tussengevoegd in een heel groot lettertype waarin nog eens een stukje tekst van die bladzijde wordt herhaald. Waarom? Waarschijnlijk vooral om het boekje toch enige dikte te geven. Verder veronderstelt Management in Singularity bij de lezer wel de nodige kennis van de actuele managementtheorie. Voor wie dat niet heeft, gaat het waarschijnlijk allemaal iets te snel. Maar voor de manager en eindverantwoordelijke met die kennis is dit boek een absolute aanrader. En dat geldt voor managers binnen alle typen organisaties profit en not-for-profit.

Peter van der Wel is futuroloog, auteur en een veelgevraagd spreker over de toekomst en medeoprichter en vice-president van de Dutch Future Society.

Management in Singularity
27 mei 2016 | Martin van Staveren

Management in Singularity doet wat het beschrijft: met exponentiële snelheid verovert het een toppositie als managementboek. En dat is niet meer dan logisch. Dit is namelijk een boek waarvan er jaarlijks maar enkele verschijnen. Ik heb het binnen 24 uur uitgelezen en voel de naschokken nog. Wat maakt het tot zo’n sterk boek?

Dat is een combinatie van factoren. Allereerst fascineert het fenomeen Singularity. En, ik geef het gewoon toe, het beangstigt me ook wel. Singularity, in het Nederlands singulariteit, is namelijk het tijdstip waarop de mens niet meer nodig is om computers en robots te programmeren. Die worden zelflerend en kunnen het vanaf dat moment beter. Resultaat: geen mens weet meer precies hoe het werkt. Dit speelt niet in de volgende eeuw. Volgens experts breekt dit moment rond 2035 aan. Inderdaad, binnen 20 jaar.

Nabije toekomst dus. Een volledig gedigitaliseerde en technologisch niet meer te begrijpen wereld, waarin wij en in elk geval onze kinderen hun weg moeten zien te vinden. Of ligt het nog dichter bij? Is het tijdstip van Singularity niet nu al begonnen? Want laten we wel zijn, welk percentage van de mensen begrijpt bijvoorbeeld hoe onze smartphone werkt? Hoe het mogelijk is, dat je binnen een fractie van seconden met iemand kan appen, foto’s en filmpjes kan uitwisselen, draadloos, aan de andere kant van onze aardbol? Dat bedoel ik dus. Het moment van Singularity is voor velen, in elk geval voor mij, al lang aangebroken. Een standpunt dat het boek nóg relevanter maakt.

De ondertitel van dit boek, geschreven door de financieel-economen Tjeu Blommaert, Stephan van den Broek en Erik Kolthof, is 'Van lineair naar exponentieel management'. Deze managementontwikkeling is hoogstnoodzakelijk, omdat wetenschap en technologie zich óók zo ontwikkelen. Voor bij wie deze wiskunde ook wat is weggezakt heb ik even gegoogled. Een lineaire reeks als 2, 4, 6, 8, 10 en 12 wordt, bijvoorbeeld met groeigetal 2, een exponentiële reeks van 2, 4, 8, 16, 32 en 64. Na deze exponentiële stappen zijn we in dezelfde periode dus al meer dan vijf keer verder dan in de lineaire reeks. Losgelaten op de snelheid van de huidige wetenschappelijke ontwikkelingen genereert exponentiële groei de komende 100 jaar maar liefst 20.000 jaar vooruitgang. Ook ik voel nu een lichte duizeling opkomen.

Nog één aanvulling om de relevantie van exponentiële ontwikkelingen extra te benadrukken: ze beginnen ogenschijnlijk lineair. Je zit er al in, zodra je je realiseert dat het wel eens exponentieel kan worden. Vertaal dit eens naar de organisatie of sector waarin je werkt. Neem je, als je goed kijkt, exponentiële ontwikkelingen waar? Was je je daar als manager al van bewust? Heb je enig idee hoe daarmee om te gaan? Of valt het wel mee? Ga dan bijvoorbeeld eens praten met een manager van een hotelketen. Airbnb, dé metafoor van een exponentiele organisatie, heeft alleen in Nederland inmiddels ruim 15.000 adressen. Dit is meer dan het aantal kamers van een grote hotelketen als Van der Valk.

Dan nu exponentieel richting oplossingen: hoe ga je als hedendaagse manager om met deze realiteit? Met andere woorden, wat is management in het tijdperk van singularity? Daarover gaat het tweede deel van het boek, met Demings onvolprezen Plan-Do-Check-Act cyclus als kapstok. Deze verbetercyclus staat symbool voor managen in de goede oude – lees stabiele en maakbare – tijd. Onnodig te vermelden dat het jaarlijks netjes doorlopen van deze cyclus in het ruwe exponentiële tijdperk veel te traag is. Versnellen is het credo, aangevuld met vertrouwen in plaats van wantrouwen. Hiermee wordt bijvoorbeeld de Check fase – de aloude management control functie – flink overhoop gehaald. Interessant is dat de vier opeenvolgende stappen uit de lineaire wereld van Deming niét worden afgeserveerd. Ze worden alleen anders ingevuld en uitgevoerd. Hieruit ontstaat een aantrekkelijk alternatief, de Connect–Respond–Trust-Accelerate cyclus. Met in het midden, in hoofdletters, het woord WHY. Vrij naar Simon Sinek (Begin met het Waarom) en onze Nederlandse Wouter Hart (Verdraaide organisaties): wat is de bedoeling van onze organisatie, wat zijn de missie en de visie?

Vanwege mijn dagelijkse praktijk hebben de fenomenen onzekerheid en risico in de singulaire wereld mijn speciale belangstelling. De auteurs wijden één van de twintig hoofdstukken volledig aan strategisch risicomanagement. Dit is meer dan ooit van belang voor juist het hoogste management in organisaties. Niet om alle risico’s buiten de voordeur te houden, zoals de auteurs dat noemen. Vergeet dat maar. Wel om de binnengekomen risico’s serieus aan de keukentafel te bespreken. En ze het liefst, door risicodeling of –overdracht, weer snel via de achterdeur te laten vetrekken.

Net als de PDCA-cyclus heeft ook risicomanagement in het exponentiële tijdperk een nieuwe invulling nodig. Niet dat de fundamentele risicostappen moeten worden vervangen, wel de wijze waarop ze worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van scenarioanalyses, Big Data en early warning systemen. Het expliciet maken van risico-toleranties is een kernvoorwaarde, om überhaupt met de vele onzekerheden om te kunnen gaan. Dit betekent waarschijnlijk aan de slag met de organisatiecultuur.

Samenvattend, Management in Singularity is een ongewoon sterk boek. Goed geschreven, compact én met diepgang. Aan het eind van elk beknopt hoofdstuk staan enkele scherpe vragen, waardevol voor elk managementteam. Het gaat immers direct over ons in onze toekomst, waar we al midden in zitten. Bewustwording daarvan is slechts een eerste stap. Er (heel) anders door gaan managen is het onvermijdelijke gevolg. Dit boek biedt je heel veel om een exponentieel goede manager te worden.

Dr. Martin van Staveren adviseert organisaties over omgaan met risico’s en onzekerheden. Zijn missie is om daarmee effectiviteit en welzijn binnen en buiten organisaties te vergroten. Martin is ook kerndocent aan de postacademische masteropleidingen Risicomanagement en Public Management, Universiteit Twente. Begin 2015 verscheen zijn boek Risicogestuurd werken in de praktijk bij uitgever Vakmedianet.

Tjeu Blommaert, Stephan van den Broek, Erik Kolthof
Management in Singularity