Merk Ik Toolkit - 'Een erg compleet boek'
10 augustus 2021 | Mylene Bouwman

‘Een merk bouwen', wat betekent dat precies? En al helemaal als we het hebben over een persoonlijk en onderscheidend merk. Bij merken denken we al gauw aan de grote namen, zoals Apple en Nike.

Voor de meeste ondernemers is het bouwen van een merk een ver-van-hun-bedshow. Daarom maakt Alexandra Calmero het bouwen van een merk laagdrempelig voor je met haar doe-het-zelf pakket: de MERK IK toolkit.

De D-I-Y voor het bouwen van een persoonlijk merk
Als je het boek in handen hebt, zie je het al op de voorkant staan: een merk bouwen, vanuit jezelf. En als marketeer kan ik als geen ander beamen dat je een merk zelf moet bouwen. Vanuit wie jij bent en waar jij voor staat. Alleen dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want het gaat verder dan simpelweg een logo en een aantal kleuren die je gebruikt als ‘huisstijl'.

Merk Ik Toolkit is kortom een erg compleet boek over het bouwen van een persoonlijk merk. Geschikt voor ondernemers die actief aan de slag willen en die van hun persoonlijkheid de kern van een merk willen maken. En daarmee een bedrijf willen bouwen wat volledig past bij wie zij zijn als mens.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

MERK IK toolkit - 'Calmero neemt ons bij de hand'
16 april 2021 | Henk Jan Kamsteeg

Met meer dan een miljoen Nederlandse ZZP'ers, roepen talloze ondernemers op social media om het hardst om gezien en gehoord te worden. Maar wat maakt jouw stem nu uniek? Waarom zou ik naar jou luisteren? Je iets van mijn kostbare tijd geven? In MERK IK toolkit helpt Alexandra Calmero ondernemers hun unieke stem te ontdekken. Of in andere woorden: jouw personal brand.

In een mooi zelf uitgegeven werkboek van bijna 250 pagina's zet Calmero ons aan het werk. Je eigen stem ontdek je namelijk niet door alleen maar aardige theorie over het belang van personal branding te lezen, maar door aan de slag te gaan, in de spiegel te kijken en eerlijk te durven reflecteren. Calmero verwoordt het zelf als volgt: ‘ Personal branding is een werkwoord: vooral doen, proberen, durven dromen en verantwoord risico's nemen. Kortom: ondernemen. Dus aan de bak!'

In vier modules neemt de auteur ons bij de hand. Te beginnen met zelfanalyse. ‘Dat wat je anders maakt dan anderen, is juist je kracht,' zo stelt Calmero. ‘Jouw onderscheidend vermogen maakt je juist interessant en van waarde voor anderen.' Geen kopieergedrag dus, maar vooral jezelf ontdekken. ‘Wees trots op wie je bent en durf dit ook te laten zien.' Calmero rijkt diverse oefeningen aan om stap voor stap meer zelfinzicht te krijgen.

In module 2 ligt de nadruk op strategie en concept van het MERK IK. ‘Ondernemers beginnen vaak als eerste met het laten maken van een logo, visitekaartjes en een website. Dat geeft ze het idee dat ze goed bezig zijn. Maar ondertussen hebben ze geen enkel idee wat hun missie, visie, aanbod en waarde voor de ideale klant is.' Uitzoeken dus wat je merk wel, maar ook wat het vooral niet is. Calmero biedt hiervoor het MERK Ik Canvas aan, waarbij we onder andere worden stilgezet bij onze merkidentiteit, merkbelofte en ons onderscheidende idee.

De volgende stap (module 3) gaat over onze brandstory en zichtbaarheid. Welk imago wil je opbouwen? Binnen welke kringen wil je je begeven? Hoe wil je je uiten? Het zijn slechts enkele belangrijke vragen die de revue passeren. Ook nu - terecht - aandacht voor het belang van storytelling. Welk verhaal wil je vertellen? Calmero legt in dit gedeelte de nadruk op het verhaal van jouw onderneming, daar waar ik er steeds meer van overtuigd raak, dat dit slechts een deel van het verhaal is. Niet mijn verhaal is per se zo belangrijk, maar het verhaal van de potentiele klant (de held van het verhaal dus), voor wie ik als merk een gids wil zijn om de obstakels te overwinnen.

In de vierde en laatste module over de customer brand journey komt er gelukkig alsnog meer focus op de (potentiele) klant. Zo laat Calmero zien dat het in de contentstrategie gaat om de behoefte van hen die jij van dienst wilt zijn. Zijn of haar verhaal moet verteld worden.

Genoeg werk aan de winkel dus. Benieuwd wat we hiervan gaan terugzien op social media.

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl