Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ger van den Buijs | 9 november 2018 | 2-3 minuten leestijd

Community marketing - 'Een leerzaam boek, met concrete handvatten'

Community marketing bevat een belangrijk bericht aan hen die hun klant echt willen bereiken. Nee, beter gezegd, die een echte verbinding wil maken met mensen die een bepaalde levensvisie, levenswijze invullen of nastreven.

Dit boek bevat een belangrijk bericht aan hen die hun klant echt willen bereiken. Nee, beter gezegd, die een echte verbinding wil maken met mensen die een bepaalde levensvisie, levenswijze invullen of nastreven.

Weg met de socio-geografische doelgroepen. Communities van gelijkdenkende mensen lopen dwars door de oude doelgroepen heen. Jong en oud voelen zich verbonden op gedeelde thema’s.

Duval en Pieters leggen helder uit waar het schort in de oude marketing en hoe die om te buigen naar Community marketing. De lezer krijgt daarbij praktische schema’s die hijzelf kan invullen. Door het boek heen nemen de auteurs je mee in hun case van een baby-uitzet. Dit doorlopende voorbeeld maakt het makkelijk om de stappen te volgen en om te buigen naar je eigen situatie.

Het thema verbondenheid tussen consumenten in communities ligt mij aan het hart. Als je denkt dat je met behulp van dit boek met elke communitie verbinding zou kunnen maken, als je maar de juiste dingen schrijft, dan kom je bedrogen uit. Wil je een community echt kunnen raken,  dan moet je als ondernemer zelf passie hebben voor het thema. En je team selecteer je  ook op hun verbondenheid met dit thema. Alleen dan, als je op welk niveau ook een voortrekkersrol kunt vervullen, ben je de moeite waard voor de community-members.

Duval en Pieters hebben een prachtig boek gemaakt. De vormgeving is verrassend, stimulerend. De schrijfstijl is wat kritisch. Hoewel ze expliciet schrijven doelgroepdenkers niet negatief neer te willen zetten, viel mij het aantal keer dat ze dat doen juist op. Ik denk echter dat ‘de anderen’ niet (meer) zo expliciet werken met alleen socio-geografische kenmerken. De persona’s zijn inmiddels bij veel bedrijven ingeburgerd en soms zelfs al weer afgeschreven. Personalisatie is op dit moment het toverwoord. Ik ben het met de auteurs eens dat community marketing de betere strategie is, en van mij hadden ze de meerwaarde t.o.v. personalisatie verder uit mogen werken.

De negativiteit naar anderen hebben deze auteurs ook helemaal niet nodig. Ze presenteren een sterke boodschap en een goed uitgewerkte methodiek. Community marketing is een leerzaam boek, met concrete handvatten.

Ger van den Buijs is eigenaar van FiveDolphins.com, creatief denker en oplossingsontwerper. Daarnaast is hij spreker en auteur van Forget Reach, Start Selling.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden