Kennis als bedrijfskapitaal
Gebonden Nederlands 1998 9789025416515Samenvatting
Aandelen van Microsoft wisselen van eigenaar tegen een veel hogere waarde dan de zogenaamde boekwaarde rechtvaardigt. Dit voorbeeld is exemplarisch voor een nieuwe trend: Het zijn de ongrijpbare activa, zoals talent en creativiteit van medewerkers, steun en loyaliteit van klanten en het imago van het bedrijf, die de waarde van een kennisorganisatie bepalen. Maar hoe ontwikkel je een bedrijfsstrategie waarmee je die nieuwe bronnen van rijkdom aanboort? Hoe begeleid je mensen wier waarde in hun hoofd ligt opgesloten? De Zweedse expert op het gebied van kennismanagement, Karl Erik Sveiby schetst hiertoe een praktisch kader. Aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe managers immateriële activa kunnen opsporen, ontwikkelen, meten en inzetten voor winstgroei.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord
Deel 1 - Het tijdperk van de kennisorganisatie
1. De nieuwe rijkdom: immateriële activa
2. De onbeperkte middelen van het kennistijdperk aanboren
3. Wat is kennis? Wat is competentie?
4. De belangrijkste activiteit in kennisorganisaties: kennisoverdracht
Deel 2 - Het management van immateriële activa
5. De vier machtige spelers in de kennisorganisatie
6. Professionele competentie ontwikkelen en benutten
7. De interne structuur opbouwen om kennisoverdracht te bevorderen
8. De efficiëntie en effectiviteit verbeteren door middel van de interne structuur
9. Het beheer van externe structuren om kennisactiva te maximaliseren
10. Kennisstrategie en informatiestrategie met elkaar vergeleken
Deel 3 - Immateriële activa meten
11. Moderne metingen van immateriële activa
12. Het meten van competentie, interne en externe structuur
13. De implementatie van systemen om immateriële activa te meten
Noten
Referenties
Register
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan