Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Achtergrond

Exclusief interview Michiel Muller

0 | 18 juni 2013 | 10-14 minuten leestijd
Speciaal voor de bezoekers van Managementboek.nl stellen de auteurs een uitgewerkt interview beschikbaar. De resultaten uit dit interview zijn verwerkt in het nieuwe boek Meestersprekers. Wekelijk zal hier, tot verschijning van het boek, een nieuw interview geplaatst worden. Michiel Muller (1964) is een zogenoemde 'serial entrepreneur'. Samen met oprichter Marc Schröder bouwde hij het concept van de onbemande tankstations Tango met succes uit in Nederland, België en Spanje. Na de verkoop van Tango richtte Muller samen met Schröder Route Mobiel op. Twee jaar later, in 2006, verkochten ze ook dit bedrijf. Muller en zijn zakenpartner richtten zich vervolgens op een nieuw concept: de internethuizenveiling 'Bieden en Wonen'. Michiel Muller spreekt regelmatig voor het bedrijfsleven. Het is voor hem een mogelijkheid om zichzelf te profileren en anderen te motiveren. Of zoals hij het zelf zegt: 'Het zijn verhalen die mensen inspireren om zelf te gaan ondernemen'. Hoe komt het dat je bent gaan spreken? Dat is eigenlijk vanuit de ervaring die we met onze bedrijven hebben gehad: Tango, Route Mobiel en Bieden en Wonen. Dat zijn verhalen die mensen inspireren om of zelf iets te gaan ondernemen of ondernemender te worden. Iedereen loopt met fantastische ideeën rond, alleen: hoe kom je tot uitvoering? Dus ondernemen is eigenlijk altijd het onderwerp. Word jij gevraagd of bied jij jezelf aan? Ik word altijd gevraagd. Ik kan mij niet herinneren dat ik mij ooit heb aangeboden. Ze lezen een stuk in de krant en denken dan, wacht eens dat is aardig, dat is iemand die de gevestigde orde uitdaagt, altijd een mooi thema. Jij kiest ervoor om op die uitnodiging in te gaan . Ik denk dat de meeste ondernemers dat wel doen. Er zijn genoeg gelegenheden om je verhaal te houden. Ik denk ook dat het goed is voor grotere bedrijven, waar ondernemerschap minder op de voorgrond staat. Laatst las ik een onderzoek dat 55% van de Nederlandse bevolking ondernemer zou willen zijn. Ik denk dat er daarom verhoudingsgewijs meer ondernemers gevraagd worden om te spreken. Waarom zeg jij er ja op? Ik vind het leuk om er iets over te vertellen. Het hangt ook van af wie het publiek is. Ik spreek bijvoorbeeld graag voor studenten. Tijdens de presentatie zie je ze helemaal denken hoe ze dat zelf gaan doen. Daarnaast spreek ik regelmatig voor bedrijven die meer moeten gaan ondernemen. Vorig jaar heb ik voor een groep dierenartsen gesproken. Dat is een bedrijfstak die te maken heeft met echte verandering van hun markt. Er zijn professionele dierenartspraktijken bijgekomen die groter zijn en met prijs gaan werken. Zij voeren promoties die voor de traditionele eenpitters moeilijk te organiseren zijn. Dus dat is een mooie doelgroep: ze zitten in de zaal en ze hebben een probleem : de opkomst van de grote dierenartsenketens. Daar moeten ze mee leren om gaan. Hoe gaan ze dat doen? Hoe komen zij uit die slachtofferrol? Het is leuk om mensen te inspireren. Dat je ze achteraf tijdens de borrel tegenkomt en ze dan zeggen dat het precies was wat ze nodig hadden, dat ze er wat mee gaan doen. Wanneer is het presenteren op z'n mooist? Als het interactief is. Ik vind het leuk als de zaal mee doet en vragen stelt. Wat is daar leuk aan? Dat je zelf ook weer uitgedaagd wordt. Het is leuk als er tegenwicht uit de zaal komt. Vragen die je niet verwacht. Het is boeiend om te zien hoe er weer op die vragen gereageerd wordt uit de zaal. Je komt er pas echt achter wat een zaal vindt als de vragen komen. Zit daar de kick? De kick zit 'em voor mij in de verrassing, in de nieuwe inzichten die ter plekke ontstaan door de interactie. Als je merkt dat je de zaal in beweging kan krijgen. Waar merk je dat aan? Je ziet het aan de houding van de mensen, hoe zitten ze erbij, ook je eigen vorm is bepalend. Heb je zelf het gevoel dat je de zaal bereikt. Dat heeft natuurlijk ook weer met het fysieke van de zaal te maken. Je hebt ook wel eens presentaties waarbij je voelt dat je de zaal niet helemaal mee krijgt. Dat kan wel eens aan jezelf liggen, maar de zaal is ook wel eens te groot of de opstelling deugt soms niet. Dan is het lastig om het publiek te pakken te krijgen. Ik heb vroeger in een band gespeeld , daar had je precies hetzelfde. De truc bedoel ik: hoe lukt het je als band om de zaal enthousiast te krijgen? Een van de belangrijkste dingen is dat je plezier moet maken op het podium. Als de band plezier heeft dan denkt de zaal dat het komt omdat zij zo'n leuk publiek zijn. Die wisselwerking heb je ook een beetje met presenteren. Zijn er ook valkuilen? Zeker, zeker. Zit je goed in je verhaal bijvoorbeeld, en ken je je publiek. Het is belangrijk dat je weet tegen wie je praat: wie zijn dit eigenlijk? De voorbeelden die je geeft moeten goed aansluiten. Wat verwachten ze van je verhaal, waarmee wil ik dat ze naar buiten lopen? Ik zorg altijd dat ik mensen spreek van te voren zodat ik begrijp wat er bij het publiek leeft.. Zijn er nog meer kritieke factoren of voor het slagen van je presentatie? Ja, de homogeniteit van het publiek. Dat is twintig keer makkelijker praten, omdat je met een bepaald thema, aanpak, voorbeelden, meteen de grote groep aanspreekt. Probeer er voor een heterogene groep maar eens iets van te bakken. Als je het thema ondernemen neemt, haakt de helft al af. Kun je daarop anticiperen? Ja, door het te benoemen. In het begin te zeggen: 'Het is een fantastische dag, we zitten hier met allemaal verschillende vogels in de zaal'. Dan maak je er een het thema van dat iedereen verschillend tegen ondernemen aankijkt. Maar hoe heterogener de zaal, hoe meer voorbereiding het kost. Hoe bereid jij je voor? Ik vraag aan de organisator wie er in de zaal zitten. Hoeveel mensen zijn het en wat hebben ze voor ervaring met ondernemen? Waarom hebben jullie mij eigenlijk gevraagd? Waarom het onderwerp ondernemerschap? Gaat het om de kansen, de risico's of de uitvoering? Door goed door te vragen. En als je dat weet? Dan is het een kwestie van het ergens in je hoofd parkeren. In de periode ervoor lees je dingen in de krant, maak je mental notes. Ik test het soms door de organisator te bellen en te vragen of hetgeen ik in de krant heb gelezen speelt binnen de organisatie. Zo ja, dan kan ik het gebruiken. Dan heb ik weer een deel van de inhoud. Daarna ga ik mijn verhaal een beetje in mekaar schuiven. Hoe doe je dat? Ik schrijf dingen op papier in steekwoorden. Een beetje de lijn van het verhaal met voorbeelden. Ik krabbel wat voorbeelden erbij om het levendiger te maken. Mensen willen bij het onderwerp ondernemen graag de warstories. Wat is er echt gebeurd? Waar ging het goed en waar ging het fout? De theorie achter het ondernemen vinden ze ook leuk, maar dan wel aan de hand van praktijkvoorbeelden. Hoe ga jij je presentatie in? Ik lees nooit van een blaadje, ik sta ook nooit achter een apparaat. Weet jij hoe jij daar staat? Wil je iets uitstralen als persoon? Mensen hebben het beeld bij ondernemen dat het allemaal spannend en wild is. Dat is het gedeeltelijk ook, maar er gebeuren ook dingen die minder spannend zijn. Maar de energie uitstralen die ondernemerschap je geeft, dat is wel een deel van de presentatie. Ik ben me niet bewust van hoe ik als persoon over wil komen. Het dynamische, het energieke vind ik wel een belangrijk element. Beschouw jij jezelf als een charismatisch iemand? Nee. Heb je charisma nodig om te kunnen spreken? Nee, als je op een podium staat heb je al een enorme voorsprong op het publiek. Je staat daar, je hebt de aandacht. Als je goed gebruik maakt van die unieke positie, als je ze niet laat wegwandelen dan heb je al veel bereikt. Wat is charisma denk je? Het is toch iets met chemie, uitstraling. Ik denk dat het een koppeling is tussen visie hebben, laten zien waar je naartoe wilt en dat gedaan hebben, dat het gelukt is. Een belangrijk element van charisma is dat je iets bereikt hebt waarvan een aantal mensen zeiden dat het redelijk hoog gegrepen zou zijn. Maar dat is niet alles, er hoort blijkbaar nog een element bij: dat je het goed kunt uitleggen, dat je goed kunt presenteren. Kun je dat leren? Ik denk het niet. Je kunt iemand op een fantastische manier leren presenteren, maar dat is niet hetzelfde als charismatisch zijn. En waar ligt dat aan? Ik zit te denken aan de spreker van Innocent Drinks, van die kleine smoothies. Een charismatische man. Hij heeft inhoudelijk een goed verhaal, en heeft ook een hoger doel gesteld en heeft dat gehaald. Daar zit een deel van het charismatische in. Dat je iemand voor je hebt staan die iets heeft gedaan waarvan je denkt 'Dat zou mij niet zo snel lukken'. Maar gaat charisma dan om de inhoud of om de vorm? Het is een combinatie denk ik. Zeker niet alleen de inhoud. Ik heb twee jaar geleden een presentatie gezien van Edward de Bono. Ooit van gehoord? Hij heeft een klassieker geschreven over Lateral Thinking eind jaren '60. Inhoudelijk was het een zeer goede presentatie, ik heb zelden iets beters gezien. Maar de presentatie zelf was hopeloos, ik heb nog nooit zoiets slechts gezien. Die combinatie verzin je gewoon niet. Ik was enorm geïnteresseerd in het onderwerp en ik had zijn boek gelezen, anders had ik me afgevraagd 'wat doe ik hier?'. Hij was nul charismatisch. Je zegt dat hij het ook niet had kunnen leren. Nee, dat zat er niet in. Ik heb hem later nog gesproken, maar het zat er denk ik echt niet in. Heb jij een geheim wapen? Het is niet zozeer een geheim wapen. Het noemen van voorbeelden, het intellectueel prikkelen van mensen vind ik wel leuk. Een vraag stellen, waarom denk je dat wij dat gedaan hebben? Als je de zaal er echt bij hebt en je stelt dan ook zo'n vraag dan zie je ze echt denken. Dat is het het mooiste wat er is. Dat je driekwart van een bepaalde case vertelt en dat je net dat laatste stukje niet blootgeeft: denk daar maar eens over na. Waarom doe je dat? Je betrekt de zaal echt bij je verhaal. Je ziet ze denken 'ik snap het'. Het is belangrijk dat je niet alles vertelt en uitlegt. Dat ze net even die slag moeten maken en op het puntje van hun stoel gaan zitten. Waar heb je dat geleerd? Eigenlijk niet. Op school heb ik het niet veel gedaan. De podiumangst ben je natuurlijk wel kwijt als je in een band hebt gespeeld, dat scheelt. Die ervaring heeft geholpen. Wat fascineert is dat heel veel mensen bang zijn om op het podium te staan. Je moet maar eens op het podium gaan staan iemand aanspreken in de zaal. Dan zul je zien dat diegene in de zaal zich vervelender voelt dan jij. Het feit dat jij daar staat is voor sommige mensen bedreigender dan dat iedereen naar jou kijkt. Je kunt je afvragen hoe jij zou kijken als je in de zaal zou zitten. Wees je bewust in wat voor positie je staat. Je hebt een bepaalde positie hebt waar je iets mee kan. Je hebt de aandacht, maak daar gebruik van. Heb jij wel eens een verschrikkelijk presentatie-moment gehad? Ik houd niet zo van de dinerspeeches.. Vaak is het een heterogene groep, mensen zitten aan tafel en willen vermaakt worden. Op zich kan ik dat wel, mensen vermaken, maar dan moet er enige interesse zijn in het onderwerp. Dat ze een beetje mee kunnen denken en de lijn van het verhaal kunnen volgen. Maar als ze daar zitten om alleen maar vermaakt willen worden...nee, daar moet je mij echt niet voor vragen. Om het af te sluiten: wat moet je als spreker nooit doen? Er is een ding waar ik echt heel treurig van word: mensen die het welkomstwoord of het dankwoord voorlezen. Soms vind ik het ook wel geestig, mensen die de tekst 'Het is fantastisch vandaag' voorlezen alsof het een begrafenis is. Maar een welkomstwoord voorlezen....nee. Hoe gestrest je ook bent. Wat ook een doodzonde is: 'Deze slide hoeft u niet te laten zien, want dat weet u allemaal al' en hem dan toch laten zien. Staat genoteerd. En wat moet je altijd doen? Je verdiepen in je publiek. Waarom zitten ze er? Wat hebben ze nodig? Het is tweerichtingsverkeer. Er komt misschien dan wel geen tekst terug maar wel aandacht, vibes.
Over Jos Burgers

Jos Burgers is bestsellerauteur van managementboeken en spreker over onderwerpen als strategie, marketing, sales en klantgerichtheid.

Met meer dan honderd presentaties per jaar is hij een veelgevraagd spreker. Zes van zijn boeken zijn uitgeroepen tot het bestverkochte managementboek van een jaar. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Farah Nobbe, Natalie Holwerda
Meestersprekers

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden