Zijn oma voorspelde de destijds 12-jarige spraakwaterval al een carrière als dominee of marktkoopman. Dit boek combineert beide rollen. De koopman in Kor vertelt enthousiast over management en organisatiepsychologie en als dominee hoopt hij dat zijn volgers hierdoor geïnspireerd raken. De bijna 450 pagina's van 'Managen = Gewoon Doen' vervelen daarom geen moment.
Kor richt zich in zijn boek continu tot de lezer. Hij tutoyeert vanaf het tweede hoofdstuk, na daar toestemming voor te hebben gevraagd zoals je dat ook zou doen als mensen aanwezig zouden zijn. Deze directe vorm van aanspreken maakt dat je als lezer continu blijft meedenken met de auteur.
Dit effect wordt versterkt door de reflectieve vragen die in het boek verweven zijn en de lezer tot nadenken aanzetten wat zij in die situatie zouden doen. Zo vraagt hij bijvoorbeeld in het hoofdstuk dat gaat over ambitieuze doelen: 'Hoe gepassioneerd zijn jouw medewerkers eigenlijk over de organisatiedoelen? Zijn ze betrokken geweest bij het opstellen ervan?'
Kor geeft in zijn inleiding al aan dat veel van wat hij schrijft al eens eerder verschenen is. Handige modellen voor managers om bijvoorbeeld conflicten te hanteren – Thomas-Kilmann) of creativiteit in besluitvormingsprocessen te faciliteren (de denkhoeden van De Bono) komen langs. Kor zet het in een passende context waardoor het meer samenhang en betekenis krijgt.
Leuk in dit verband zijn de uitstapjes die Kor maakt bij 'oude wijn in nieuwe zakken'. Door het boek heen worden managementtheorieën vergeleken bij wat hier vroeger al eens eerder over geschreven is. Zo zijn mooie vergelijkingen te maken met wat Stephen Covey nu zegt over eigenschappen van succesvolle mensen en wat Drucker 55 jaar geleden ook aangaf. Of wat nu geschreven wordt over organisatiecultuur en -waarden en uitspraken die hierover al in de bijbel zijn gedaan.
De kern van het boek is opgebouwd rond de acht rollen van de managementgoeroe Quinn. Deze onderscheidt acht rollen voor een manager: leidinggever, teamleider, beheerder, coördinator, organisator, producent, netwerker en strateeg. Elke rol wordt uitgewerkt in een paar hoofdstukken met daarin aandacht voor de belangrijkste theorieën en modellen en veel herkenbare en illustratieve voorbeelden uit de praktijk.
'Managen = Gewoon Doen'. De titel is op mimimaal twee manieren te interpreteren en beide manieren zijn van toepassing in Kors boek. De eerste interpretatie is dat managen gewoon een kwestie is van de handen uit de mouwen steken en al experimenterend aan de slag gaan. En de tweede interpretatie is dat managers weliswaar functioneel een bijzondere positie innemen in de organisatie, maar verder ook het best gewoon kunnen doen en moeten zoeken naar hun eigen stijl van leidinggeven.
Kor heeft hierover twee adviezen voor managers onder de noemer 'accepteer dat je het bijna nooit goed kunt doen'. 'Het boeiende van het onderwerp leidinggeven is, dat er veel verschillende opvattingen over bestaan en dat het voortdurend in beweging is. Wat lastig is, is dat de verschillende stromingen elkaar vaak tegenspreken. Als je boeken over dit onderwerp leest, lijkt het wel alsof er maar één beste stijl is.
Daar geloof ik absoluut niet in. Mijn advies aan managers: laat je niet gek maken als het gaat om wat je allemaal moet doen, zijn en vinden. En advies twee: veel van wat gezegd wordt, klinkt mooi en veelbelovend, maar in de praktijk is het meeste niet of nauwelijks uitvoerbaar. Je eigen stijl vinden is vooral een kwestie van vallen en opstaan, hopelijk met 'goede wil' van je collega's, bazen en je medewerkers.'
Over Claudia Broeke
Claudia Broeke is eigenaar van Droomproductie. Zij is organisatieadviseur en geeft trainingen en workshops.