Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ad Scheepbouwer - Pa, ik heb een patatkraam gekocht

Het onderwerp van deze biografie is de voormalig topman van mijn eerste werkgever, namelijk KPN. In eerste instantie was ik bang dat het boek te veel over KPN zou gaan, maar de schrijver, René van Rooij, heeft er zorg voor gedragen dat het boek echt over Ad Scheepbouwer gaat.

Mathijs Oosterhuis | 19 september 2016 | 1-3 minuten leestijd

Het grootste gedeelte van de biografie is geweid aan de professionele carrière van Ad Scheepbouwer. Zijn bekende posities zijn natuurlijk die bij PTT Post en KPN, maar ook zijn huidige rollen bij Fox-IT en Wehkamp komen ter sprake. Ook aan de start van zijn loopbaan wordt veel aandacht geschonken, wat voor mij één van de leukste delen van het boek is. Zonder ‘standaard’ opleiding is hij gestart op de administratieve afdeling van DuPont, waarna hij bij veel verschillende bedrijven gewerkt heeft, waaronder meermaals in het buitenland.

Qua privéleven gaat het over de thuissituatie van de jonge Scheepbouwer en de rol hiervan is zijn leven. Ook komt zijn gezin ter sprake en, natuurlijk, de balans tussen werk en privé. Indrukwekkend om te lezen, is het heftige scooterongeluk dat hij op 18-jarige leeftijd heeft gehad.

De auteur is van huis uit jurist en wellicht is dit van invloed op de formele schrijfstijl van het boek. Dit vertaalt zich vooral in veel feitelijkheden en een zeer uitgebreide bronnenlijst. Ook worden er, naar mijn idee ietwat te veel, Latijnse spreuken gebruikt. Een kleine greep uit de collectie: “sine qua non”, “dolce far niente”, “obiter dictum” en “ite et recta”. De vormgeving van het boek is ook zeer zakelijk en eenvoudig, maar eigenlijk wel toepasselijk voor het hoofdpersonage.

Het vele gebruik van bronnen zorgt wel voor een objectief beeld. Kritische berichten uit de media worden niet gemeden in het boek waardoor een zeer realistisch beeld over de hoofdpersoon ontstaat.

Wat eveneens leuk aan het boek is, is het tijdperk waarin Scheepbouwer werkte. Zo werkte hij bij PTT Post waar de consument tegenwoordig PostNL en TNT kent en werkte hij bij Pakhoed, ooit ontstaan na een fusie tussen Pakhuismeesteren en Blauwhoed. Pakhoed kennen we vandaag de dag als het aan de AEX-genoteerde Vopak, ontstaan na de fusie met Van Ommeren.

Mathijs Oosterhuis is afgestudeerd in Finance aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2009 is hij ondernemer en vanaf 2013 werkzaam als Finance professional. Voorheen als Controller bij het oer-Hollandsche bedrijf KPN en tegenwoordig als Deals Consultant bij PwC. Hij is hoofdredacteur van Economisch Oogpunt, waar deze recensie eerder verscheen.

Over Mathijs Oosterhuis
Mathijs Oosterhuis is afgestudeerd in Finance aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2009 is hij ondernemer en vanaf 2013 werkzaam als Finance professional. Voorheen als Controller bij het oer-Hollandsche bedrijf KPN en tegenwoordig als Deals Consultant bij PwC. Mathijs heeft zeer uiteenlopende interesses welke qua schrijven uitgaan naar onderwerpen waar finance en economie snijden met sociologie en psychologie. Te denken valt aan de bonussen bij voetbalclubs, de psychologie achter investeren en de invloed van reclame op koopgedrag.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden