Substance en de Nederlandse houdstervennootschap
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789013127591Samenvatting
De in 'Substance en de Nederlandse houdstervennootschap' opgenomen beschouwingen zijn de al niet uit nader uitgewerkte bijdragen aan de op 7 november 2013 door het Zuidas Instituut voor Financieel recht en Ondernemingsrecht (ZIFO) georganiseerde debatmiddag over de substance-eisen die worden gesteld aan in Nederland gevestigde tussenhoudster- en tophoudstervennootschappen.
De politieke en maatschappelijke discussie van de afgelopen jaren - in Nederland en diverse andere landen, maar ook binnen de Europese Unie, de G20 en de OESO - over het gebruik van ‘brievenbusmaatschappijen’ vormde aanleiding tot de debatmiddag. In de discussie speelt de substance van dergelijke maatschappijen een belangrijke rol - en dan met name het (vermeende) gebrek aan substance. Maar welke substance-eisen worden er eigenlijk gesteld?
De thematiek wordt belicht vanuit verschillende perspectieven: de Nederlandse wetgeving, de door Nederland gesloten belastingverdragen en het Europese recht. Om de Nederlandse praktijk te spiegelen aan die van de Duitse Bondsrepubliek wordt tevens ingegaan op de substance-eisen die in Duitsland worden gesteld bij de toepassing van anti-misbruikwetgeving. Ook het morele vraagstuk rond het gebruik van Nederlandse (tussen)houdstervennootschappen komt aan de orde.
De gebundelde bijdragen bevatten een interessant overzicht van de verschillende aspecten, zijn van belang bij de verdere wetenschappelijke beschouwing van de substance-problematiek en zijn interessant voor de fiscale praktijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Introductie
mr. J. Gooijer
Substance en houdstervennootschappen: inleiding
Prof. mr. J.W. Bellingwout
De vennootschapsrechtelijke lichtheid van het bestaan
Prof. mr. A.F. Verdam
Vestiging van (tussen) houdstervennootschappen in Nederland:
substancevoorwaarden in belastingverdragen?
mr. J. Gooijer
1. Inleiding
2. Substance en art. 4, lid 1, OESO-MV
3. Substance en art. 4, lid 3, OESO-MV
3.1. Substance en de ‘werkelijke leiding’
3.2. Effective management in het Commentaar OESO-MV
3.3. Een andere benadering bij een one-tier board?
3.4. Conclusies
4. Enige theoretische bespiegelingen bij de vestigingplaats van vennootschappen
4.1. Belastingsoevereiniteit en territorialiteit
4.2. Nexus van vennootschappen met een territoir
5. Voorgestelde en reeds genomen maatregelen
5.1. Het probleem van mobiel bestuur
5.2. Het tegengaan van treaty shopping
5.2.1. Antimisbruikbepalingen met een ‘main purpose’ test
5.2.2. ‘Limitation on Benefits’ bepalingen
6. Evaluatie
Substance voor houdstervennootschappen: de rulingpraktijk
mr. E.B. van der Stok
1. Inleiding
2. Nederlands wettelijk kader
2.1. Algemeen
2.2. Vestigingsplaats
3. Belang substance
3.1. Algemeen
3.2. Rulingbeleid
3.3. Spontane uitwisseling van informatie
3.4. Bronlanden
3.5. Reputatie
4. Conclusies
Tussenhoudsters van internationale concerns en het Nederlandse
verdragennetwerk
mr. F. van Horzen
1. Treaty shoppen is een recht
2. Contraire stellingen
3. Conclusie
Substance and the German anti-treaty shopping rules
Claus Jochimsen and Eric Schiffer
1. Introduction
2. Section 50d paragraph 3 German Income Tax Act (2007)
3. Revised 50d-3 ITA per 1-1-2012
3.1. Personal entitlement for relief: Look through approach
3.2. Functional entitlement: Gross income test and own business activities
3.2.1. Active income
3.3. Listed companies/Investment companies
3.4. Procedural and de minimis rules
4. EU Law
5. Summary
Vestiging en substance vanuit EU-rechtelijk perspectief
Prof. mr. F.P.G. Pötgens en mr. M.J.E. Straathof
1. Inleiding
2. Personele reikwijdte van de vrijheid van vestiging
3. Materiële reikwijdte van de vrijheid van vestiging
3.1. Criteria voor de vrijheid van vestiging
3.2. Geen activiteiten vereist in lidstaat van oorsprong
3.3. Oprichting en beheer van ondernemingen
4. Misbruikbestrijding
5. Conclusie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan