OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 881 van 19.482 resultaten
    nieuws
    6 oktober 2008
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    ‘Er is een groot verschil tussen zinnige en zuinige dienstverlening. De zuinigheid staat tegenwoordig voorop, in financieel opzicht, maar ook qua maatschappelijke waardering. Die volgorde moeten we omkeren.’ Zo besloot hoogleraar Maatschappelijke Bestuurskunde Gabriël van den Brink de werkconferentie over ‘Publieke Beroepstrots’ die op 1 oktober j.l. in Den Haag werd gehouden.
    interview
    Organisatiekunde
    6 oktober 2008
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Wát een vooringenomen kwast. Wát een bralaap-met-oogkleppen-op. Bij anderen herkennen we de patronen moeiteloos. De eerste indruk telt, dus een oordeel is makkelijk geveld. Maar als het over onszelf gaat, gaat die patroonherkenning opeens een stuk minder makkelijk.
    column
    3 oktober 2008
    Michel Hoetmer
    1-2 minuten leestijd
    Toegegeven, na al het nieuws over de rampspoed op de financiële markten is dit nieuwsfeit vergelijkbaar met een mug die in ergens in de Sahara door een bedoeïen wordt doodgemept. Maar toch kreeg het heel wat aandacht. Waar ik het over heb? Die arme Frits Spits die zo vreselijk onheus is bejegend door publiekslieveling Matthijs van Nieuwkerk.
    recensie
    Marketing
    3 oktober 2008
    John Daamen
    4-5 minuten leestijd
    Wie wil dat nu niet, hogere prijzen en meer winst! In 'Een hogere prijs is pure winst' stimuleert Jos Burgers ons om met dit principe aan de slag te gaan. Is het inderdaad zo eenvoudig als de titel doet vermoeden, of komt er meer bij kijken? Er is in ieder geval lef nodig om de vele do's in praktijk te brengen. O ja, houdt u er alvast maar rekening mee, u dient ook een aantal zaken af te leren.
    recensie
    Leiderschap
    3 oktober 2008
    Friso van Abbema
    4-5 minuten leestijd
    'Organizational culture and leadership' van Edgar H. Schein is als 'third edition' in 2004 uitgebracht. Dit klassieke werk beschrijft de veelvormigheid van het fenomeen dat we cultuur noemen. Het betoog van Schein is dat de cultuur en leiderschap van een organisatie twee zijden van dezelfde medaille zijn. Hij benoemt als kerntaak van leiders dat ze de cultuur van hun organisatie begrijpen, benutten en zo nodig veranderen.
    nieuws
    Strategisch management
    3 oktober 2008
    Hans van der Klis
    1-2 minuten leestijd
    Het innovatieplatform heeft stevige ambities. Premier Jan-Peter Balkenende maakte bekend dat Nederland op dit moment ergens tussen de tiende en twaalfde plaats schommelt op de lijst van meest innoverende economieën, maar dat een plaats bij de beste vijf tot de mogelijkheden behoort. Voormalig secretaris Frans Nauta van het Innovatieplatform is somberder: over drie weken verschijnt van zijn hand een boek, Het innovatieplatform, dat in het teken staat van ‘gesmoord enthousiasme, gemiste kansen, poldercultuur en innoveren in het centrum van de macht’.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 oktober 2008
    Ilja Jacobs
    2-3 minuten leestijd
    'PresentatieZen' is een boek dat niet gemaakt is om te beschrijven in woorden. Het boek van Garr Reynolds overtuigt u van een nieuwe manier van presenteren door voorbeelden te laten zien van hoe het anders kan. Geen PowerPoints vol met dotjes tekst, maar een verhaal ondersteund door beeldmateriaal. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 oktober 2008
    Peter Vermeulen
    Uitblinken in uw vakgebied én meer plezier in uw leven? Jan Maas en Roger Leenders bieden in 'Persoonlijk excelleren' hulpmiddelen om een heldere visie voor uw loopbaanplanning op te stellen. Maar ook om duidelijke keuzen te maken wanneer zaken in uw loopbaanplanning anders lopen. Zij begeleiden u vervolgens om koers te zetten naar een excellente levensinvulling.
    recensie
    Verandermanagement
    2 oktober 2008
    Rob Hartgers
    3-4 minuten leestijd
    Zonder urgentie komen succesvolle veranderingen niet van de grond, betoogt John Kotter. In zijn nieuwe boek waarschuwt hij voor zelfgenoegzaamheid en ‘NeeNees’, de vijanden van urgentie.
    achtergrond
    Economie
    2 oktober 2008
    Steven de Jong
    7-10 minuten leestijd
    Kapitalisme heeft het communisme overwonnen. De vrije markt kon het zonder sturende staat. Maar net als de ijsberen op de Noordpool heeft elk model een natuurlijke vijand nodig. Anders vreet het zichzelf op.
    recensie
    Algemeen management
    30 september 2008
    Pierre Pieterse
    7-10 minuten leestijd
    In 2004 werd het boek De emotiemarkt uitgeroepen tot managementboek van het jaar. En dat maakt een boek al bijna tot een ‘klassieker’. In dit boek beschrijft journalist Suzanne Piët de huidige en volgende fase van de beleveniseconomie, volgend op de fun-industrie. Haar voorspellingen gaan bijvoorbeeld over het belang van emoties en het idee van de maakbaarheid van het menselijk geluk; over trends op het gebied van marketing; over de groeiende beeldcultuur en ons besef van goed en kwaad; over het verlangen naar echtheid; en over de noodzaak van zin maken en zin geven. Even terugkijken in de glazen bol.
    recensie
    Algemeen management
    30 september 2008
    John Daamen
    Martin Simon maakt ons in 'Spiegelen met de top' deelgenoot van zijn inzichten en van de ervaringen die hij als strategisch managementadviseur opdeed tijdens het spiegelen met de top. Simon promoveerde in 1989 op een, zoals hij aangeeft, nieuwe managementvisie. In de kern blijkt dit boek te gaan om het maken van een beperkt aantal strategische maar wel cruciale keuzes voor organisaties, zowel profit als non-profit. Dit blijkt in de praktijk lastiger dan het klinkt en wellicht dat hier het adagium geldt: doe niet zo moeilijk, hou het zo eenvoudig mogelijk!
    recensie
    Internet en social media
    30 september 2008
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Hoe veranderen digitale netwerken onze contacten, samenwerking en organisaties? Een antwoord op deze vraag is de belofte die 'Iedereen' op de omslag doet. Wanneer een individu zijn netwerkcontacten raadpleegt en die raadplegen op hun beurt ook hun contact en zo verder, gaat het razendsnel. Je krijgt dan de combinatie van een olievlekwerking en een lopend vuurtje. Clay Shirky beschrijft niet alleen de techniek van het inzetten van digitale netwerken, maar ook de verrassende mogelijkheden ervan.
    recensie
    Non-profit
    30 september 2008
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    Minister Plasterk wist het wel, in een berucht interview uit juni 2007: ‘Weg met de managers!’ Zij zitten de echte beroepsbeoefenaren in het onderwijs, de zorg, de hulpverlening en bij de politie nodeloos in de weg, degraderen ze tot tweederangs uitvoerders, en beroven ze van hun vakmanschap en beroepseer. Zelf zouden ze onder druk van bedrijfsmatige bestuursmodellen en de quasi-marktwerking lijden aan ongebreidelde regelzucht en reorganisatiedwang, en ook nog eens veel te veel verdienen.
    nieuws
    Algemeen management
    30 september 2008
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    De wandelgangen weten al wie ‘Dé bank’ gaat overnemen van Fortis: Rijkman Groenink. De financiering is geen probleem, zijn afscheidsbonus is voldoende. Aldus de welingelichte bronnen Fokke & Sukke in het NRC. Inderdaad grappig omdat het zo treurig is. Is dit scenario ook zo grappig voor Jeroen Smit, auteur van het boek De prooi (over de deconfiture van ABN AMRO) dat 30 oktober verschijnt? De drukpers loopt zich warm, terwijl de apotheose zich aan het voltrekken is.
    achtergrond
    30 september 2008
    Joep Schrijvers
    4-6 minuten leestijd
    Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in Beijing, op weg naar Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
    interview
    Economie
    30 september 2008
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    'Economie is goed voor het milieu' luidt de op het eerste gezicht provocerende ondertitel van het nieuwe boek van de econoom en journalist Ed Lof, Groei en bloei. Lof wil de religieuze component uit het milieudebat halen: ‘Morele verontwaardiging heeft de neiging mensen blind te maken voor rationele afwegingen’, zegt hij.
    recensie
    Non-profit
    29 september 2008
    Teun van Aken
    Klimaatverandering, vetzucht en dichtslibbende wegen. Hierover gaat de publicatie 'Maatschappelijke innovatie experimenten', die staat onder redactie van Emma van Sandick en Rob Weterings, beide werkzaam bij TNO. Op basis van een uitvoerige beschrijving van een viertal experimenten schetst het boek de contouren van de aanpak die nodig is om maatschappelijke innovatie experimenten te verwezenlijken. Boeiende literatuur met belangwekkende aanbevelingen.
    recensie
    Algemeen management
    29 september 2008
    Daniëlle de Jonge
    2-3 minuten leestijd
    Coachen is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Managers coachen hun medewerkers voor hun persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van de bedrijfsresultaten. Een goede zaak, hoewel de kwaliteit van coaching nog wel eens wat te wensen overlaat, zo blijkt in de praktijk. Tal van boeken zijn verschenen over dit boeiende onderwerp. Het 'HOE-boek voor de coach' van Joost Crasborn en Ellis Buis is een buitengewoon goede aanvulling hierop. Praktijkgerichter dan dit boek is haast niet meer mogelijk. Een bron van inspiratie die aanzet om er direct mee aan de slag te gaan.
    recensie
    Marketing
    29 september 2008
    Eric van Arendonk
    Marketing heeft een brede scoop; veel ontwikkelingen in de wereld hebben invloed op het marketingvak. Wat is nu werkelijk belangrijk en wat is minder relevant? Hoewel dit voor iedere marketeer natuurlijk anders is, heeft nagenoeg iedere marketeer met enkele grote ontwikkelingen te maken. NIMA heeft drie ontwikkelingen verheven tot extra aandachtpunten en deze verwoord in een zogenaamde 'NIMA Marketingagenda'.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden