Volgend jaar, 2009, wordt een ‘actiejaar’ voor Het innovatieplatform dat uiteenlopende ambities heeft geformuleerd, zo maakte de minister-president deze week bekend. Tot de doelstellingen behoren plannen als duizend nieuwe promovendi op te leiden, vijftig grote internationale ondernemingen naar Nederland te halen en te focussen op zes kerncompetenties van ons land, te weten: flowers & food, high-tech systemen materialen, water, creatieve industrie, chemie en pensioenen en sociale verzekeringen. En ook kreten als ‘Nederland kenniseconomie’ en ‘kwalitatief hoogwaardig onderwijs’ kwamen natuurlijk weer voorbij. Loffelijke doelstellingen, onderschreven door 'toppers' uit het bedrijfsleven zoals Ad Scheepsbouwer van KPN en Feike Sijbesma, bestuursvoorzitter van DSM.
Wanneer Nederland zijn positie in de top vijf moet opeisen, liet de eerste minister in het midden. De landen om ons heen zitten ook niet stil, erkende hij. Maar er staan wel een aantal concrete maatregelen op stapel. Accountantskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC) gaat zijn medewerking verlenen aan de zogenaamde ‘groeiversneller’, een programma waarmee Nederlandse bedrijven met veel potentie kunnen doorgroeien. Op dit moment blijven veel bedrijven hangen op een omvang van 20 tot 25 werknemers. PwC moet hen helpen hun potentie volledig te benutten.
Een andere concrete toezegging is dat de fileproblematiek aangepakt gaat worden. Als Nederland daadwerkelijk vijftig grote internationale ondernemingen wil aantrekken – gesproken wordt van ondernemingen uit de Fortune-500, vooral uit Azië - zal de bereikbaarheid verbeterd moeten worden.
Of het Innovatieplatform zijn belofte kan inlossen, zal volgend jaar blijken. Maar niet iedereen is even gevoelig voor de peptalk van de 'captains of industry' die hebben plaatsgenomen in Balkenendes denktank. Over enkele weken verschijnt bij Academic Service het boek Het innovatieplatform van de voormalig secretaris van dat platform, Frans Nauta, die als voorzitter van de stichting Nederland Kennisland door Balkenende persoonlijk werd gevraagd om op te treden als secretaris. Dat was de start van een tumultueuze periode, die Nauta achteraf kenschetst als ‘niet leuk, maar wel leerzaam’. Zijn boek is ‘een spannend en bij wijlen verbijsterend’ verslag van deze periode, die in het teken stond van ‘gesmoord enthousiasme, gemiste kansen, poldercultuur en innoveren in het centrum van de macht’.
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.