OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 5 van 97 resultaten
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 mei 2009
Michel Hoetmer
In 'Manipuleren kun je leren' laat Frank van Marwijk zien hoe u de wereld naar uw hand zet. U krijgt door talloze praktische tips een duidelijk antwoord op de vraag hoe u controle over uzelf en anderen verkrijgt. De titel is een zet waaraan je de hand van de meester herkent. Het roept de automatische reactie op 'hierover wil ik meer weten!' Precies volgens het thema van het boek. De oplagecijfers zijn er het levende bewijs van. Het boek is eind 2008 in handel terechtgekomen en beleeft nu al zijn vijfde druk. Een geweldig succes. Mensen hebben kennelijk een sterke hang naar meer invloed.
recensie
Marketing
15 mei 2009
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
In 'Nieuwsgierigheid' buigt Roland van der Vorst zich over de vraag waarom in het ene geval onze nieuwsgierigheid wordt geprikkeld en andere zaken ons Siberisch koud laten. Het is een interessante vraag, zeker als je zelf actief bent in de commercie zoals ik. Hoe kan ik de nieuwsgierigheid van mijn potentiële klanten prikkelen en vasthouden? Het boek geeft een gedegen antwoord op alle vragen over de kunst van het verleiden.
recensie
Reclame en verkoop
8 mei 2009
Michel Hoetmer
Bent u op zoek naar nieuwe wetenschappelijke inzichten over ons koopgedrag? Dan belooft het boek 'Koop mij' van Martin Lindstrom u nieuwe en verrassende antwoorden te geven op talloze prangende vragen. Aan de hand van een potpourri van voorbeelden leidt de auteur u door het sprookjeslandschap van de nieuwste loot aan de tak van de marketingwetenschappen: neuromarketing. De vraag is natuurlijk of de auteur zijn belofte waarmaakt. De ondertitel 'Waarheid en leugens over ons kopgedrag' suggereert dat u tot noch toe op het verkeerde been bent gezet. Lindstrom beweert vrijwel letterlijk dat met zijn onderzoek de wetenschap haar intrede doet in de marketing. Dat is nogal een boude bewering.
recensie
Marketing
24 april 2009
Michel Hoetmer
Jos Burgers is een verhalenverteller pur sang. Daarnaast is hij een van de bekendste Nederlandse auteurs op het gebied van relatiemarketing. De keuze van Burgers om zijn kennis over klantgerichtheid met zijn lezers te delen in de vorm van een managementroman kon dus niet uitblijven. Burgers vertelt zelf dat hij jarenlang op het idee heeft zitten broeden. 'Hondenbrokken', een verhaal over een dierenspeciaalzaak, is hiervan het geslaagde resultaat.
column
20 april 2009
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
Verkopers staan er om bekend dat ze liegen en bedriegen om orders binnen te halen. Ooit zag ik een onderzoek naar het aanzien van diverse beroepen. Het zal u niet verwonderen: verkopers delen de laatste plaatsen, samen met politici en advocaten. De argeloze klant (kiezer) is het ongelukkige slachtoffer van deze boevenbende. Dat is zo’n beetje het algemene beeld. Maar is die klant wel zo’n argeloze goedzak?
column
16 maart 2009
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Wat hebben verkooptrainers toch een mooi beroep. De training zat er op en ik hing samen met de salesmanager aan de bar. Wie sluit zijn werkdagen af met gezellig barhangen? De salesmanager was een echte rouwdouwer, zoals je die wel vaker tegenkomt. Wat mij bezielde weet ik niet, misschien was het pilsje wat ik zojuist achterover had geslagen de boosdoener. Ik vroeg hem op serieuze toon: "Ruimen jullie de komende weken extra tijd in om een beetje te oefenen?" Hij keek me met een blik vol onbegrip aan en flapte er zonder nadenken uit: "Ze moeten niet lullen maar doen! De tijd voor gezwam in de ruimte is voorbij. Wij moeten onze targets halen!" Het leek me verstandig de sfeer niet verder te verpesten. Dus gaf ik nog een rondje aan de uitgelaten kudde verkopers. Daarna namen wij afscheid van elkaar. Nooit meer iets gehoord van deze club.
column
2 februari 2009
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
Als u het tv-programma Topverkopers hebt gezien, dan bent u weer eens getrakteerd op alle vooroordelen die over verkopers de ronde doen. Deze ‘topverkopers’ leuteren er lustig op los. Als het daar bij bleef zou je er vrede mee kunnen hebben. Helaas halen ze ook aan de lopende band rotstreken uit. Ze bedonderen klanten en proberen elkaar een hak te zetten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 januari 2009
Michel Hoetmer
De managementroman is tegenwoordig populair. Het schijnt dat mensen geen ingewikkelde boeken meer willen lezen. De auteur zou daarmee een te groot beroep doen het denkvermogen van de arme lezer. Denken vreet energie. Daarom kiest menig auteur voor de weg van de minste weerstand. Hij verpakt zijn wijsheden in een parabel. Zo ook Bob Burg en John David Mann met 'De go-giver'.
recensie
Organisatiekunde
22 januari 2009
Michel Hoetmer
De moderne kantoortuinen worden bevolkt door grote groepen medewerkers die geestelijk ontslag hebben genomen. Ze zijn afgestompt door de eindeloze brei aan stroperige regeltjes en procedures. Elk initiatief is in de kiem gesmoord. Kan dat niet anders? De auteur van het boek 'De kracht van mensen', Roland Hameeteman, dacht van wel. Samen met zijn zakenpartner Rutger Stekelenburg richtte hij in 1991 het bedrijf E-office op. Het was een bedrijf zonder regeltjes, procedures, haantjesgedrag of hiërarchie. Een bedrijf waar kennis wordt gedeeld in plaats van afgeschermd.
recensie
Reclame en verkoop
20 januari 2009
Michel Hoetmer
De titel van het boek 'Verkoopkunst' door Wim Aalbers belooft heel wat. De achterflap wekt de indruk dat de lezer een bijzonder boek in handen heeft. Het beschrijft hoe topverkopers meer en beter verkopen. Het is een verzameling observaties uit de verkooppraktijk. Hoe uitblinkers zich moeten gedragen. De auteur heeft geput uit zijn praktijk als manager, trainer en coach. Het wekt hooggespannen verwachtingen.
column
Algemeen management
19 december 2008
Michel Hoetmer
4-5 minuten leestijd
Wat denkt u? Zou Wouter Bos tot politicus van het jaar zijn verkozen zonder de kredietcrisis? Zelf vermoed ik van niet. De carrière van Wouter zat een beetje in het slop. Aanvankelijk schitterde de ster van de welbespraakte politicus. Maar de klad kwam in zijn carrière. Hij maakte enkele kardinale fouten en toen hij tot overmaat van ramp door zijn opponent Balkenende werd beschuldigd van leugens, leek zijn lot bezegeld. Hij kreeg het lid op de neus van het kiezersvolk.
column
1 december 2008
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Mensen die me persoonlijk kennen, vinden me een aardige jongen. Een vrolijk en gezellig babbelend typ. Zelf denk ik wat genuanceerder over mijn karakter. Zodra ik mijzelf bijvoorbeeld op het zadel van mijn racefiets hijs en de dreven in en rond de Haarlemmermeer verken, gedraag ik me soms als een ploert. Berg je maar wanneer je me dwarszit, dan krijg je enkele krachttermen naar je hoofd. Handtastelijkheden zijn tot op heden uitgebleven. Maar wat niet is, kan nog komen. Houd de kranten maar in de gaten. Als u een kop leest ‘Geflipte verkooptrainer slaat achteloze voorbijganger met fietspomp’, dan weet u hoe laat het is.
column
19 november 2008
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Hebtu zich ook wel eens afgevraagd hoe u uw verkoopteam kunt helpen sneller en gemakkelijker te verkopen? Is het noodzakelijk om verkopers naar een training te sturen? Het kan wel. Maar het is de vraag of dat werkt. Helaas zijn veel trainingen een flop. Maar liefst tachtig procent van de trainingen mislukt.
column
29 oktober 2008
Michel Hoetmer
4-5 minuten leestijd
Als je voor een groep met mensen gaat staan om je boodschap te verkondigen, dan kan het bijna niet anders dat je in de veronderstelling verkeert op een bepaald gebied de wijsheid in pacht te hebben. Het valt me telkens weer op in discussies met collega trainers. Pas nog ontmoette ik iemand die in een soort van optimistische roes verklaarde dat ze iedereen op haar vakgebied kon helpen. En dat bij haar de resultaten blijvend waren. Zelf ben ik daarvan minder zeker. Integendeel, ik vermoed dat veel van mijn trainingen – ondanks alle goede bedoelingen – weinig zoden aan de dijk zetten. Waarom ontkennen sommige trainers zo hardnekkig de realiteit van alle dag? De realiteit is namelijk dat tachtig procent van alle trainingen verspilling van tijd, moeite en geld is.
column
22 oktober 2008
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Is het verstandig om naar uw klanten te luisteren? Op het eerste gezicht natuurlijk wel. Het is een vertrouwd concept: luister naar je klanten en geef ze wat ze willen hebben. Het lijkt een logische redenering waar je geen speld tussen kunt krijgen. Maar stel nou eens dat de uitvinders van de faxmachine naar hun klanten hadden geluisterd, dan zou die er waarschijnlijk nooit zijn geweest. Ten eerste betwijfel ik of er veel mensen dachten ‘goh wat zou het toch leuk zijn wanneer ik een plaatje of een tekstje via mijn telefoonlijn naar iemand anders kon versturen’. Bij zoiets staan de meeste mensen niet stil.
column
3 oktober 2008
Michel Hoetmer
1-2 minuten leestijd
Toegegeven, na al het nieuws over de rampspoed op de financiële markten is dit nieuwsfeit vergelijkbaar met een mug die in ergens in de Sahara door een bedoeïen wordt doodgemept. Maar toch kreeg het heel wat aandacht. Waar ik het over heb? Die arme Frits Spits die zo vreselijk onheus is bejegend door publiekslieveling Matthijs van Nieuwkerk.
column
Persoonlijke effectiviteit
18 september 2008
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
Oeps. Dat was even schrikken! Ik dacht altijd van mezelf dat ik een weldenkend mens was. U kent ze wel, van die typetjes die heel bewust bezig zijn met hun werk. Dat beeld ligt aan gruzelementen na het lezen van het boek Het slimme onbewuste van Ap Dijksterhuis.