OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 202 van 19.454 resultaten
recensie
Coaching en trainen
6 mei 2021
Liesbeth Tettero
2-3 minuten leestijd
Hoe kun je als coach of therapeut goed omgaan met de kwetsbare kanten van je cliënten én van jezelf? Hoe geef je er aandacht aan, hoe ga je om met weerstand als die aandacht te griezelig is, hoe leer je jezelf en anderen om ermee om te gaan?
podcast
Algemeen management
6 mei 2021
Leen Schaap
'Het is tijd dat de schellen ons van de ogen vallen en we van onze ambtenaren eisen dat ze zich gedragen zoals we dat verwachten van de mensen die zij dienen.' Deze oproep doet Leen Schaap in zijn recente boek Brand in Amsterdam. Met dit boek zet hij het raam voor ons burgers open om binnen te kijken bij de brandweerorganisatie. Juist ook naar de donkere kant.
nieuws
Algemeen management
6 mei 2021
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Zojuist de is de mei editie van Management Summaries verschenen. Met de volgende vier samenvattingen: S.L.I.M. managen van AI in de praktijk van Lauren Waardenburg, Marleen Huysman & Marlous Achterberg, Act Human van Karel Demeester, Sarah Steenhaut & Jan Callebaut, Cultuur doe je zelf! van Marcella Bremer, Storing van Oliver Sibony.
recensie
Verandermanagement
6 mei 2021
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
De functie van frictie is een knap geschreven boek waarin Annemarie Mars je laat nadenken over de meest bekende begrippen uit de veranderkunde. Op basis van een eigen model over frictie biedt ze de lezer daarnaast inzicht in interactiepatronen. Een verrassend fris, goed geschreven en origineel boek.
interview
Leiderschap
6 mei 2021
Pierre Spaninks
7-10 minuten leestijd
Integriteit is de heilige graal van leiderschap, en cruciaal bij het opbouwen en behouden van een sterke reputatie. Voldoen aan wet- en regelgeving is niet meer genoeg. Minstens zo belangrijk is het om tegemoet te komen aan de verwachtingen van interne én externe stakeholders. Een gesprek daarover met Frank Peters, expert in reputatiemanagement en crisiscommunicatie.
recensie
Algemeen management
5 mei 2021
Henrie Henselmans
3-4 minuten leestijd
Wat is een goede bestuurder? Iemand die resultaten boekt, die verbindend is - om maar even aan te sluiten bij de mode-, of iemand die fatsoenlijk is? Het laatste komt nog het meest overeen met de strekking van De Goede Bestuurder. Pieter Wijnsma vraagt zich af wat iemand tot een goede bestuurder maakt in de morele zin van het woord.
recensie
Organisatiekunde
5 mei 2021
Antoine Drijdijk
4-5 minuten leestijd
Marcella Bremer geeft met het boek Cultuur doe je zelf! een praktische handleiding doordrenkt met wetenschappelijke referenties, om je bedrijfscultuur in eigen hand te nemen.
preview
Internet en social media
5 mei 2021
Corinne Keijzer
4-6 minuten leestijd
Meer succes met LinkedIn! is geschikt voor beginners en gevorderden, en voor iedere professional een aanrader. Behalve dat je je profiel doorloopt en tips krijgt om jezelf vindbaar en zichtbaar te maken met behulp van de juiste content, word je ook meegenomen in de wereld van social selling.
interview
Leiderschap
5 mei 2021
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Managers die echt resultaten willen boeken dienen geen feedback, maar feedforward te geven, suggereren bedrijfscoaches Muriel Schrikkema en Marco Schreurs in Feedforward in leiderschap. Dat is een manier om aan verbetering te werken in het licht van wat al goed gaat. ‘Het woord en is effectiever dan maar.’
preview
Marketing
4 mei 2021
Constant Berkhout
3-4 minuten leestijd
Ruim 30 jaar geleden veranderde het concept categorie-management de traditionele manier van inkopen. Instrumenten die toen ontstonden, zoals het categorie-rolmodel en de originele principes zoals beslissingen op basis van data, zijn nog steeds relevant.
recensie
4 mei 2021
Peter Streefkerk
4-5 minuten leestijd
Zeg eens eerlijk. Kijk jij als auteur weleens kritisch naar de teksten van je eigen beleids-, advies of andere vakinhoudelijke documenten? Om heel eerlijk te zijn, ik niet altijd. Omdat de waan van de dag vaak regeert als je documenten ter besluitvorming of publicatie moet inleveren.
recensie
Algemeen management
4 mei 2021
Henk Jan Kamsteeg
3-4 minuten leestijd
Fiftyfifty is een gepassioneerd betoog van Robert Vos voor meer vrouwen in de top van het bedrijfsleven. Niet een kwestie van kunnen, maar van willen. De auteur biedt een praktisch stappenplan.
nieuws
IT-management / ICT
4 mei 2021
Jeroen Ansink
4-5 minuten leestijd
Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? 'Onze man in de VS' Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.
preview
Algemeen management
3 mei 2021
Mathias Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Het was ergens midden februari 2006 toen ik in kranten en op websites op zoek was naar vacatures. Ik had er net mijn eerste job op zitten in een uitgeverij van stripverhalen, maar door financiële perikelen daar had ik er net mijn ontslag gegeven.
recensie
Internet en social media
3 mei 2021
Geert Vandamme
2-4 minuten leestijd
Boeiend is een geschikt woord om de inhoud van Effectief thuiswerken en vergaderen te omschrijven. Mocht ik een mindmap rond beide thema's opstellen dan kan ik na het doorlezen van dit boek zeker stellen dat mijn kennis zowel breder als dieper is geworden.
preview
Algemeen management
3 mei 2021
Martine Veeger
2-3 minuten leestijd
Veel organisaties draaien enkel en alleen op de kracht van de leidinggevende. In Superkrachten laat ik je zien hoe je dat kunt veranderen en hoe je eigenaarschap bij je medewerkers creëert. En - niet onbelangrijk - hoe je voorkomt dat het succes van de organisatie afhankelijk is van jou. Een preview.
recensie
Ondernemen
3 mei 2021
Sylvie van der Haar
3-4 minuten leestijd
Waarom gaat bij sommige klanten alles als vanzelf, en loopt het bij anderen enorm moeizaam en stroperig? Volgens Martijn Meima, schrijver van het boek Moeiteloos ondernemen heeft dat alles te maken met de ‘onderstroom' van bedrijven.
column
Algemeen management
3 mei 2021
Juri Hoedemakers
1-2 minuten leestijd
Het was de hofnar die vroeger de koning een spiegel voorhield om hem op het rechte pad te houden. Hoe vergrootte hij het reflectieve vermogen van de koning? En wat kunnen wij daar in deze moderne tijd van leren?
interview
Leiderschap
3 mei 2021
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Leiderschap in organisaties gaat altijd gepaard met pijn in de vorm van reorganisaties, ontslag en demoties. Toch vinden veel managers het lastig om effectief met pijn om te gaan. Best begrijpelijk, want ze opereren in een omgeving die wordt beïnvloed door een gelukseconomie waarin we pijn wegfilteren. Helaas ondermijnt slecht pijnmanagement de besluitvaardigheid en de veranderkracht van een organisatie. In De verfrissende smaak van zure appels legt Mathilde Maas Kuper uit dat pijn een belangrijke sleutel is om gedrag te begrijpen en te sturen. Managers die effectief zijn in pijnmanagement nemen daarom betere besluiten en weten vlotter en met minder weerstand veranderingen door te voeren.
recensie
Organisatiekunde
30 april 2021
Henny Portman
1-2 minuten leestijd
De auteurs Jan Wijnand Hoek, Mariël Koopmans en Marc Nieuwland maken de titel van Kennismaken met Lean helemaal waar. Het is een compact en vlot leesbaar boekje waarmee een goed beeld te vormen is van Lean.