U gebruikt op een dag bijvoorbeeld Twitter, Facebook, een RSS feed, en andere online diensten bezoekt u via de iPhone of uw iPad apps. U heeft dan geen moment op het wereldwijde web gesurft. Apps hebben langzaam de regie over het wereldwijde en open web overgenomen. Moeten we als marketeers uiteindelijk wel of juist niet blij zijn met de populariteit van deze ‘bijzondere gebruiksomgevingen’?
Voor marketeers neemt in ieder geval het belang toe om apps (mede) te ontwikkelen of via apps ontsloten te worden. De toepassingen vervullen immers in toenemende mate een portalfunctie en publiek dat niet via deze ‘entree’ naar het merk wordt geleid, kan wel eens volledig gemist worden. Daar de vroege belofte van het open web er een was van vrije toegang tot alles, verschijnen nu dus overal van dit soort toegangspoortjes. En voor deze poortjes staan poortwachters, die uiteraard hun tol heffen: de advertentiekosten, ontwikkelfees of percentages van gerealiseerde verkopen vliegen de marketeer om de oren. Dit gaat echter ook via de long-tail methode en dus met minibedragen, maar wel in maxivolume! Uiteindelijk kan dat best kostbaar zijn.
Daarbij hanteren verschillende aanbieders ook verschillende platforms om apps op te ontwikkelen, omdat men onderling in hevige concurrentie is. Een mooi voorbeeld zijn de platforms van Blackberry, Nokia en de iPhone, die allen een eigen app-development vragen. Een bedrijf dat klanten in de breedte wil bereiken moet bijna wel op alle paarden wedden en zal dus veel moeten inzetten om relatief weinig terug te verdienen.
De marketeer krijgt daar wel wat voor terug. Vaak bieden de apps een strakker geregisseerde omgeving, die zonder veel afleidingen en zijstappen weer het merk en de beleving centraal stelt. Maar er zijn ook nadelen daaraan. Een app is namelijk geen toegankelijke HTML wereld die voor iedere zoekmachine te browsen is. We hebben hier te maken met bound reality, waarin we niet zien wat we niet zien. De macht ligt bij het ontwikkelplatform en de app-bouwer. Het is dus lang niet zeker dat iedereen binnen zo’n app-omgeving een gelijke kans heeft om publiek naar zich toe te trekken, door gevonden en geraadpleegd te worden. Op een open web is de juiste en volledige ontsluiting van informatie controleerbaar en binnen een app eigenlijk niet.
Natuurlijk hoeven marketeers dankzij de populaire apps even niet meer in de open zee van het Internet te vissen, maar vinden zij een grote school vissen in een veel beperktere omgeving. Maar wie haalt straks eigenlijk het net op? Net zoals retailers in de fysieke wereld de ‘access to the customer’ controleren en deze macht omzetten in prijsdruk, zijn straks de app-aanbieders en faciliterende platforms de lachende derde tussen leverancier en afnemer.
Over Rob Beltman
Rob Beltman is al meer dan vijftien jaar actief in het marketingvak, als adviseur, begeleider, docent en onderzoeker. Hij heeft inmiddels honderden organisaties begeleid bij marketingvraagstukken. Rob is medeoprichter van H3ROES, een coo?peratie van professionals uit diverse disciplines, die samenwerken om Nederland klantgerichter te maken.