Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Wat bent u waard?

De IPO’s van social media bedrijven maken de tongen los. Is er sprake van een nieuwe bubble? Gaan beleggers straks weer nat als ze bereid zijn zo’n 500 keer de winst te betalen voor een aandeel LinkedIn?

Rob Beltman | 12 juli 2011 | 2-3 minuten leestijd

Of moeten we dit anders zien en zijn dit de eerste klompjes goud uit de onuitputtelijke mijn van sociale netwerken? Er valt best te beargumenteren dat als wij Shell waarderen voor de voorraden die zij onder de grond heeft zitten, we LinkedIn, Twitter of Skype ook mogen beoordelen op de bronnen die zij bezitten. Hoe onontgonnen die ook mogen zijn.

De waardering van die bronnen spreekt wel tot de verbeelding. We slaan dat netjes om naar een waardering per gebruiker. Dan bent u, als gemiddelde LinkedIn-gebruiker, zo’n 1000 dollar waard. Dat heeft niets te maken met de netto contante waarde van toekomstige betalingen die u aan LinkedIn gaat doen. Want u betaalt niet voor het gebruik van LinkedIn. Nu niet en nooit niet. Er is slechts een handjevol partijen, vaak headhunters, voor wie het premium alternatief van de sociale netwerksite interessant is. De rest gebruikt het gratis. Is de verwachting dat u en ik per hoofd op dit moment 1000 dollar waard zijn dan nergens op gebaseerd? Is het weggegooid geld van de belegger? Ik denk het niet.

Iemand anders zal die 1000 dollar gaan betalen aan LinkedIn. Waarschijnlijk heel wat bedrijven, trouwens. De data die LinkedIn heeft over ons allemaal is enorm waardevol. Het varieert van de migratiestromen op de arbeidsmarkt tot de netwerken binnen bedrijven en tussen bedrijven. Er is een ongelofelijke hoeveelheid ‘data te minen’, zonder daadwerkelijk op persoonsniveau de gebruikers individueel ‘in de aanbieding te doen’. De vraag is nog wat het zou gaan kosten om dergelijke datadiensten te ontwikkelen en ook echt te gaan aanbieden. Maar veel interessanter is nog hoe de bron van waardecreatie, de LinkedIn community, hier zelf op gaat reageren.

Want daar zit het verschil met Shell natuurlijk in. De bronnen van Shell zijn tastbaar, liggen ergens netjes te wachten tot ze opgehaald worden. De kans is nihil dat aardolie tegensputtert op het moment dat het, geraffineerd en wel, commercieel geëxploiteerd wordt. Bij social media bedrijven is dat zo zeker nog niet. Hoe kwetsbaar is LinkedIn als iedere gebruiker beseft dat hij 1000 dollar waard is en hier een graantje van mee wil pikken. Of zich in ieder geval niet wil laten lenen voor commerciële benutting van zijn eigen informatie. Hoe ver weg is dan het eerst volgende gratis platform waarop men een heenkomen zoekt? In de netwerkeconomie die van LinkedIn zo’n succes gemaakt heeft, kan een volksverhuizing dan ook snel plaatsvinden. Zeker de gebruikers met een sterke online reputatie en een grote invloed op het netwerk, zouden huurlingengedrag kunnen gaan vertonen. En voor je het weet ben je van een bedrijf dat niet door haar klanten betaald wordt ook nog eens een bedrijf geworden dat haar klanten moet betalen. Voorsorterend daarop hoop ik dat u allemaal gretig aan uw online reputatie werkt. Dat is niet alleen nu maar ook straks van onschatbare waarde!

Over Rob Beltman

Rob Beltman is al meer dan vijftien jaar actief in het marketingvak, als adviseur, begeleider, docent en onderzoeker. Hij heeft inmiddels honderden organisaties begeleid bij marketingvraagstukken. Rob is medeoprichter van H3ROES, een coo?peratie van professionals uit diverse disciplines, die samenwerken om Nederland klantgerichter te maken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden