Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Ons beloofde land

Het blijft maar doorgaan. De hoeveelheden slecht nieuws. Alsof we van geen ophouden weten. Tegenvallende economische groei. Oplopende werkeloosheid. Dalende huizenprijzen. All time low consumentenvertrouwen. Kommer en kwel dus. Niet zo vreemd dus dat iedereen blijft zitten waar die zit. En zich niet verroerd. Vooral met de hand op de knip. Want de angst regeert. En dat wordt bevestigd door betweterige journalisten in de sfeer van ‘het ergste moet nog komen’. Zo praten we elkaar steeds verder die donkere put in natuurlijk…

Dirk-Jan de Bruijn | 3 april 2013 | 1-2 minuten leestijd

Terwijl er zo veel kansen liggen te wachten. Aan de zonzijde van het spectrum natuurlijk. Maar die moet je dan wel plukken! En wat heb je daarvoor nodig? Simpel, slechts één ding: het verlangen naar dat beloofde land. Een concretisering van die stip op de horizon. Waar we over een jaar of vijf staan. Welke waarde we dan creëren en welke positie we dan hebben veroverd in het krachtenveld. En wat dat dan betekent voor ons talent. Hoe je hén dan kunt inspireren met dat vergezicht. Empoweren in goed Nederlands. Opdat zij daar - uiteraard met fonkelende ogen - dagelijks mee aan de slag gaan. En met plezier daar een bijdrage aan leveren. Want als je stuurt op trots, op waardering en erkenning, dan zul je zien dat de hoofdjes omhoog gaan en de ruggen weer gerecht worden. En dat mensen er gewoon weer zin in krijgen!

Niet zo vreemd dus dat managementgoeroes die er voor hebben doorgeleerd zeggen dat goede leiders handelaren in hoop zijn. In het creëren van dat verlangen. Want wie kent de beroemde uitspraak van Antoine de Saint-Exupéry niet: ‘Als je een schip wilt bouwen, trommel dan geen mensen bij elkaar om voor hout te zorgen, orders te geven en het werk te verdelen, maar roep in hen het verlangen wakker naar de uitgestrekte, eindeloze zee.’

Onbegrijpelijk dus dat onze eigen politici hier niet het initiatief in nemen. Om - uiteraard samen met sleutelpersonen uit de wereld van bijvoorbeeld bedrijfsleven, wetenschap en publieke domein - ons te schetsen hoe ons land in 2020 uitziet. Hoe stimulerend dat vergezicht kan zijn. Want een goede visie geeft niet alleen richting, het creëert door coördinatie van acties van veel verschillende mensen een soort van beweging. Waarbij je mensen ook kunt aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid. Zoals John F. Kennedy dat deed bij zijn aantreden in 1961: ‘And so, my fellow Americans: ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country.’

Waar wachten we nog op?

Over Dirk-Jan de Bruijn

Bedrijfseconoom Dirk-Jan de Bruijn is sinds 2004 actief in verschillende management- en directiefuncties binnen de Rijksdienst. Met een forse verandercomponent. Daarvoor was hij gedurende een twintigtal jaren actief als managementconsultant in het publieke domein verbonden aan Deloitte (en rechtvoorganger Bakkenist) en IBM. Hij heeft zich gespecialiseerd in netwerkleiderschap en systeeminnovatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden