Bijna tien jaar geleden tekende ze het levensverhaal van haar toen al erg oude vader en moeder op in De hemel bestaat niet: een prachtig en aangrijpend portret. Ze voerde daarvoor enkele jaren lang diepgaande gesprekken met haar vader, een autoritaire en streng gereformeerd opgevoede man die een mooie carrière had gemaakt en graag zag dat zijn levensgeschiedenis werd vastgelegd. Met haar moeder verliep de conversatie steeds moeizamer: zij wist inmiddels niet meer dat ze, na vele jaren huwelijk en een druk gezinsleven met zes kinderen, op latere leeftijd nog gescheiden was van haar man.
Afgelopen najaar verscheen Fresia's voor mevrouw Brak, het vervolg op De hemel bestaat niet, waarin ten slotte toch het onvermijdelijke einde komt. Juist in die allerlaatste fase komen de beide echtelieden weer in één (verzorgings)huis te wonen, waar ze allebei gelukkig van worden: vader omdat het gewoon zo hoort en die scheiding immers niet meer dan een gril van moeder is geweest, moeder omdat het leven in zijn geheel een mistige roes is geworden met in haar nabijheid een maar al te welkom bekend gezicht. En op elke trouwdag dat bosje fresia's. Want die zaten in het bruidsboeket.
Een heel persoonlijk relaas, maar vooral zo indrukwekkend omdat het een universeel en verdraaid herkenbaar beeld schetst van een generatie.
Over Marjan Maandag
Marjan Maandag is redacteur bij Managementboek.