Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Cybercorp

Het boek van James Martin past in het rijtje boeken over het transformeren van organisaties. Hij combineert klassiekers, als 'Built to Last', 'Managing for Results', 'Bedrijfscultuur en prestatie', 'De strijd om de toekomst' en 'Kaizen' en creëert de cybercorp door een hoger tempo, een andere architectuur, een gewijzigde marketing en virtueel opereren waardoor de aard van de bedrijfsvoering wezenlijk wordt veranderd.

Bart Schilt | 1 november 1999 | 3-4 minuten leestijd

Het boek 'Cybercorp' gaat in op hoe deze organisaties zullen opereren en geeft een groot aantal voorbeelden van bestaande bedrijven die delen hiervan al in praktijk brengen. Ruimte en tijd verdwijnen In de filosofie van James Martin wordt de nieuwe organisatie gekenmerkt door cyberspace, een nieuwe markt waar geen beperkingen meer zijn in ruimte en tijd; het direct reageren op veranderingen in de omgeving, concurrentie of klantbehoeften; een wereldwijde, virtuele bedrijfsvoering waarbij middelen en competenties van derden worden benut en die ontworpen is om zichzelf voortdurend aan te passen. Met andere woorden een organisatie die zeer alert is, flexibel op kansen kan inspelen, snel leert en die zichzelf desnoods transformeert. Valuestreams Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel wordt ingegaan op de aanleidingen die de cybercorp hebben doen ontstaan. Het begrip cybercorp komt van cybernetica, de wijze van controle en communicatie, welke totaal verandert door de elektronische snelweg die toegang geeft tot kennis en klanten en de hoge automatiseringsgraad van processen. Succesvolle organisaties benutten de technologie van hun tijd. Wanneer de nieuwe mogelijkheden van de technologie niet worden gebruikt om de huidige bedrijfsvoering te verbeteren, maar in plaats daarvan worden gebruikt om een nieuwe organisatievorm op te zetten, ontstaan de cybercorps. Een belangrijke rol wordt toegedicht aan het Internet, dat in de nieuwe virtuele organisatie als een soort zenuwstelsel fungeert. Frappant is echter dat in de voorbeelden die Martin later geeft het veel meer om een functionele infrastructuur betreft die verder gaat dan communicatie. Zoals bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van de Boeing 777 waar het CAD systeem de sleutelfactor was om een groot aantal bedrijven met verschillende competenties gezamenlijk aan het ontwerp te laten werken. In deel twee worden de belangrijkste karakteristieken van de cybercorp beschreven. 'Valuestreams' zijn daarin een kernbegrip. Een valuestream is een reeks van activiteiten die een specifiek resultaat oplevert voor een klant. Dit begrip gaat daarmee verder dan het begrip proces. Valuestreams kunnen ook tot buiten de grenzen van het bedrijf treden waardoor virtuele organisaties ontstaan. Een sterke focus op strategisch onderscheidende valuestreams stelt bedrijven in staat om concurrentie voor te blijven en te verslaan. Co-opetitie Een belangrijk aspect voor cybercorps is de omgeving of het ecosysteem waarbinnen hij opereert. Het managen van de relaties en het desnoods creëren van nieuwe ecosystemen is voorwaarde voor het overleven van het bedrijf. Dit geeft ook een heel andere kijk op concurrenten waarmee soms moet worden samengewerkt, 'coopetition', om andere concurrenten te passeren of om snel een winstgevend produkt op de markt te brengen. De 'day-to-day operations' die zo ontstaan zijn zeer complex en gevarieerd en vereist een door computers ondersteunde choreografie. Organisaties zullen door een evolutie van producten en diensten, een evolutie van processen en uiteindelijk een evolutie van ecosystemen, naar een cybercorp transformeren. In het laatste deel worden vanuit het perspectief van de nieuwe organisatie aspecten behandeld zoals werkomgeving, het leren door organisaties, het omgaan met continue verandering en uiteraard het omgaan met IT. Ondanks de affiniteit van de auteur met het laatste onderwerp heeft hij dit duidelijk in het perspectief van het totaal geplaatst. Het managen van IT verschuift naar het managen van processen. De cybercorp heeft een architectuur nodig die zorgt dat alle stukje uiteindelijk passen en die vanaf topniveau wordt gemanaged. Toegankelijk, maar geen sterk raamwerk De kracht van Cybercorp is tegelijkertijd wellicht ook zijn zwakte: de vlot geschreven tekst leidt de lezer langs alle elementen van de IT. James Martin behandelt een groot aantal karakteristieken van een netwerkorganisatie en daarom is het boek lezenswaardig en zeer nuttig voor mensen, die meer inzicht willen krijgen in hoe een dergelijke organisatie functioneert of die weinig vertrouwd zijn met IT. Daar moet tegenover gesteld worden dat het boek geen sterk 'framework' biedt . Daarmee bestaat de kans dat lezers, die nog onbekend zijn met IT, door gebrek aan een vorm van metacommunicatie, onvoldoende houvast en structuur geboden wordt.

Over Bart Schilt
Drs Bart Schilt is senior consultant bij Nolan, Norton & Co, de business- en IT-strategie-unit van KPMG.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden