De schrijvers, zes in totaal, hebben gedurende een periode van vijf jaar onderzoek gedaan naar een twaalftal 'Radical Innovation' projecten bij elf gerenommeerde bedrijven, waaronder DuPont, General Electric & Nortel Networks. De onderzoekers besloten om het onderwerp van Radical Innovation nader te bestuderen, na het signaleren van een tweetal trends: 1. Een toename in het aantal nieuwe technologieën en de 'Radical Innovations' die hieruit naar voren kwamen en de structurele veranderingen die deze teweeg brengen in de mondiale economie. 2. Het aantal kleine startende ondernemingen dat in toenemende mate 'Radical Innovations' genereerde en daarmee een serieuze bedreiging vormen voor grote, gevestigde ondernemingen Alleen door het opbouwen van een competentie voor het creëren en managen van 'Radical Innovations' zullen grote, gevestigde ondernemingen in staat zijn groei en vernieuwing van hun onderneming op lange termijn zeker te stellen. De kritische lezer zal nu ongetwijfeld denken, leuk die Radical Innovation, maar wat is er mis met Incremental Innovation? Helemaal niets zeggen de schrijvers, zij het dat deze continue inspanning in het creëren van incrementele innovaties aangevuld dient te worden met periodieke inspanningen in het creëren van radicale innovaties. Bedrijven die zich enkel toeleggen op incrementele innovaties op een bestaand technologisch platform lopen het risico overbodig te worden door het op de markt komen van radicale innovaties. Voor hen die terecht het najagen van 'Radical Innovations' als een risicovolle strategie zien, zijn er alternatieve strategieën, zoals acquisities en een 'fast follower' aanpak. Maar de meest succesvolle bedrijven van de laatste halve eeuw zijn die ondernemingen die incrementele innovaties hebben afgewisseld met radicale innovaties. In de terminologie van de schrijvers is een 'Radical Innovation' een project met het potentieel om een of meer van de volgende resultaten te produceren: (1) Een volledig nieuwe set van prestatie kenmerken, (2) verbeteringen in bestaande prestatie kenmerken van vijf keer groter of meer, of (3) een significante kostenbesparing (30% of meer) 'Radical Innovations' zijn dus producten, processen of diensten die een dramatische verandering teweeg kunnen brengen in bestaande markten of industrieën, danwel geheel nieuwe creëren. Deze definitie wordt eerder gedreven door de nieuwwaarde die een dergelijke innovatie creëert voor de economie, dan de technologische nieuwheid. Gezien de impact van dergelijke innovaties, rijst snel de vraag waarom niet meer organisaties 'Radical Innovation' hoog op hun agenda hebben staan. De verklaring hiervoor komt voort uit de complexiteit van radical projecten en de tegenslagen die hiermee gepaard gaan. De schrijvers identificeren zeven uitdagingen die het managen van radicale innovatie projecten zo lastig maken. Elk van deze uitdagingen wordt in detail beschreven en gelardeerd met praktijkvoorbeelden. De schrijvers leggen op deze manier een aantal belangrijke aandachtspunten bloot en tonen bovendien dat verschillende bedrijven op verschillende manieren met deze uitdagingen zijn omgegaan. Vanuit deze specifieke situaties abstraheren de schrijvers een aantal algemene aanbevelingen. De indeling in een drietal verschillende radicale innovaties, elk met zijn eigen aanpak, problemen en oplossingen, vormt hierbij het belangrijkste hulpmiddel. Een innovatie binnen de technologie/markt combinaties van een bestaande business unit. Een innovatie in de zogenoemde 'white spaces' tussen de bestaande business units. Een innovatie buiten de bestaande strategische context van de onderneming De belangrijkste algemene aanbeveling die de schrijvers doen is het creëren van een of meerdere 'Innovation Hubs' binnen de organisatie om de kennis, ervaring en inspanningen op het gebied van radicale innovaties te bundelen. Vanuit deze 'Innovation Hub' zoeken projectenjagers en -verzamelaars naar radicale innovaties, om deze te evalueren en het projectteam te ondersteunen in de verdere ontwikkeling van het project totdat het rijp is voor evaluatie door het senior management. Wat is er nu nieuw aan dit boek? Het nieuwe zit hem met name in het voorstel van de schrijvers voor het creëren van deze 'Innovation Hubs'. Het boek bouwt voort op de inzichten van bekende werken als 'Het innovatiedilemma' van Clayton Christensen en 'Mastering the Dynamics of Innovation' van James Utterback en verrijkt deze met praktijkvoorbeelden. Het boek is een absolute must voor een ieder die zich bezighoudt met thema's als groei, new business development en innovatie. Door de interne focus op het creëren van radicale innovaties gaan de schrijvers voorbij aan de mogelijkheid om gebruik te maken van de competenties van start-ups in het creëren hiervan. Een dergelijke symbiose tussen start-ups en gevestigde ondernemingen wordt ook wel Corporate Venture Capital genoemd en is veelal een volgende stap voor grote ondernemingen om hun innovatiekracht te vergroten.
Recensie
Radical Innovation
Hoe volwassen bedrijven start-ups te slim af kunnen zijn! Dat is te lezen in 'Radical Innovation'. Het boek behandelt een een intrigerend onderwerp op een moment dat de internet hype voorbij lijkt te zijn.
Dennis Rijnders
|
17 april 2001
|
3-5 minuten leestijd