Wat is buzzmarketing? Het blijkt dat daar geen eenduidige definitie voor is. Het komt er op neer dat het gaat om het creëren van positieve mond-tot-mondreclame rond een product door van geselecteerde consumenten spontane overbrengers van de boodschap te maken. Buzzmarketing is gebaseerd op buzz. En het bestaat al zolang dat mensen ideeën delen met elkaar. Het effect van mond-tot-mondreclame, de overdracht van informatie via sociale netwerken. Marketingmensen maken als het ware een script om buzz te genereren. Buzz is niet nieuw. De schrijvers van het boek 'Buzzmarketing' zijn van mening dat het tegenwoordig is doordrongen met meer waarde. Dit komt door de steeds meer gefragmenteerde markt. Traditionele reclame is met name gericht op massapubliek. Dit wordt meer en meer een zeldzame luxe. Met buzzmarketing kan de doelgroep effectief worden benaderd. Hoe gaat het in zijn werk? In ieder geval zijn er Alfa's en Bijen nodig. Alfa's zijn krachtige consumenten, niet omdat ze geld uitgeven, maar wel omdat ze meningen beïnvloeden. Ze leiden de meute. Ze willen graag de eersten zijn. De eersten die iets doen. Alfa's zijn overal. Dan zijn er nog de Bijen. Zij vormen de kanalen waarlangs de informatie de massa bereikt. Zij hebben een voorliefde voor communiceren en delen met anderen. Zij zijn naar buiten gericht en zijn constant op zoek naar goedkeuring en bevestiging. Bijvoorbeeld uit tijdschriften. Ik weet niet of ik direct een Alfa zou herkennen. Bijen in ieder geval wel. In mijn verbeelding zijn dit de personen die in gezelschap bijna dwangmatig staan te trappelen om nieuwe informatie te verspreiden. Ze krijgen ook een kick van het doorsturen van e-mails naar iedereen die in zijn adresboek staat. Alfa's houden een heel goede vondst liever voor zichzelf. De Alfa's en de Bijen zijn maar twee segmenten van de consumerende bevolking. Voor marketeers zijn deze consumenten simpelweg kanalen waarmee de doorsneemassa kan worden bereikt. Bijen nemen de ideeën die door de Alfa's worden overwogen en geformuleerd over en zetten deze in beweging. En zo ontstaat de buzz. Tot zo ver in het kort iets over het wat en hoe van buzzmarketing. De schrijvers gaan verder in op de manier waarop men de juiste personen kan vinden en identificeren. Hoewel ze pretenderen praktisch te zijn, biedt dit boek geen concrete handvatten. Na het lezen van de eerste hoofdstukken kom je dan ook tot de conclusie dat je niet hoeft te verwachten dat ja na het lezen weet hoe je het kan gaan aanpakken. Een van de hoofdstukken gaat over media en cyberspace. Boeiend om te lezen is hoe slim buzzmarketeers hier gebruik van maken. Kenmerkend voor marketingboeken is dat er veel praktijkvoorbeelden zijn opgenomen. Dit maakt het lezen van dit soort boeken vaak boeiend. De auteurs van dit boek slaan door. De lezer krijgt een waterval aan voorbeelden over zich heen. Zeker in het middenstuk van het boek. Veel te veel pagina's achter elkaar beschrijven zij hoe bepaalde ondernemingen en personen (waaronder popartiesten) zijn omgegaan met buzzmarketing. Vooral Amerikaanse ondernemingen en daardoor is er waarschijnlijk te weinig herkenning voor de doorsnee lezer. Natuurlijk, het boek wordt aangekondigd als een casestudie. Maar toch, het in ieder geval voor mij niet bevorderlijk geweest voor het leesplezier. Het boek hoort zeker thuis in de boekenkast van marketingspecialisten en reclamemakers. En verder biedt het wellicht iets voor iedereen die geïnteresseerd is in doordachte marketingtechnieken voor met name de jeugd.
Over Johan Derrez
Johan Derrez MBA is ondernemer in media, marketing en communicatie en directeur / hoofdredacteur van opinieblad Zuid Magazine.