Intussen weet ook iedereen die door een cursus zelforganisatie of door het lezen van een boek al eens met zichzelf geconfronteerd werd, dat het vooral draait om discipline. En dat je omgeving het je voor je gevoel moeilijk maakt die discipline op te brengen. En dat je het omgaan met je omgeving nu net niet leert in die, vaak op trucs en technieken georiënteerde cursussen en boeken. Met als gevolg dat we, zodra we weer op de zaak zijn slechts één keer 'nee' kunnen zeggen tegen onze baas. Het gegeven dat we onze tijd hebben leren indelen en onze prioriteiten hebben leren stellen, wordt in de gemiddelde organisatie alleen maar lastig gevonden. Het te gelde maken van deze investering mag, zolang de rest van de organisatie er maar geen last van heeft. Julie Morgenstern biedt, naast inhoudelijke hulp en tips, op heel veel punten tegengif tegen deze 'weerstand'. Weerstand overigens die u, zo stelt Morgenstern, vaak zelf kunt ontzenuwen. 'Hoe haal ik het beste uit mijn werk' behandelt allerlei praktische vraagstukken en juist ook de tegenwerking, het onbegrip en de (terechte) belangen van de omgeving. Het boek begint met een zelfonderzoek (Ligt het aan u ... of ligt het aan hen?) en is daarna opgedeeld in één hoofdstuk per competentie. Elke competentie beslaat een deelaspect van het functioneren in willekeurig welke baan. De competenties strekken van het 'zorgen voor een goede balans werk/privé' tot 'leren delegeren' tot 'het samenwerken met anderen' tot en met het 'leren denken als een ondernemer'. Julie Morgenstern draagt niet alleen een hele duidelijke visie uit die gebaseerd is op theorie en praktijkervaring, maar voegt daaraan ook hele herkenbare voorbeelden toe uit haar eigen - duidelijk zeer rijke - adviespraktijk. De hoofdstukken zijn samengesteld uit stukken 'theorie' waarin de onderliggende filosofie wordt uitgelegd, aangevuld met 'Kant-en-klare strategieën', tips en voorbeelden uit haar adviespraktijk. Daarnaast grijpt ze bij elke competentie meermalen terug naar het zelfonderzoek en confronteert de lezer met zijn eigen (on)hebbelijkheden en gedrag in 'Ja maar'-kaders. Hierin worden de weerstanden en het onbegrip aan de orde gesteld. Bijvoorbeeld in het stukje 'Ja, maar ... Als ik nou iets belangrijks mis? Het ligt aan U!'. Ze confronteert hier de lezer die zich laat storen door e-mail, telefoon en andere informatie, in plaats van zijn belangrijkste taken geconcentreerd af te werken. En biedt de handreiking hoe dat gedrag te doorbreken en legt uit waarom angst voor de gevolgen ongegrond is. Eén van de vele bruikbare strategieën uit het boek vind ik zelf de relatie met de 'inkomstenlijn'. Door taken en activiteiten af te zetten tegen de vraag 'hoe dicht ligt deze taak/activiteit bij het punt waarop het bedrijf geld verdient of bespaart'. Afhankelijk van uw functie kan het begrip 'geld verdienen of besparen' ook gelezen worden als 'bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf', voor het geval u bijvoorbeeld Kwaliteitsmanager, ARBO- of Milieucoördinator of Algemeen Directeur bent. Deze aanpak geeft een goede onderbouwing waarom nou juist die taak belangrijker is dan iets wat verder van de 'inkomstenlijn' af ligt en helpt u dus prioriteiten stellen en keuzes maken. Het u richten naar de inkomstenlijn draagt bij aan uw waarde voor de onderneming. Ik kan al met al concluderen dat 'Hoe haal ik het beste uit mijn werk' een zeer bruikbaar boek is. Ligt het aan hen ... of ligt het aan U? Dat is waarom dit boek er voor mij uit springt. Juist daar gaat het boek verder dan de cursussen en zelfhulpboeken die ik tot nu toe gezien heb. Het motiveert hopelijk mensen om open te staan voor de hier geboden hulp en biedt een prima naslagwerk voor hen die zichzelf weer even tot de orde willen roepen.
Recensie
Hoe haal ik het beste uit mijn werk?
In dit tijdperk van burnout en chronisch vermoeidheids syndroom is er een haast onstuitbare stroom zelfhulpboeken op gang gekomen. Velen volgden ook al cursussen time management en investeerden in papieren en elektronische organisers.
Michiel Soeters
|
7 april 2005
|
3-4 minuten leestijd