Voor het eerst in zijn bestaan moest de koffieketen in de zomer van 2007 tegenvallende omzetcijfers melden en dat deed het aandeel onmiddellijk in een vrije val belanden. Niet echt een fijn voorbeeld van hoe je met een goede visie succesvol kunt zijn.
Aan de andere kant kun je de auteurs ook voorspellende gaven toedichten. Want weer enkele maanden later keert de drijvende kracht achter het succes van Starbucks, Howard Schultz, terug bij het bedrijf. Zijn analyse van de problemen: Starbucks heeft zijn waarden teveel verwaarloosd in de zucht naar groei en winst.
Kijk, daar kun je mee aankomen als auteurs van een boek over de kracht van visie voor organisaties. Want visie bestaat volgens de drie organisatieadviseurs uit vier componenten: kernwaarden, een hoger doel, een gewaagd doel en kernkwaliteiten. Of, om het wat filosofischer te zeggen: waarvoor staan wij, waarom bestaan wij, waarheen gaan wij en waarin blinken wij uit? En als je zo hard groeit als Starbucks en overal ter wereld nieuwe vestigingen opent, dan is het heel moeilijk om daar trouw aan te blijven. Er zit voor Schultz daarom niets anders op dan de groei af te remmen en terug te gaan naar de kern.
Van der Loo, Geelhoed en Samhoud hebben een waardevol en inspirerend werk afgeleverd dat terecht is genomineerd voor de prijs Managementboek van het jaar 2008. Zij hebben de waarde van een visie voor organisaties zowel in een breder perspectief weten te plaatsen van de groeiende onvrede van veel werknemers met moderne organisaties, als praktisch invulling eraan gegeven. Zij overtuigen met andere woorden zowel in hun argumentatie voor het belang van visie voor organisaties als dat zij die organisaties handreikingen bieden hoe zij zo’n visie zouden kunnen ontwikkelen.
Meer dan handreikingen zijn dat uiteraard niet, want visie is niet iets dat je uit boeken kunt leren. Daar zul je zelf hard voor moeten werken. De vele voorbeelden van visieontwikkeling bij tal van organisaties, van banken en verzekeraars tot zorginstellingen en kantoorinrichters, maken echter veel goed. Geen manager heeft nu nog een excuus voor een oninspirerende, visieloze organisatie waarin medewerkers als zombies hun taken uitvoeren.
Over Ben Kuiken
Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.