Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Eenpersoonsmerk worden

In e

Elly Lijnse | 29 april 2010

en economisch moeilijke tijd is dit echt een boek waar u als zelfstandig ondernemer wat aan heeft: 'Eenpersoonsmerk worden, zelfstandig ondernemen met bezieling' van Ewald Theunisse. Hoe kunt u uzelf onderscheiden van anderen? Ewald Theunisse leidt u stapsgewijs naar het eindresultaat: succesvol zijn, werken met hart en ziel en een betekenisvol merk. Dit alles door jezelf te blijven en uit te gaan van je eigen passie. Krachtiger kan bijna niet. Theunisse levert in zijn boek 'Een eenpersoonsmerk worden' de tegenhanger van het ondernemingsplan. Geen ingewikkelde SWOT-analyses, geen marketingplan en zes p's, maar gewoon jezelf zijn. Dat vooral ook blijven en uitgaan van je passie. Omdat je dicht bij jezelf kunt blijven wordt het hebben van je eigen onderneming en acquireren op deze manier nog leuk. Theunisse werkt toe naar een alles overkoepelend thema om uw eigen merkverhaal te kunnen vertellen om zo uzelf te kunnen onderscheiden van anderen. De start van de definiëring van uw eigen merk begint bij de CharacterScan: wat zijn uw specifieke eigenschappen en kwaliteiten? Na de characterscan volgt het definiëren van uw grootste passie. Waar gaat uw hart nu echt naar uit? Het is blijkt hard werken om een eenpersoonsmerk te worden, want met Theunisse gaat u diep. Hij vraagt u geen genoegen te nemen met een oppervlakkig geformuleerde passie. Maar uiteindelijk komt u wel ergens waar het in essentie om draait. Na de passie volgt een analyse van uw grootste kracht – waar bent u echt goed in – en het vinden van een wezenlijk thema. Een thema is belangrijk om er persoonlijke verhalen omheen te kunnen bouwen. Want jezelf verkopen is een goed verhaal kunnen vertellen. En een verhaal vertellen vanuit je kracht en passie is een verhaal vertellen met emotie. Niets verbindt mensen sterker dan verhalen en emoties die ze delen. Dit is een boek wat naar mijn mening standaard in de boekenkast van zzp'ers moet staan. Het is geen boek met een hoog oneliner-gehalte, maar een met een Hollandse nuchterheid geschreven methode hoe u uzelf op het gebied van marketing en promotie kunt verbeteren. Het leert u wat werkelijk telt als u zich wilt onderscheiden van anderen. U wordt als lezer uitgedaagd om aan de slag te gaan en het levert resultaat. U gaat daarna ook daadwerkelijk anders om met uw eigen merk en de manier waarop u uzelf profileert. Het krachtige van deze methode is dat er steeds teruggekoppeld wordt naar eerdere bevindingen en dat er afwisselend in- en uitgezoomd wordt, waardoor je gedwongen wordt om tot de kern te gaan en het overzicht te houden. Het is opvallend hoe open Theunisse is in het toegankelijk maken van zijn methode. De characterscan is bijvoorbeeld te downloaden via internet (www.eenpersoonsmerken.nl). Het is mogelijk om aan de hand van dit boek alles zelfstandig uit te voeren, maar hij geeft ook workshops over dit onderwerp. Tijdens het lezen van dit boek werd ik steeds nieuwsgieriger naar zijn workshop, want het boek smaakt naar meer. De missie van de auteur is: verlangen bezielen. Het helpen van mensen en organisaties om hun bezieling te laten (her)vinden. Werken met hart en ziel dus en dat is zichtbaar in dit boek. Het was voor mij een inspiratiebron voor mijn eigen eenpersoonsmerk.

Over Elly Lijnse

Ir. Elly Lijnse MBA is adviseur bedrijfsvoering en coach. Zij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden