Nu gaat het boek 'Waarom doen we dit eigenlijk?' van Michiel van der Molen niet over deze levensvraag. Nee, het boek gaat over de vraag waarom we projecten binnen een bedrijf of organisatie uitvoeren en welke meer dan waardevolle bijdrage een goede businesscase daaraan kan leveren. Het boek begint na het voorwoord met de voordeur van Peter en Sanne die geschilderd moet worden. Niet een voorbeeld dat je nu direct associeert met een project. Toch geeft het voorbeeld in een notedop de essentie weer van hoe een opdracht, een project kun je de voordeur schilderen niet eens noemen, al bij het eerste het beste probleem vast blijkt te lopen. Omdat er geen overeenstemming blijkt te zijn over de 'waarom'-vraag. Als het bij zoiets kleins als een voordeur al fout kan lopen, is het niet verwonderlijk dat dit bij (complexere) projecten ook blijkt te gebeuren. En de actualiteit bewijst keer op keer dat het vaker voorkomt dan gedacht. Waarom loopt het fout met projecten en hoe kun je dat voorkomen? Het boek 'Waarom doen we dit eigenlijk?' geeft de antwoorden. De businesscase is daarbij niet het doel. Het proces hoe je tot een businesscase komt en daar vervolgens mee omgaat staan centraal. De businesscase vormt de basis voor besluitvorming. Verder is het een krachtig middel om het leiderschap te versterken en de besturing bij een project te verbeteren. De essentie van een op alle punten kloppende businesscase geef je weer in een oneliner die een duidelijk antwoord geeft op de vraag waarom een project nodig is. Hoe je zo'n oneliner ontwikkelt komt eveneens aan bod. Michiel van der Molen geeft in zijn boek eveneens het essentiële verschil aan tussen een businesscase en een businesscase-document. De businesscase is de reden waarom een bedrijf of organisatie het project wil en gaat uitvoeren. Het is de motivatie, onderbouwing of rechtvaardiging van de investering. Het businesscase-document daarentegen vormt de schriftelijke vastlegging van het antwoord op de 'waarom'-vraag met een aantal afwegingen op het gebied van kosten, baten en risico's in relatie tot het project en de strategie. Juist daarbij is de inbreng van inkoop essentieel, omdat zij de meeste kennis en ervaring heeft op het gebied van markten, producten en diensten, kosten(opbouw) en risico's die je loopt als je bepaalde producten en diensten aanschaft. Alles wat je maar wilt weten over de businesscase staat beschreven in dit boek. Ondanks zijn beperkte omvang is het zeer compleet en hét boek dat je moet aanschaffen als je meer wilt weten over de kritische succesfactoren van een businesscase. De kennis en ervaring van de auteur druipen er vanaf en dat zie je terug in de voorbeelden. Behalve een goede beschrijving van het ontwikkelen (deel 1) en gebruiken (deel 2) van de businesscase, staat er ook veel waardevolle informatie in de bijlagen. Die bevatten onder andere een checklist businesscase-ontwikkeling, een investeringsanalyse en een nuttige koppeling tussen de businesscase en de belangrijkste standaards op het gebied van project- en programmamanagement.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.