Aandacht, betrokkenheid, compassie, conflict, emoties, (bewust- en onbewust) gedrag, geest, geluk, hersenen, luisteren, mindfulness, motivatie, oefening, onbaatzuchtigheid, relaties, status, verbondenheid, vertrouwen, waarden en woede. Deze woorden geven de onderwerpen van het boek al enigszins aan.
Centrale boodschap van het boek: De leider die enkel stuurt op cijfers en die de medewerkers beschouwt als productiefactor, zal het volgens Hougaard en de geïnterviewde leiders, niet lang maken in de 21e eeuw.
Hougaard is de oprichter van The Potential Project, een organisatie die trainingen geeft aan bedrijven om meer mindful te werken en zo de productiviteit te verhogen. Hij heeft op grond van onderzoek de conclusie getrokken dat er drie mentale eigenschappen zijn die van essentieel belang zijn voor goede leiders: mindfulness, selflessness (verder in het Nederlands aangeduid als onbaatzuchtigheid) en compassion (in het boek verder aangeduid als compassie). Een van de uitgangspunten in het boek is dat de leider in staat moet zijn eigen gedachten te managen, want pas dan is hij in staat om zijn eigen leven te bepalen en pas dan kan hij leidinggeven aan anderen.
Het is Hougaard gelukt om wetenschappelijk onderzoek te combineren met een veelheid van citaten uit interviews met topmanagers die een of alle drie eigenschappen toepassen. Elk deel in het boek wordt afgesloten met korte tips en ‘overdenkingen’. Dat maakt het niet alleen een beschouwend boek maar ook een praktisch boek voor de leider die zich de drie eigenschappen eigen wil maken.
En het boek is een lang pleidooi om het als leiders anders te doen, want leiders hebben nu eenmaal een grote invloed op het doen en laten van de medewerkers en daarmee op de cultuur van de organisatie, omdat ‘onze hersenen nu eenmaal zo zijn ingesteld dat dat ze de hiërarchie herkennen en respecteren.’
De titel van het boek zorgde ervoor dat ik het ging lezen, want het leek me goed om te weten hoe een leider denkt. Maar het boek gaat niet over hoe de leider denkt maar hoe deze zijn denkkracht, en die van medewerkers, beter kan benutten, onder meer door tijd te nemen voor gerichte mindfulness oefeningen. Het is boek is ook een oproep aan leiders om oprecht in medewerkers geïnteresseerd te zijn (en het niet bij slogans te laten) en om medewerkers vertrouwen te geven. Hoe dat te doen wordt in dit boek uitvoerig uitgelegd.
Door alle weergaves van gesprekken met leiders (die ter ondersteuning van de theorie geciteerd worden) moest ik wel mijn best doen om bij de les te blijven in dit boek van bijna driehonderd bladzijden. Daarbij sta ik op de mindfulness-schaal van 1 tot 10 nog maar op een 2, en ik raak dan ook snel de draad kwijt. Er valt voor mij dan ook nog veel te winnen op dit gebied. En het is ook wel wat veel wat Hougaard aan nieuw gedrag van de lezer vraagt. Zoals Ben Tiggelaar in zijn boek De Ladder stelt, is het verstandig om niet te veel tegelijk te willen veranderen, want een kleine verandering vraagt al veel van je, en Hougaard bepleit wel erg veel gedragsveranderingen.
Over Rudy Kor
Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als senior partner) bij Twynstra Gudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veellezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid en schrijft regelmatig boekrecensies.