Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De power van een contentplatform - 'Actueel en goed leesbaar'

Stop met het uitstrooien van online content op media die niet van jezelf zijn. Leid je publiek naar je eigen contentplatform met verhalen die er toe doen. Dat is de boodschap van Cor Hospes in De power van een contentplatform.

Sjors van Leeuwen | 5 november 2019 | 3-4 minuten leestijd

Hoe kun je in deze tijd van sociale media en duizenden reclameprikkels per dag een relatie opbouwen met jouw publiek? Het antwoord van contentmarketeer Cor Hospes klinkt eenvoudiger dan het is: bouw je eigen contentplatform. Een plek waar jij zelf - rechtstreeks - een relatie met je publiek kunt opbouwen. Een plek waar jouw bedrijf of organisatie kan uitgroeien tot een expert en van waaruit jij die autoriteit kunt verzilveren.

Als merkjournalist, spreker en schrijver over verschillende boeken over contentmarketing, storytelling en sociale media weet Cor Hospes waarover hij praat. Hij introduceert in zijn boek een model en draaiboek waarmee bedrijven kunnen werken aan hun eigen contentplatform en -cultuur. Het draait daarbij volgens Hospes om het maken van verhalen voor het vinden, binden, bewegen en uitbouwen van je publiek.

‘Practice what you preach' zal de auteur gedacht hebben want het boek bevat naar schatting zo'n 300 vlot geschreven verhaaltjes over tal van onderwerpen. Verdeeld over een proloog, negen hoofdstukken en een epiloog. De negen hoofdstukken gaan over hoofdthema's als Waarom een contentplatform?, Vertel onderscheidende verhalen, Contentmarketing is cultuurverandering, Eer(st) je publiek, Begin bij het begin: je STE en Vertaal je DNA naar een contentplatform met domeinen, thema's, formats en rubrieken. Om daarna jouw publiek te kunnen uitbouwen en verzilveren.

In het boek komen ook de 6 stappen van het CP model aan bod. Die gaan over (1) Audience first, (2) Vind je STE, (3) Benoem je roem, (4) Kies je rubrieken, (5) Je publiek uitbouwen en (6) Uitrollen en verzilveren. De rode lijn in het boek is al snel duidelijk. Bouw je eigen contentplatform want als je kiest voor sociale (massa)media als Facebook, Instagram en LinkedIn ben je vooral de zak aan het spekken van de Mark Zuckerberg's van deze wereld. Ook ziet de auteur het einde naderen van ‘alles voor iedereen'-platforms als Amazon en Alibaba. De toekomst is aan de gespecialiseerde nicheplatforms. Dus ga op zoek naar je eigen niche, claim dat specialisme en bouw je eigen contentplatform als publieksbinder. Waarbij je denkt in verhalen en niet in kanalen. Dat is echter niet van vandaag op morgen geregeld. Het is een kwestie van lange adem en het vraagt om een contentcultuur, daar waar nu nog vaak een reclamecultuur heerst. Doe contentmarketing dus goed, met goede betekenisvolle verhalen. Kies voor kwaliteit boven kak, of doe het niet zoals een van de vele adviezen van de auteur luidt.

Cor Hospes heeft met De power van een contentplatform een actueel en goed leesbaar boek geschreven. Zonder handige inhoudsopgave, maar dat zal ongetwijfeld bewust gedaan zijn. Het boek staat boordevol ervaringen, tips en praktijkvoorbeelden van tal van bedrijven uit binnen- en buitenland. Wat dat betreft is het boek als een lekkere snoeptrommel waar je naar hartenlust in kunt grabbelen. Van tips en trucs over de belangrijkste onderdelen van een verhaal, de empathiekaart waarmee je de doelgroep in kaart brengt, hoe je jouw publiek in beweging brengt en de acht stappen naar een contentmarketingcultuur tot medewerkers die als contentambassadeurs fungeren en contentmarketing als businessmodel. Content is king en contentmarketing is here to stay, dus alle reden voor marketeers en communicatieprofessionals om zich in deze materie te verdiepen.

Op het gebied van contentmarketing is echter nog veel werk aan de winkel en daar kan dit boek zeker bij helpen. Want, zo schrijft de auteur: 40% van de merken die met contentmarketing bezig is ontbeert visie en concrete marketingdoelen. Men komt vaak niet verder dan een blogje hier en vlogje daar en die blijken maar al te vaak onvindbaar te zijn. Of zoals het Japanse gezegde luidt: visie zonder actie is dagdromen en actie zonder visie is een nachtmerrie. Zo is het met contentmarketing ook.

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden