Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Thomas Blekman: ‘Iedereen is ondernemer!’ interview
8 juli 2016 | Peter Spijker

Ondernemer in 100 dagen van Thomas Blekman is een ‘doe boek’. Met de vijf wetenschappelijke principes van effectuation ontwikkelt de lezer in 100 dagen voor zichzelf een omzet genererend verdienmodel. Dat gebeurt in kleine stappen, met zo laag mogelijke risico’s en door de lezer opdrachten te laten maken.

Effectuation leert dat expertondernemers bij het creëren van een markt relatief kleine stapjes zetten. Waarom doen ze dat?
Omdat expertondernemers, die minimaal drie keer een bedrijf van niets naar de beurs hebben gebracht, geen onnodige risico’s nemen. Ze valideren elke stap en zetten pas daarna de volgende. Wetenschapper Saras Sarasvathy ontdekte eind jaren negentig effectuation tijdens haar promotieonderzoek aan Washington University. Ze deed dat samen met haar begeleider, Nobelprijswinnaar Herbert Simon. Sarasvathy interviewde 27 expertondernemers en liet hen een vraagstuk over een computerspel oplossen. Sarasvathy vroeg de toppers dit spel in de markt te zetten en dus iets nieuws te creëren. Bij eerdere onderzoeken werd succesvolle ondernemers gevraagd te reflecteren op het eigen handelen in het verleden. Uit hun antwoorden kreeg je ten onrechte de indruk dat ze groot dachten en grote risico’s namen.

Succesvolle ondernemers zijn geen charismatische waaghalzen?
Welnee! Expertondernemers gaan niet voor hoge investeringen om daarna de buit binnen te halen. De expertondernemers in het onderzoek van Sarasvathy blikten niet naar het succesvolle verleden, maar naar de toekomst. De marketingcijfers in de casebeschrijving sloegen ze over als verouderde informatie. Ze toetsten de marktrelevantie van het computerspel en waren benieuwd of  klanten er voor wilden betalen. Ook zochten deze experts de samenwerking met andere geïnteresseerde partijen. Dit aftasten is de kern van ondernemen: het voorkomt dat je de bietenbrug op gaat door vermijdbare risico’s te nemen.

Waarom vindt u de vijf principes van effectuation zo belangrijk?
Omdat deze principes je leren hoe het echt zit. We worden verkeerd opgeleid. Docenten die zelf geen ondernemer zijn, leren je een businessplan te schrijven en te pitchen voor geld dat slechts beschikbaar is voor 0,5 procent van de Startups. Ik wil 99,5 procent van de overige ondernemers leren hoe ervaren, succesvolle ondernemers denken, beslissen en handelen als ze vanuit het niets iets willen creëren. Ik heb de vijf principes daarom in mijn boek verweven en bedacht een 11-stappenplan. Met dit plan en de bijbehorende opdrachten help ik mijn lezers om hun bedrijf te starten en hun eerste omzet te maken. 450  studenten van de Erasmus Universiteit, ondernemers en bedrijven als PostNL, Rabobank en 3M hebben aangetoond dat het werkt.

Kunt u de vijf principes benoemen?
De ‘bird in hand’, het eerste principe, stelt dat ondernemers een bepaalde richting kiezen en een ambitie hebben. De ‘bird in hand’ vraagt wie je bent, wat je kunt en wie je kent. Ik vind overigens dat er een vraag ontbreekt, namelijk: wat heb ik? Hierbij kijk je naar de fysieke middelen, zoals een laptop en een auto. Expertondernemers bepalen bij elke stap het maximaal acceptabele risico. Dit is het tweede, ‘affordable loss’ principe. Bij de ‘bird in hand’ kijken ondernemers wie zij kennen. Het derde ‘quilting’ principe volgt hieruit. Een quilt is een lapjesdeken. De lapjes vormen de samenwerkende partijen. Iets creëren in een nog niet bestaande markt leidt tot onverwachte inzichten. Van deze zure verrassingen, gesymboliseerd door de citroen, moet je limonade zien te maken. Dit is het vierde, ‘lemonade’-principe. Het vijfde principe, ‘pilot in the plane’, volgt uit het toepassen van de eerdere principes. Je transformeert jezelf van de passagier in een vliegtuig naar de piloot met de handen op de stuurknuppel. Werken aan het bedrijf in plaats van werken in het bedrijf.

Op welke ondernemer richt u zich met uw boek?

Ik richt mij op beginnende ondernemers of mensen die hun bedrijf willen upgraden en leid hen stapsgewijs naar het ondernemerschap. Het boek is ook zeer geschikt voor intrapreneurs, die binnen een bedrijf willen ondernemen. Ik leer iedereen in 100 dagen denken, beslissen en handelen als een ervaren ondernemer. Behalve de vijf wetenschappelijk bewezen principes van effectuation gebruik ik hierbij ook bekende modellen als Business Model Canvas en Lean Startup. Ik plaats deze concepten in de juiste volgorde en voorkom zo dat je verzuipt in alle nieuwe modellen en technieken. Trouwens, voor mij is iedereen ondernemer! We hebben alleen verschillende verdienmodellen. Ook een arbeidscontract - een loondienstverband van tijdelijke aard - is uiteindelijk een verdienmodel.

Kun je in 100 dagen wel ondernemer worden?
Of iemand deze stappen daadwerkelijk in 100 dagen maakt, hangt af  van de eigen inzet en discipline. Over sommige stappen doet de lezer een paar dagen, over andere een paar weken. Het 100 dagen programma is uitgebreid getest bij 450 studenten en ondernemers. Sommige ondernemers deden het sneller en anderen hadden meer tijd nodig, zoals degenen die een onderneming opstartten naast hun baan. In het algemeen is 100 dagen prima te doen. Natuurlijk ben je na enkele maanden nog niet klaar, maar je gaat wel goed voorbereid op pad en kunt dealen met tegenslagen en veranderingen. Je moet wel meters willen maken met de opdrachten in het boek en er écht voor gaan. Kom je er niet uit, dan nodig ik je uit voor een van de vele workshops die we verzorgen. Meer informatie hierover vind je op onze website: www.entrepreneurin100days.com. Op deze website kun je ook alle in het boek gebruikte modellen downloaden.


Kickstart je onderneming in 100 dagen nieuws
14 juni 2016 | Bertrand Weegenaar

Start je onderneming in 100 dagen. Elf stappen en Nine Moments of Truth’s. Dat zijn de lessen die Thomas Blekman biedt in zijn boek Ondernemer in 100 dagen. Als je je door Blekman bij de hand laat nemen, creëer je met een serie ‘state-of-the-art startup  en ondernemers inzichten’ de basis van een solide bedrijfsplan.

De eyeopener voor mij was de ‘effectuation’ theorie van Saras Sarasvatny die consequent door het verhaal heenloopt. Ook leuk is dat Blekman de wordingsgeschiedenis als leidraad door het boek heeft lopen. Het boek is eigenlijk de verwerking van zijn eigen businessproces.

Verder maak je natuurlijk gebruik van storytelling, value proposition design en business model canvas. Ook Lean Startup en Blauwe Oceaan technieken als Minimum Viable Product en Four Action Framework  zijn door het proces van elf stappen en negen MoT’s heen gevlochten.

Het probleem is misschien wel dat een individuele ondernemer moet kunnen volhouden om honderd dagen lang, diverse technieken aan te pakken en praktisch toe te passen. Om het ‘effectuative’ te beschrijven: a lot of lemons. Natuurlijk helpen kleine stapjes, zelfkennis en een passief inkomen.

Wat misschien mist in dit verhaal is samen. Een inspirerend ondernemer met een fraaie en uitgewerkte visie (‘lonkend perspectief’) is belangrijk. Maar een bekend en oud Afrikaans gezegde leert: ‘Als je ergens snel wil zijn, ga alleen. Als je ver wilt komen, ga samen.’ Misschien iets voor de tweede honderd dagen?


Geboekstaafd - De top 3 van Thomas Blekman geboekstaafd
23 mei 2016 | Nienke van Oeveren

Thomas Blekman is ondernemer, spreker en clinical professor aan de RSM Erasmus Universiteit. Alles wat hij doet, draait om het ontsluiten van ondernemend gedrag. In Ondernemer in 100 dagen deelt hij zijn aanpak om te komen tot nieuwe verdienmodellen en werkelijke omzet. Hij vertelt over zijn favoriete boeken.

1 The Startup Owner's Manual

Steve Blank, Bob Dorf

‘Steve Blank en Bob Dorf hebben als ware grondleggers een immense impact op hoe wij vandaag de dag ondernemen; beginnen met een idee, dit valideren, naar de klant gaan en daarna pas de markt op. Steve Blank is daarmee dus heel impactvol in de manier waarop ik start-ups de wereld in help; gedisciplineerd en in kleine stappen. Ik grijp steeds terug naar Blanks dikke handboek en haal er steeds weer nieuwe dingen uit.’

2 Multipliers

Liz Wiseman, Greg McKeown

‘Liz Wiseman en Greg McKeown maken een verhelderd onderscheid tussen diminishers en multipliers. De eerste groep leidinggevenden zijn uitstekende vakmensen; je wilt ze daarom graag volgen, maar merkt in tweede instantie dat je hier zelf niet door groeit. Multipliers zijn leidinggevenden die talenten ontsluiten bij anderen; daar wil je graag voor werken. Ik kijk sindsdien kritischer naar vakmensen die leiding geven. Het is vooral fijn om voor een multiplier te werken als de uitkomst van je project niet bekend is; daarbij moet het team adaptief zijn.’

3 What Do You Do With an Idea?

Kobi Yamada, Mae Besom

‘Alle managementboeken zouden zo eenvoudig moeten zijn als het prentenboek What Do You Do With an Idea? Het gaat over de onzekerheid die een kind voelt bij het hebben van een idee; zal ik het vertellen? Gaat iemand er mee aan de haal? Misschien vindt iemand het raar! Maar ik kan er niet niet mee bezig zijn! Als je je idee aandacht geeft, wacht je begeisterung, prachtig geïllustreerd als een soort hemel. Kinderen lees je steeds hetzelfde boek voor - ik hoop dat de boodschap van dit boek een mantra voor kinderen en hun ouders wordt.’


Preview - Ondernemer in 100 dagen preview
26 april 2016 | Thomas Blekman

Denken, beslissen en handelen als een ondernemer komt je goed van pas als je innovatief wilt zijn binnen je organisatie, om een eigen onderneming te beginnen en om met een open, flexibele houding in het leven te staan. Daarom hier een amuse van de principes, lessen en stappen uit Ondernemer in 100 dagen van Thomas Blekman: de vier sleutelfactoren om te handelen als een expertondernemer.

1 Bird in hand
Ondernemers redeneren niet vanuit een doel en zoeken daar de middelen bij, maar kijken: ik heb een bepaalde richting en ambitie – wat heb ik zelf beschikbaar om die ambitie te bereiken? Zij stellen zich de vragen: Wie ben ik? Wat kan ik? Wie ken ik? en Wat heb ik? Deze vragen beantwoord je in stap 1 van Ondernemer in 100 dagen. Vanuit het bird in hand-principe zullen ondernemers niet zomaar in een wildvreemde branche iets starten, je bent zelf de basis van je bedrijf. 

2 Valideren

Veel opleidingen en dus ook ondernemers beginnen met het schrijven van een businessplan. Stop daar mee! Als je je aannames van het begin af aan toetst, krijg je een veel beter beeld van je markt. Door je aannames te valideren en te toetsen bij je klanten en je eindgebruikers, weet je zeker dat je een product ontwikkelt waar vraag naar is. In Ondernemer in 100 dagen laat Maarten van Kroonenburg je zien hoe je met de Lean Startup-aanpak, in de praktijk je aannamen test en je product en klantgroep steeds verfijnt zodat je met veel minder risico begint met ondernemen.

3 Quilten

Samenwerking is voor ondernemers cruciaal, vandaar dat de derde sleutelfactor het quilting-principe is. Een quilt is een lapjesdeken; de samenwerkende partijen worden gesymboliseerd met de lapjes. Het garen bepaalt de kracht van de quilt; dit is het commitment van partijen waar je mee samenwerkt, dus toezeggingen die je elkaar doet als basis van je samenwerking. Door samen te werken met andere partijen kun je bovendien goed risico’s delen. Het boek is zelf ook een quilt; een samenwerking tussen Futuro Uitgevers, kunstenaar Selwyn Senatori en redacteur Nienke van Oeveren. Ik ben ervan overtuigd dat als je wilt gaan samenwerken, je veel tijd moet besteden waarom je met elkaar wilt samenwerken, omdat het wat en hoe steeds verandert; dan is het garen het sterkst.

4 Doorzetten

Ik zie heel veel mensen die ondernemer willen worden, maar continu met hun ideeën zwalken. Dan bedenken ze dit, dan kiezen ze toch daarvoor en dan is dat weer mooier, beter, slimmer, sexyer. Expertondernemers zullen werkelijk doen, doorzetten én van hun tegenslag leren. Ondernemerschap vraagt om vastberadenheid en doorzettingsvermogen. Als je een succesvolle ondernemer wilt worden, heb je dus een bepaalde focus nodig. Focus op een product, dienst of klant om tot een succesvol nieuw product of nieuwe dienst te komen. Judith Manshanden is één van de geportretteerde ondernemers in het boek. Zij verwoordt het prachtig: ‘Je moet een lange adem hebben en een droom waar je in gelooft, anders hou je het niet vol.’

Over 100 dagen ben je niet klaar, maar heb je wél je eerste omzet binnen en kun je de tegenslagen en veranderingen aan die je onderweg tegenkomt. In 100 dagen leggen we namelijk samen een solide basis waar je blijvend op kunt bouwen. Ik begeleid je graag in elf stappen om innovatief te zijn binnen je organisatie of om je bedrijf te starten én je eerste omzet te maken.

Thomas Blekman is ondernemer en clinical professor aan de RSM Erasmus Universiteit. Alles wat hij doet, draait om het ontsluiten van ondernemend gedrag. Hij is de auteur van Ondernemer in 100 dagen. Eerder schreef hij Corporate Effectuation en Orkestratie van Effectuation.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden