

Cities and the Creative Class
Paperback Engels 2005 1e druk 9780415948876Samenvatting
'Cities and the Creative Class' is het eerste boek dat onderzoeksresultaten heeft verzameld naar aanleiding van de theorie van Richard Florida over hoe de groei van de creatieve economie de ontwikkeling van steden en regio's vormt. In dit boek update Richard Florida zijn theorie en reageert op de kritieken op zijn bestseller 'The Rise of the Creative Class'.
In volledig empirisch detail en analyse beschrijft 'Cities and the Creative Class' de belangrijkste gebouwen waarop de argumenten in 'The Rise of the Creative Class' zijn gebaseerd. Florida betoogt dat mensen de belangrijkste sleutel zijn voor economische groei. Zodoende kunnen steden en regio's niet langer concurreren door simpelweg bedrijven aan te trekken of grote gebouwen zoals sportstadia te ontwikkelen. Om te kunnen bloeien moeten zij in staat zijn de volledige creatieve potentie van alle inwoners te benutten. Daarbij moeten zij hun strategieën baseren op een uitgebreide mix van de 3 T's van economische ontwikkeling: Technologie, Talent en Tolerantie. Succes op lange termijn vergt vernieuwing; een open en diverse regio dat talent vanuit het gehele sociale spectrum kan aantrekken en behouden.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Inhoudsopgave
1. Introduction
2. Cities and the creative class
Part I: Talent
3. Competing in the age of talent
4. The economic geography of talent
Part II: Tolerance
5. Bohemia and economic geography
6. Technology and tolerance (with Gary Gates)
Part III: Place
7. The university, talent, and quality of place
8. Place-making after 9/11
9. Open questions
Appendix
Endnotes
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan