Basisboek Human Technology Interaction
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789001702519Samenvatting
Iedere technologische innovatie start met wensen en eisen van de gebruiker. 'Basisboek Human Technology Interaction' is een praktische handleiding voor hoe die wensen en eisen onderzocht worden en hoe ze vervolgens bepalend zijn in technische ontwikkelprocessen. Door het doen van gebruiks- en gebruikersonderzoek wordt de gebruikskwaliteit van een product meetbaar gemaakt en kunnen gebruikersgroepen onderscheiden worden met elk hun eigen wensen en mogelijkheden: wat kennen, kunnen en willen de gebruikers? Dit inzicht vormt de basis voor het optimaliseren van producten, interfaces en ruimte.
'Basisboek Human Technology Interaction' bestaat uit drie delen, die desgewenst onafhankelijk van elkaar te gebruiken zijn. Het eerste deel beschrijft het evalueren van productgebruik voor productevaluatie. Deel twee legt uit hoe toekomstige gebruikers geïdentificeerd kunnen worden en wat hun behoeften zijn voor productinnovatie. Het derde deel gaat over het ontwerpen van gebruikskwaliteit in productontwikkeling.
De theorie wordt beschreven op basis van modellen: oriënteren-onderzoeken-vertalen en het Human-Technology-Interaction-model. Stap voor stap lopen de studenten het onderzoeksproces door. Alle stappen worden geïllustreerd met praktische cases. Op de bijbehorende website www.humantechnologyinteraction.noordhoff.nl zijn voor docenten PowerPoint-presentaties beschikbaar, onder meer over de gehanteerde modellen en tabellen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Als je begrijpt wat ik bedoel
Deel A Het evalueren van productgebruik
2 Productevaluatie: inzicht in productgebruik
3 Oriënteren: het identificeren van het werkelijke probleem
4 Onderzoeken: het meten van gebruikskwaliteit
5 Vertalen: het creëren van inzicht in productgebruik
6 Conclusie productevaluatie
Deel B Het identificeren van toekomstige gebruikers en hun behoeften
7 Productinnovatie: een visie op toekomstig gebruik
8 Oriënteren: het verkennen van de innovatieomgeving
9 Onderzoeken: het identificeren van behoeften
10 Vertalen; het creëren van een beeld van toekomstig gebruik
11 Conclusie productinformatie
Deel C Het ontwerpen van gebruikskwaliteit
12 Productontwikkeling: van gebruiksvisie tot gebruikskwaliteit
13 Analysefase: het ontwerpen van een gebruiksvisie
14 Ideefase: het ontwerpen van een gebruikswijze
15 Materialisatiefase: het ontwerpen van gebruiksacties
16 Realisatiefase: het ontwerpen van een gebruikskwaliteit
17 Conclusie productontwikkeling
Literatuuroverzicht
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan